دسته‌بندی نشده

تعویض تیوپ منبع تحت فشار

اگر در ساختمان خود منبع تحت فشار دارید، تعویض تیوپ منبع تحت فشار یکی از مهارت های  ساختمانی است که در آینده خیلی به درد شما خواهد خورد. برای آشنایی با نحوه تعویض تیوپ مخزن تحت فشار در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

منبع تحت فشار

قبل از یادگیری نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار بد نیست کمی درمورد خود منبع تحت فشار صحبت کرده و با آن بیشتر آشنا شویم. پمپ های آب خانگی به طور معمول دارای مخازن تحت فشار هستند، یعنی لزوم به کار بردن مخزن تحت فشار در کنار پمپ آب برای عملکرد صحیح پمپ آب خانگی، افزایش کارایی و جلوگیری از مصرف بیش از حد انرژی میباشد.

 

نحوه عملکرد منبع تحت فشار

در داخل مخزن تحت فشار یک عدد تیوپ پلاستیکی قرار دارد که با باد پر میشود. البته تنظیم باد تیوپ مخزن تحت فشار پمپ آب خانگی خود موضوع خیلی مهمی است که باید بین ۲۵ تا ۳۵ psi باشد. تیوپ داخل منبع تحت فشار قسمت خشک آن محسوب میشود که با توجه به فشار باد درون تیوپ، مقدار آبی که نیاز است به پمپ آب خانگی فرستاده میشود. به این ترتیب حجم باد تیوپ داخل منبع و سالم بودن آن برای عملکرد درست پمپ و منبع خیلی مهم است.

 

علت خرابی تیوپ منبع تحت فشار

یکی از اصلی ترین دلایل خراب شدن تیوپ منبع تحت فشار، از دست رفتن حالت لاستیکی تیوپ به خاطر عمر زیاد منبع و تیوپ درون آن است. علت دیگر خرابی تیوپ منبع تحت فشار آب میتواند به خاطر سوراخ شدن تیوپ در اثر عوامل مختلف از جمله باد شدن بیش از حد تیوپ و زنگ زدن بدنه منبع باشد.

در این وضعیت تنها راه حل شما تعویض تیوپ منبع تحت فشار پمپ آب خانگی است. بسیاری از افراد به جای تعویض تیوپ مخزن تحت فشار به دنبال تعمیر آن هستند. خوب است بدانید در شرایطی که گفته شد، تیوپ منبع تحت فشار دیگر کارایی نداشته و باید برای تعویض آن هرچه زودتر دست به کار شوید.

 تیوپ منبع تحت فشار

نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار

مرحله اول

در اولین مرحله باید تیوپ منبع تحت فشار را از سیستم لوله کشی شده جدا کرده و بعد کلاهک شیر هوای سوزنی را بردارید. حالا پین های آن را فشار دهید تا هوا خارج شود. در مرحله بعد باید منبع تحت فشار را روی زمین خوابانده تا آبی که در داخل آن است کاملا تخلیه شود. بعد با آچار مهره های فلنج را از انتهای منبع باز کنید. در مرحله بعد باید تیوپ را با حرکت دورانی دست بپیچانید و به سمت بیرون بکشید. پس از آن در داخل منبع فلزی و لبه ها را با سمباده از هر گونه رسوبات و ناصافی پاک کنید.

مرحله دوم

مخزن را بار دیگر به پهلو بخوابانید تا برای نصب تیوپ راحت تر باشید. تیوپ نو را در حالی که با حرکت دورانی دست دارید فشرده و لوله میکنید، باید به داخل محفظه فلزی هل دهید. لوله کردن تیوپ درست مثل چلاندن لباس است و این کار باید همزمان با هل دادن تیوپ به داخل محفظه باشد. وقتی که لبه تیوپ و لبه محفظه فلزی چفت شد، دست خود را داخل تیوپ برده و پیچ خوردگی ها را برطرف کنید.

مرحله سوم

در مرحله بعد باید مطمئن شوید لبه خارجی تیوپ روی دهانه محفظه فلزی به طرز صحیحی قرار گرفته و قابل کنترل است. حالا اتصال فلنچ را روی دهانه محفظه فلزی بگذارید. فلنج باید طوری قرار بگیرید که به خوبی، لبه های تیوپ را بپوشاند تا بعد از این که پیچ ها بسته شد، منبع کاملا آب بندی شده باشد. حواستان باشد که مهره نگهدارنده فلنج، باید به صورت ضربدری با آچار محکم شود.

مرحله چهارم

حالا قبل از این که دوباره منبع تحت فشار را به شبکه برگردانید، باید آن را به وسیله کمپرسور یا تلمبه باد کنید. فشار باد اولیه باید ۰.۱۴ بار یا حداکثر ده درصد کمتر از فشار استارت پمپ خانه باشد. حواستان باشد که کم باد بودن عمر تیوپ را کم میکند. در آخرین حرکت باید قبل از اتصال به شبکه آبرسانی منزل، دور اتصال خروجی فلنج را با نوار تفلون پیچانده تا درزگیری شود و بعد از وصل شدن کاملا آب بندی شده باشد.

 

تشخیص ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار

تشخیص ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار

در صورتی که آب از پین شیر سوزنی خارج شد، معنی پاره شدن تیوپ منبع تحت فشار را میدهد. اگر از شیرآلات ساختمان به همراه آب، هوا خارج شود، تیوپ پاره شده است. از دیگر روش های تشخیص پارگی تیوپ منبع تحت فشار، تغییر کردن بو و مزه آب شرب است، هر موقع که حس کردید کیفیت و ظاهر آب مثل طعم، رنگ و بو آن تغییر کرده و حالت طبیعی ندارد، احتمالا تیوپ منبع تحت فشار خراب شده است

اگر از منبع تحت فشار با این که پر یا نیمه پر است آبی خارج نمیشود، تیوپ مخزن تحت فشار پاره شده است. از دیگر علائم مهم و اصلی خراب شدن تیوپ منبع تحت فشار، خاموش و روشن شدن های پی در پی پمپ است. در صورت ادامه این وضعیت و اقدام نکردن آسیب های جدی به پمپ شما وارد میشود.

 

تعمیر ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار

به اعتقاد بیشتر تکنسین ها، تیوپ مخزن تحت فشار بعد از این که خراب یا پاره شد، باید عوض شود. یعنی عوض کردن تیوپ منبع تحت فشار تنها راه حل بوده که حرف درستی است. چون نتیجه این کار رضایت بخش تر بوده و زمانی که تیوپ منبع تحت فشار پاره میشود و آب به بقیه قیمت های مخزن فولادی وارد میشود، تیوپ به پایین منبع سقوط کرده و جلوی تخلیه آب از منبع را میگیرد.

در این وضعیت تزریق آب به داخل منبع برای پمپ آب غیر ممکن شده و اگر این کار را هم بکند، تیوپ به هم میچسبد، به همین دلیل مقدار کمی آب وارد آن شده و در صورتی که مصرف کننده شیر آب را باز کند، پمپ در فاصله های کوتاهی روشن و خاموش میشود.

 

علت سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار

تیوپ مخزن تحت فشار بیشتر به علت وجود ذرات معلق و رسوب سوراخ میشود. برای جلوگیری از سوراخ شدن تیوپ منبع تحت فشار میتوانید منبع ذخیره آب را قبل از پمپ نصب کنید یا فشار باد تیوپ را به صورت مداوم تنظیم کنید. همچنین رفع ناصافی سطح داخلی منبع در زمان تعویض تیوپ، خشک بودن مکان نصب و تراز کردن منبع تحت فشار هم موثر است.

 

تنظیم فشار باد منبع تحت فشار

برای تنظیم باد مخزن تحت فشار باید مخزن را در زمان نصب در هر پروژه ساختمانی برای بار دیگر تنظیم فشار باد کنید. فشار باد منبع تراکم مساوی با 0.9ضربدر فشار اولیه استارت پمپ یا مابین 1.5 الی 2 bar تنظیم گردد. حواستان باشد که این کار باید قبل از ورود آب به مخزن تحت فشار انجام شده و یا باید این کار را بعد از تخلیه کامل آب از داخل مخزن انجام دهید.

 

 تیوپ منبع تحت فشار

 

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها