دسته‌بندی نشده

پلاک خوانی پمپ آب

پلاک خوانی پمپ آب

در این مطلب به بررسی پلاک روی پمپ آب میپردازیم. شما با پلاک خوانی پمپ آب میتوانید اطلاعات فنی یک پمپ را بفهمید و با این دانش خرید بهتری انجام دهید. در صورتی که یک پمپ آب خانگی خریده باشید یا در مغازه این دستگاه را از نزدیک دیده باشید، حتما یک پلاک فلزی روی بدنه آن مشاهده کرده‌اید. ویژگی ها و مشخصات پمپ روی این پلاک درج شده است و شما باید با توجه به آن خرید خود را انجام دهید.

بسیاری از افراد معنی علائم درج شده روی این پلاک را نمی دانند، در حالی که اگر بتوانید اطلاعات روی پلاک پمپ آب را بفهمید، برای انتخاب پمپ آبی که قصد خرید آن را دارید، بهتر عمل خواهید کرد. بعضی از افراد توضیحات فروشنده را کافی میدانند و فکر میکنند نیازی نیست پلاک خوانی پمپ آب را بلد باشند، اما فروشندگان پمپ آب همه اطلاعات را در اختیار شما قرار نمیدهند، همچنین ممکن است حتی خودشان هم اطلاعی از این علائم نداشته باشند.

ما در گذشته مفصل در خصوص راهنمای خرید پمپ آب خانگی صحبت کرده بودیم، اما در کنار آن مطلب، توصیه میکنیم که علائم درج شده روی پلاک پمپ آب را بلد باشید. در این صورت وقتی به بازار رفتید، میتوانید به راحتی فرق محصولات مختلف موجود در فروشگاه را درک کرده، آن ها را با یکدیگر مقایسه و بهترین مورد را خریداری کنید.

نمونه پلاک پمپ آب

پلاک پمپ آب حکم شناسنامه دستگاه را دارد

پلاک روی پمپ آب شناسنامه آن دستگاه محسوب میشود. یعنی روی همه پمپ آب های خانگی میتوانید این پلاک را پیدا کنید. در مواقعی که مشاهده کردید پمپی این پلاک را ندارد، تحت هیچ شرایطی آن پمپ را نخرید، چون که محصولی بدون شناسنامه و مشخصات، قطعا در آینده برای شما دردسر ساز خواهد شد. با این که دستگاه های بدون شناسنامه ممکن است ارزان تر باشند اما توصیه میکنیم هزینه پرداخت شده، هرچند بیشتر، برای دستگاه و جنسی باشد که دارای شناسنامه یا همان پلاک پمپ آب است.

برای این موضوع هیچ فرقی بین برندها نیست، از پمپ آب خانگی الین گرفته تا پمپ آب پنتاکس، همه آنها باید این پلاک را داشته باشند. به صورت کلی شما روی همه برند های معتبر پمپ آب های مختلف مثل پمپ کفکش، لجن کش، پمپ آب های خانگی و … میتوانید این پلاک را مشاهده کنید.

 

پلاک خوانی پمپ آب در کمترین زمان

در ادامه این مطلب تصویری از پلاک پمپ آب خانگی پنتاکس قرار گرفته که با توجه به شماره هر بخش میتوانید معنی آن را در ادامه این مقاله پیدا کرده و مشخصات قرار گرفته روی پلاک پمپ آب را بهتر درک کنید.

نمونه پلاک پمپ آب

اطلاعات قرار گرفته روی پلاک پمپ آب با در نظر گرفتن شماره درج شده به این صورت است:

  1. لوگو: در این بخش علامت انحصاری شرکت سازنده پمپ را مشاهده میکنید.
  2. TYPE: مدل و نوع پمپ
  3. Q(l/min: دبی با واحد لیتر بر دقیقه
  4. H(m: هد با واحد متر
  5. H min(m حداقل ارتفاع مناسب بر پایه متر
  6. H max(m حداکثر حد پمپ بر پایه متر
  7. HP توان پمپ بر واحد اسب بخار
  8. KW توان پمپ بر پایه کیلووات
  9. V ولتاژ پمپ
  10. A میزان آمپر مصرفی پمپ
  11. IP تیپ حفاظتی پمپ در برابر آب
  12. L wa…dB مقدار صدای پمپ
  13. T max liquid حداکثر دمای سیالی که پمپ می تواند پمپاژ کند
  14. Electeropump 1 phase تک فاز یا سه فازه بودن پمپ آب
  15. Overload protector محافظ اضافه بار پمپ آب

 

نکات پلاک خوانی پمپ آب

یک مورد مهم که در خصوص پلاک خوانی پمپ آب وجود دارد، ارتباط موارد ۳ و ۴ یعنی دبی و هد پمپ با یکدیگر است، یعنی در صورتی که هد افزایش داشته باشد، دبی کاهش یافته و برعکس. در صورتی که شماره ۳ را نگاه کنید، دو عدد بیست و نود را مشاهده می کنید و در بخش چهارم هم دو عدد ۳۲.۵ و ۲۵ دیده میشود. این عددها این معنی را میدهند که پمپ آب مورد نظر در ارتفاع ۳۲.۵ متری ۲۰ لیتر در دقیقه دبی یا همان آبدهی دارد ولی در ارتفاع بیست و پنج متری، دبی آن زیاد شده و به عدد ۹۰ لیتر در دقیقه میرسد. وجود این رابطه معکوس بین دبی و هد برای بهترین پمپ های آب خانگی صادق است.

پلاک پمپ آب

حرف آخر

در آخر باز هم تاکید میکنیم که به سراغ پمپ های بدون پلاک نروید، بعد از این که پلاک خوانی پمپ آب را یاد گرفتید، توصیه می کنیم پمپ آب مناسب استفاده خود را شناسایی کنید. برای این کار میتوانید به مطالعه مقاله راهنمای خرید پمپ آب خانگی بپردازید تا نکات فنی کلیدی در خصوص پمپ آب خانگی را یاد گرفته و با دانش کامل خرید خود را انجام دهید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها