دسته‌بندی نشده

اجزای تشکیل دهنده پکیج

ازای تشکیل دهنده شوفاژ

امروزه از مهمترن نیازهای انسان میتوان به آب گرم مصرفی و گرمایش منازل اشاره کرد که در گذشته با به کارگیری بخاری های نفتی و برقی فراهم میشد، اما امروزه جای آنها را پکیج ها گرفته اند و به شکل مستقل برای هر واحد قابل نصب هستند، استفاده از آنها راحت بوده و فضای کمی اشغال میکنند. پکیج یا شوفاژ مجموعه ای از تجهیزات و قطعات بوده که به دو شکل دیواری و زمینی، در حالت های دو مبدل و تک مبدل پیدا میشود. در این مطلب همراه ما باشید تا اجزای تشکیل دهنده شوفاژ را برسی کنیم.

 

پرشر سوئیچ آب پکیج

کار این قطعه در واقع کنترل فشار آب مدار گرمایش است. به عبارتی به خاطر این قطعه است که هر وقت آب با فشار بالاتر از ۶.۰ وجود داشته باشد، پرشر سوئیچ بسته شده و پکیج روشن خواهد شد. اگر آب وجود نداشته باشد، پرشر سوئیچ باز شده و پکیج روشن نمیشود. محل قرارگیری این قطعه در مسیر آب شوفاژ، قبل یا بعد از مبدل است.

نحوه تست پرشر سوئیچ آب پکیج

در صورتی که فشار آب مدار طبیعی یا همان عدد ۶.۰ بود، در این حالت با اهم متر، باید به تست مقدار برق پرشر سوئیچ بپردازیم. در صورت بسته بودن مدار این قطعه سالم و اگر باز بود، این قطعه معیوب است.

 

فلوسوئیچ پکیج

این قطعه به جریان آب حساس است و در مسیر آب سردی که وارد شوفاژ میشود قرار گرفته است. زمانی که شیر آب گرم مصرفی را باز کنید، این قطعه به برد اطلاع داده و شعله شوفاژ روشن میشود. در فلوسوئیچ قطعات شناور زیادی قراردارد.

روش تست فلوسوئیچ

اول شیر آب گرم مصرفی را باز کنید و بعد با به کارگیری اهم متر، برسی کنید که مدار فلوسوئیچ بسته باشد. بعد اگر شیر آب مصرفی بسته شود، باید مدار فلوسوئیچ برگردد، در غیر این صورت این قطعه دچار مشکل شده است.

اجزای تشکیل دهنده شوفاژ

پرشر سوئیچ هوا شوفاژ

کار این قطعه کنترل خروجی محصولات احتراق است. پرشر سوئیچ هوا تنها قطعه‌ای در پکیج است که برد آن را در دو مرحله کنترل میکند. برد قبل از این که فن را روشن کند از باز بودن پرشر سوئیچ مطمعن شده و بعد از این که فن روشن شد، کنترل میکند که مدار پرشر سوئیچ بسته شده باشد. محل نصب پرشر سوئیچ فن در نزدیک به فن و بالای محفظه احتراق است.

روش تست پرشر سوئیچ هوا شوفاژ

با توجه به این که پرشر سوئیچ در دو مرحله کنترل میشود، برای تست هم نیاز به شبیه سازی دو مرحله ای میباشد. به پرشر سوئیچ دو سیم وصل است که باید آنها را جدا و دستگاه را روشن کنید، وقتی که در زمان روشن بودن فن این دو سیم را به هم وصل کنید و در زمان خاموش بودن فن آنها را جدا کنید تا جرقه زده و دستگاه شروع به کار کند. اگر با این روش پکیج روشن شد یعنی پرشر سوئیچ خراب بوده ولی در غیر این صورت سالم میباشد.

 

پمپ سیر کوله پکیج

وظیفه این قطعه به گردش در آوردن آب در مدار گرمایش بوده و محل قرار گیری آن معمولا در مسیر برگشت میباشد. به این حالت که پمپ بعد از مکش آب از رادیاتور، آن را به سمت مبدل اولیه هدایت کرده و آب در آنجا بوسیله مشعل گرم میشود و به رادیاتور یا مبدل ثانویه منتقل میشود و زمانی که سرد شد، دوباره وارد پمپ میشود و این مراحل انجام میشوند تا آب گرم همیشه در دسترس باشد.

روش تست پمپ سیر کوله شوفاژ

اول پیچ های دو طرف پمپ را باز کرده و روان بودن روتر را امتحان کنید. در همین وضعیت دستگاه را روی حالت شوفاژ قرار دهید و آن را روشن تا مطمئن شوید که پمپ میچرخد. البته در زمان روشن بودن پکیج در حالت شوفاژ با اهم متر باید برق ورودی تست شود که حتما ۲۴۰ ولت یا ۲۲۰ ولت داشته باشد، چرا که احتمال دارد برق پمپ به خاطر خراب بودن برد قطع شده باشد.

 

شیر برقی یا شیر سه طرفه پکیج

وظیفه این قطعه تغییر جهت گردش آب گرم از مدار شوفاژ به مدار آب گرم مصرفی است. استفاده از این قطعه بیشتر در فصل های سرد که پکیج را برای سیستم گرمایشی استفاده میکنیم رواج دارد. شیر سه طرفه یا شیر برقی پکیج در بعضی از پکیج ها روی بلوک رفت و در برخی دیگر روی بلوک برگشت در کنار پمپ قرار گرفته است.

روش تست شیر برقی یا شیر سه طرفه شوفاژ

شیر برقی را با کشیدن کلیپ نگهدارنده موتور خارج میکنیم. اکنون باید پکیج را در حالت های آب گرم شوفاژ و آب گرم مصرفی تغییر وضعیت داده و در صورتی که شافت موتور جا به جا شد، به احتمال زیاد شیر برقی سالم است. اگر این طور نبود، شیر برقی مشکل داشته و فقط روی یک حالت میماند. به این معنی که وقتی روی آب گرم مصرفی است ، آب گرم شوفاژ را تامین نکرده یا برعکس وقتی روی حالت شوفاژ است، اگر آب گرم نیاز داشتید، تغییر وضعیت نمیدهد.

 

بای پس پکیج

وظیفه این قطعه جلوگیری از کم آبی و سوختن پمپ است. به این شکل که در بین بلوک رفت و برگشت قرار گرفته و در حالت عادی بسته است اما در صورتی که به هر دلیلی مجرای جریان بسته باشد، این فنر عقب میرود و آب را از مسیر رفت به مسیر بازگشت انتقال میدهد تا با مکش آب به پمپ برسد و پمپ کم آب نشود.

روش تست بایپس شوفاژ

باید دستگاه را روی حالت شوفاژ قرار دهید و بعد روشن کردن آن در صورتی که شلنگ های رفت رادیاتور به خاطر وجود آب گرم در آنها گرم شوند، یعنی سالم است و اگر اینطور نبود، مشکل داد یعنی با این که شعله پکیج روشن است، آب مصرفی رادیاتور گرم نمیشود.

 

ترانس جرقه زن پکیج

این قطعه برق ۲۲۰ ولت را دریافت کرده و به وسیله آن با ایجاد جرقه، شعله را روشن میکند. در واقع این قطعه با جرقه زدن مسیر گاز را باز میکند و تا آخر روشن شدن شعله و تشخیص داده شدن آن به وسیله الکترود، تشخیص شعله فعال است. ترانس جرقه زن زیر محفظه احتراق یا روی شیر برقی گاز به بدنه پکیچ وصل است.

روش تست ترانس جرقه زن شوفاژ

بعد از این که در محفظه احتراق را باز کردید، با اهم متر برق ورودی به ترانس جرقه زن را تست کرده و این کار را در زمان باز شدن مسیر شیر گاز انجام دهید. اگر برق ۲۲۰ ولت برسد به ترانس جرقه زن برسد بعد با شعله دستی پکیج را راه بیاندازید، ترانس جرقه زن پکیج خراب است.

 

منبع انبساط پکیج

حجم آب در زمان گرم شدن زیاد میشود، یعنی وقتی ۳۰۰ لیتر آب به دمای ۸۰ درجه برسد، به حجم آن ۶ لیتر اضافه میشود. این حجم آب اضافی در مدار گرمایش پکیج، در منبع انبساط قرار میگیرد. محل قرار گیری این قطعه معمولا در بعد از پمپ در مدار و پشت پکیج یا کنار محفظه احتراق است.

روش تست منبع انبساط پکیج

در تیوپ منبع انبساط شوفاژ فشار هوا وجود دارد که باید چیزی بین ۰.۸ تا ۱.۲ بار باشد. برای تست کردنش باید آب داخل منبع خارج شده و به وسیله فشار سنج، به اندازه گیری فشار هوای داخل منبع بپردازید.

شوفاژ خانگی

سنسور شوفاژ

وظیفه این قطعه انتقال دمای آب تنظیم شده به وسیله کاربر به برد پکیج است تا با روشن و خاموش شدن شعله، پکیج آب را به دمای مورد نظر برساند. این قطعه به طور معمول در مدار آب گرم مصرفی و مدار رفت آب گرم قرار دارد. سنسور شوفاژ دارای دو مدل قوطه ور در آب و دیواری است.

روش تست سنسور شوفاژ

در دمای ۲۵ درجه، محیطی که پکیج در آن قرار گرفته است، با اهم متر مقاومت دو سر آن را اندازه گیری کرده و باید عدد ۱۰ کیلو اهم را ببینید، در غیر این صورت سنسور مشکل دارد.

 

شیر برقی گاز پکیج

وظیفه این قطعه تنظیم جریان گاز و رساندن آن به شعله است. یعنی به صورت پیوسته وظیفه کوتاه بلند کردن شعله را برعهده دارد. محل قرار گیری این قطعه زیر محفظه احتراق و قبل از منوفیلد گاز است تا شلنگ گاز پکیج به آن وصل شود.

روش تست شیر برقی گاز پکیج

اول شلنگ گاز را از لوله گاز جدا کنید و درون شلنگ هنگام جرقه زدن پکیج فوت کنید. در صورتی که با فوت کردن فهمیدید مسیر گاز باز است، یعنی شیر برقی گاز دستگاه سالم بوده و در غیر این صورت، مشکل دارد. توجه داشته باشید که حتما اول برق ورودی به شیر برقی را به وسیله اهم متر تست کنید تا هنگام جرقه زدن، مطمئن باشید که برق دستگاه مشکل نداشته باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها