دسته‌بندی نشده

راهنمای انتخاب الکتروموتور

راهنمای انتخاب الکتروموتور

انتخاب صحیح الکتروموتور یکی از ضروری‌ترین امور مهندسی در هر واحد صنعتی می‌باشد. ویژگی‌های موتور به طور گسترده با ماهیت کاربردشان و نوع وظیفه‌ای که دارند، متفاوت است.

در الکتروموتورهای AC که رایج‌ترین نوع الکتروموتورها هستند، چند معیار مهم برای انتخاب صحیح الکتروموتور وجود دارد.

متغیرهای انتخاب صحیح الکتروموتور

سرعت، گشتاورکارکرد، ولتاژ و فرکانس منبع تغذیه از مهم‌ترین متغیرهای انتخاب صحیح الکتروموتور هستند و در هنگام انتخاب الکتروموتور باید به آن‌ها توجه شود.

انتخاب صحیح الکتروموتور و محل کارکرد آن

باید به این نکته توجه شود که برای انتخاب صحیح الکتروموتور، باید اطلاعات دقیقی از محل و محیط نصب الکتروموتور مثل، حداکثر رطوبت محل کارکرد، حداقل و حداکثر دمای محیط کارکرد، ارتفاع محل کارکرد از سطح دریای آزاد را نیز در اختیار داشت.

پیشنهاد مطالعه : الکتروموتور تک فاز چیست؟

رطوبت محیط

رطوبت محیط در کارکرد  و انتخاب صحیح الکتروموتور بسیار موثر است حداکثر رطوبت محل کارکرد باید به قدری باشد که تاثیری بر عملکرد صحیح الکتروموتور نداشته باشد.

دمای محیط

طبق استانداردهای طبیعی، بازده موتور بر اساس دمای 40 درجه‌ی محیط، است و اگر درجه حرارت محیط برای مدت زمان طولانی بالا بماند، آن گاه موتور باید از این نظر که آیا برای حفظ بازده مشخص در دمای بالاتر مناسب است یا نه بررسی شود، در غیر این صورت، باید عامل بار لازم برای دانستن بازده پیش بینی شده‌ی واقعی در درجه حرارت بالاتر به کار گرفته شود. به منظور حفظ بازده موتور در دمای بالاتر، به عنوان قدرت مورد نیاز تجهیزات حرکتی، ممکن است لازم باشد که برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از کاهش رتبه قدرت موتور، اندازه‌ی فریم بزرگ‌تری برای موتوری با همان رتبه انتخاب شود.

ارتفاع از سطح دریا

بازده‌های موتور استاندارد توسط تولیدکنندگان برای ارتفاعی تا 1000 متر مشخص شده است. برای ارتفاعات بیش از 1000 متر، رتبه بندی موتور باید از نظر مناسب بودن برای حفظ بازده مشخص مورد بررسی قرار گیرد، در غیر این صورت، عامل مدت زمان باید برای دانستن بازده واقعی پیش بینی شده باشد و در ارتفاع بالاتر به کار گرفته شود. معیار انتخاب صحیح الکتروموتور، همان معیاری است که برای درجه حرارت بالاتر محیط ارائه شده است.

متغیرهای قابل محاسبه در الکتروموتورها

اولین مرحله دور موتور یا سرعت کارکرد الکتروموتور

سرعت یا دور الکتروموتورهای القایی قابل تغییر و تنظیم نمی‌باشند. برای کاهش دور موتور متناسب با سرعت مورد نیاز برای دستگاه و همچنین افزایش گشتاور از گیربکس استفاده می‌شود، که تعیین صحیح نسبت کاهش دور گیربکس با در نظر گرفتن سرعت موتور ضروری است و در انتخاب صحیح الکتروموتور بسیار موثر است.

دومین مرحله محاسبه گشتاور

در یک موتور الکتریکی القایی تک فاز، همیشه گشتاور در شروع حرکت کمتر از گشتاور نامی است، به همین دلیل سرعت براساس گشتاور شروع کار موتور انتخاب می‌گردد که این عمل باعث می‌شود سرعت حقیقی از سرعت نامی تجاوز نماید. در طراحی الکتروموتورها همیشه این مسئله را باید در نظر داشت که در حالت کارکرد با سرعت یا دور نزدیک به دور نامی، کمترین مقدار افزایش دما را داشته باشند.

به عنوان یک توصیه مشترک می‌توان برای انواع موتورهای الکتریکی، استفاده از ترمز الکترومغناطیسی برای هر نوع الکتروموتوری که کارکرد آن به صورت عمودی است را به منظور نگه داشتن نیروی موجود زمانی که الکتروموتور خاموش است، در نظر داشت.

علاوه بر روند انتخاب، محاسبه صحیح و دقیق سرعت، گشتاور و اینرسی براساس الزامات حرکت و مکانیسم نیز بسیار مهم است، که این محاسبات نیاز به زمان و تجربه کافی دارند.

پیشنهاد مطالعه : عیب یابی الکتروموتور

چرخه‌ی کار

انتخاب صحیح الکتروموتور به این بستگی دارد که آیا بار ثابت و در طی مدت زمان متغیر است؟ و آیا از یک چرخه‌ی تکراری تغییرات پیروی می‌کند؟ و یا باری است با گشتاور ضربان‌دار و یا این که نوعی حالت شوک‌دار دارد. موتورهایی که در طول شبانه روز در سطح حداقل ارائه‌ خدمات نگه داشته می‌شوند، مانند پمپ‌های محرکه، فن‌ها و غیره، می‌توانند بر اساس بار مداوم و عوامل دیگر انتخاب شوند. این عمل از الزامات چرخه‌ی کار است که باید توسط موتور انجام شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها