دسته‌بندی نشده

خازن کولر گازی چیست؟

از کولرهای گازی برای خنک کردن و مطبوع ساختن محیط‌های مختلف استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها دیگر در همه خانه‌ها و ادارات برای خود جا بازکرده‌اند و در کنار کولرهای آبی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. در فصل گرما و تابستان افزایش استفاده از کولر گازی راندمان آن را کاهش داده و باعث به وجود آمدن اصطحلاک در برخی از قطعات دستگاه می‌شود که این اصطحلاک منجر به تعمیر یا تعویض برخی از قطعات این دستگاه می‌شود. از آن جایی که کولرهای گازی از قطعات مختلفی تشکیل شده‌اند باید در یک بازه‌ی زمانی مشخصی سرویس شوند.

یکی از قطعات مهم و کاربردی کولرهای گازی خازن آن‌ها می‌باشد که ما قصد داشتیم با نگارش این مقاله شما را بیشتر با این وسیله کوچک و بسیار کاربردی آشنا کنیم. اگر شما هم یکی از مصرف‌کنندگان کولرهای گازی به شمار می‌روید، پیشنهاد می‌شود که این مقاله را انتها مطالعه بفرمایید.

 

عملکرد خازن در کولر گازی

عملکرد خازن‌ها به صورت کلی مشخص است، اینکه خازن‌ها برروی دستگاهی که نصب هستند یک نیروی راه انداز اولیه وارد می‌کنند تا دستگاه بتواند شروع قدرتمندی داشته باشد. خازن‌ها وظیفه ذخیره انرژی بسیار و رهاسازی به یک باره آن را دارند. به عنوان مثال در کمپرسور کولرهای گازی برای راه اندازی خود نیاز به یک راه انداز اولیه دارند که خازن‌های راه انداز وظیفه اصلی این مورد را بر عهده دارند. معمولا خازن‌های راه انداز در مرحله راه اندازی اولیه یا استارت به کمک دستگاه می‌آیند و در ادامه اگر خازن راه انداز را از مدار جدا کنید هیچگونه مشکلی برای دستگاه به وجود نمی‌آید و به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما اگر شما کولر گازی خود را خاموش کنید و بخواهید دوباره آن را راه اندازی کنید نیاز به این خازن راه انداز دارید، چرا که در صورت نبود خازن، راه اندازی مجدد دستگاه امکان پذیر نمی‌باشد.

 

خازن کولر گازی

انواع خازن کولر گازی

خازن‌های متفاوتی در کولر‌های گازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که نبود یا خرابی هرکدام از آنان منجر به از کار افتادن بخش یا کلی سیستم می‌شود. این خازن‌ها عبارت‌اند از:

  1. خازن فن داخلی کولر گازی
  2. خازن فن خارجی کولر گازی
  3. خازن کمپرسور کولر گازی

مهم‌ترین عوامل خرابی خازن کولرهای گازی

چهار عامل اصلی در خرابی خازن کولر‌های گازی دخیل هستند که در اینجا نه تنها به آن‌ها اشاره می‌شود، بلکه به صورت مختصر درباره آن‌ها به شما توضیح می‌دهیم:

  1. افزایش دمای کولر گازی: خازن‌ها وظیفه‌ای مشخص دارند و برای کار در محیط‌های با دمای بالا تولید نشده‌اند. اگر شما بخواهید یک خازن را در دمایی با محیط بالا قرار دهید، آن خازن یا سولفاته می‎‌کند، یا نشتی پیدا می‌کند و یا به صورت کلی دچار یک ایراد می‌شود و از کار می‌افتد. پس توجه داشته باشید که در هنگام افزایش دمای کارکرد کولر گازی احتمال اینکه خازن دچار اشکال و ایراد شود امکان پذیر است و در این هنگام شما باید اقدام به تعویض خازن کولر گازی خود نمایید.
  2. نحوه اتصال برق در کولر گازی: خرابی‌های به وجود آمده در موتور کولر گازی می‌تواند منجر به افزایش بار خازن شود. افزایش بار به معنی کشیدن آمپر بیش از حد و افزایش دمای دستگاه است که در این جا منظور از دستگاه همان خازن می‌باشد. زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد خازن به ناچار مجبور است که اضافه بار را تحمل کند تا این مشکل رفع شود و یا اینکه خازن هم به صورت کلی از مدار خارج شود. اما این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد و دلیل اصلی آن به صورت کلی یا جزئی در سیم‌پیچی دستگاه باید جست و جو شود.
  3. افزایش یا ولتاژ ورودی کولرگازی: یکی دیگر از عواملی که به تنهایی باعث کاهش عمر خازن کولر گازی شما می‌شود همین مورد است. شما باید توجه داشته باشید در زمان تهیه خازن به ولتاژ درج شده برروی آن توجه کنید و به خاطر داشته باشید که این عدد از ولتاژ درج شده برروی دستگاه بیشتر نباشد. چرا که اگر ولتاژ ورودی خازن از مقدار ولتاژ ورودی دستگاه تجاوز کند می‌تواند منجر به افزایش دما و آمپر دستگاه شود و این مورد هم همانطور که قبل‌‎تر به آن اشاره شد یکی از عوامل اصلی کاهش عمر خازن و دستگاه‌های الکتریکی به شمار می‌آید. در نتیجه بهتر است در هنگام خرید به ولتاژ نامی دستگاه و ولتاژ قابل ارائه خازن خریداری شده بسیار توجه کرد.
  4. عمر مفید در کولر گازی: در مقالات گذشته هم به این مورد بسیار اشاره شده است، که هر دستگاهی عمر مفیدی دارد و هر زمان که عمر مفید دستگاه به اتمام رسید باید آن را تعویض کرد. از آن جا که خازن‌های کولر گازی مصرفی هستند، عمر مفید آنان بسیار زیاد نبوده و شما باید هر یک الی دو سال یکبار اقدام به تعویض آن نمایید. سرویس دوره‌ای به شما کمک می‌کند که عمر مفید دقیق خازن‌ها در کولرهای گازی را یافت کنید.

 

خازن کولر گازی

بهترین مارک خازن کولر گازی

از آنجا که خازن‌ها یک وسیله کاربردی هستند، شرکت‌‌های بسیاری اقدام به تولید این دستگاه‌ها کرده‌اند. برندهای بسیاری هم در بازار ایران موجود است که برخی خوشنام و برخی دیگر بی نام و نشان هستند. شرکت‌های چینی در عرضه خازن‌های کولر گازی در ایران خوش اقبال بوده و توانسته‌اند بخش بزرگی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند. در کل برندهایی همچون دی جی کول، پاناسونیک، بی کول و … در بازار موجود هستند که پاناسونیک جزء برترین برندهای ساخت خازن کولر گازی به شمار می‌رود و شما می‌توانید با خرید یکی از آن‌ها خود را تا مدت‌های بسیار زیادی از خرید خازن کولر گازی معاف کنید.

در پایان باید گفت…

برای خرید و تهیه خازن‌های کولر گازی نمی‌توانید خود به تنهایی اقدام کنید و حتما باید از کمک یک تعمیرکار خبره بهره‌مند شوید. زمانی که کولر گازی شما نیاز به تعویض خازن داشته باشید، تعمیرکار به شما خود خازن استفاده شده در دستگاه را می‌دهد و شما می‌توانید بر اساس آن خازنی که در دست دارید و اطلاعاتی که از تعمیرکار دریافت کرده‌اید اقدام به خرید یک خازن کولر گازی نمایید.

شما می‌توانید برای تهیه خازن کولر گازی با مجموعه الین تماس گرفته و از تجربه و اطلاعات مشاوران ما استفاده نمایید. برای این کار تنها کافی است که از طریق بخش تماس با ما سایت الین پمپ، با ما در تماس باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها