دسته‌بندی نشده

خرابی خازن کولر آبی

خرابی خازن کولر آبی

وقتی اسم کولر آبی به گوشتان میرسد، موتور، پوشال، تسمه و پلاتین کولر همه توجه افراد را به خود جلب میکند. اما در این بین قطعات ظریف تری هم هست، به عنوان مثال میدانید در صورت خرابی خازن کولر آبی چه باید کرد؟ اصلا علائم خرابی خازن کولر آبی چه مواردی هستند و برای رفع مشکلات آن چه کارهایی باید انجام داد؟

در ادامه این مطلب می خواهیم به بررسی این قطعه کوچک اما بسیار مهم از جنبه‌های مختلف بپردازیم؛ پس اگر میخواهید بدانید در صورت خرابی خازن در کولر آبی چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد، در ادامه این مقاله همراه الین پمپ باشید.

پیشنهاد مطالعه : خازن کولر گازی چیست؟

در صورت خرابی خازن کولر آبی چه اتفاقی می افتد؟

به جهت این که کمی بیشتر از اهمیت این قطعه آگاه شوید، قبل از بررسی نشانه ها و علائم خرابی خازن کولر آبی، برای شما مشخص میکنیم که در صورت بروز مشکل در این قطعه، چه اتفاقی در کولر آبی شما می افتد. درست مانند قطعاتی مثل کلاچ کولر، اگر خازن کولر آبی به مشکل بخورد، احتمالا باید منتظر از کار افتادن کلی دستگاه یا حتی خراب شدن بقیه قسمت های آن باشید. خراب شدن پمپ آب کولر و پروانه باعث کند شدن سیستم آب رسانی یا در موارد شدید سبب سوختن موتور کولر میشود که این اتفاقات از جمله مهمترین مشکلات خراب شدن خازن کولر آبی است.

خرابی خازن کولر آبی

موتور کولر بدون خازن کار میکند؟

خازن در موتور کولر نقش ایجاد گشتاور برای به حرکت درآوردن موتور را دارد. اینگونه می توانیم بگوییم که برخی موتورها با خازن راه‌انداز کار میکنند. دو نوع موتور دو دور با خازن در بازار پیدا میشود:

  • در کولرهایی همراه با موتور دو دور با خازن راه انداز دائمی، این قطعه در مدار موتور قرار گرفته به این معنی که هر زمان موتور کولر دو دور با خازن دائم در حال فعالیت روی دور کند یا تند باشد، خازن هم مشغول کار کردن است.
  • در موتورهای دو دور همراه با خازن یا سیم پیچ راه انداز، پس از رسیدن دور موتور به سه چهارم دور اسمی، فعالیت خازن متوقف شده و از مدار خارج میشود.

به این ترتیب با در نظر گرفتن این موضوع و البته قسمت قبل، باید بگوییم که موتور کولر بدون خازن از کار می افتد و مشکل در آن به اندازه مشکل قسمت‌های بزرگی مثل فولی کولر آبی مهم است. بودن خازن در این سیستم های تهویه با تمام سادگی‌شان دلیل داشته و وجود آن برای این که بقیه قسمت ها بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند، حیاتی است.

 

علائم خرابی خازن کولر آبی

حالا که شما را با اهمیت این قطعه آشنا کردیم، در این قسمت از مقاله بررسی میکنیم که در صورت خرابی خازن کولر آبی، چه نشانه ها و مواردی به شما کمک میکنند تا مشکل را زودتر شناسایی کنید.

عوض شدن ظاهر خازن

یکی از واضح ترین موارد در زمان تعمیر موتور کولر آبی، تغییر ظاهر خازن است. در هر دستگاهی معمولا خازن خراب ظاهری باد کرده داشته و در صورتی که خازن کولرتان از مدل روغنی باشد، سطح خارجی آن روغنی شده و ظاهرش باید میکند. این موارد به شما نشان میدهد که خازن دستگاه شما خراب شده است.

افزایش دمای موتور کولر

احساس کردن این مورد شاید کار ساده‌ای نباشد؛ اما اگر از افرادی باشید که مرتب از کولر سرکشی میکنند، سریعا متوجه این مورد خواهید شد. خراب شدن خازن تاثیر مستقیمی روی داغ شدن بیش از حد الکتروموتور کولر دارد. در صورتی هم که مشکل برطرف نشود و خازن شما در دمای بالاتر از محدوده مورد نظر کار کند، خراب شدن کامل این قطعه امری اجتناب ناپذیر است. پس در صورتی که کولر خود را در محیط خیلی گرمی نصب نکردید و دارای تهویه مناسبی هم هست، نیازی نیست زیاد نگران این بخش از علائم خرابی خازن کولر آبی باشید.

خرابی خازن کولر آبی

نوسانات جریان برق و ولتاژ

وجود نوسان در ولتاژ ورودی دستگاه و جریان برق هم از علائم دیگر خرابی خازن کولر آبی است. در صورت نوسان داشتن ولتاژ برق، مثل حالتی که ولتاژ ورودی به خازن از ولتاژ اسمی بیشتر است، شدت جریان بالا و پایین شده و این حالت سبب افزایش دمای خازن میشود. در صورت تکرار این اتفاق، عمر خازن کاهش پیدا کرده و عملکرد اولیه خود را از دست داده و در آخر از کار می‌افتد.

استهلاک موتور کولر

در کولرهای آبی یکی دیگر از علائم خراب شدن خازن، فرسودگی موتور دستگاه است. این مورد در همان موتورهای دو دور با خازن راه انداز که کمی قبل صحبت شد، اتفاق می‌افتد. قرار داشتن کولر آبی در محیط های گرم، بکارگیری آن در زمان‌های طولانی و خاموش و روشن کردن‌ های بیش از حد، باعث کاهش کارایی موتور کولر میشود. به این ترتیب استهلاک موتور هم دلیل خوبی برای خرابی خازن کولر آبی است.

فشار زیاد روی دستگاه

در صورت خراب بودن خازن کولر آبی، حتما زور زدن کولر آبی را در زمان کار کردن شدید آن حس خواهید کرد. در این وضعیت احساس میکنید که باید با دست موتور چرخانده شود تا کولر بتواند به کار خود ادامه دهد. به این ترتیب زور زدن موتور هم به عنوان یکی از نشانه های خرابی خازن کولر در نظر داشته باشید.

کندی دور موتور کولر

این مورد به اندازه زور زدن موتور، نشانه حیاتی برای خرابی خازن نیست اما همچنان میتواند یکی از نشانه های اشکال در خازن کولر آبی باشد. الکتروموتورهایی با خازن راه انداز در ساختار خود یک سیم پیچ کمکی و یک خازن دارند که در مدارشان به شکل سری قرار گرفته است. بعد از روشن شدن کولر و شروع به کار موتور، سیم پیچ کمکی، خازن و سیم پیچ اصلی هستند که باعث کار کردن موتور کولر میشوند. به این ترتیب در صورت خرابی خازن یا دو قسمت دیگر، باید شاهد کند شدن دور موتور کولر باشید.

خرابی خازن کولر آبی

تنظیم نبودن تسمه کولر

یکی دیگر از علائم سوختن یا خرابی خازن کولر آبی، تنظیم اشتباه تسمه است. در صورتی که تسمه به خوبی تنظیم نشده باشد، به موتور الکتریکی دستگاه فشار زیادی وارد شده که می تواند باعث سوختن یا خرابی خازن کولر شود. پس همیشه اطمینان حاصل کنید که تسمه کولر به درستی تنظیم شود تا هم بازدهی آن حفظ شده و هم مشکلی برای موتور یا خازن آن به وجود نیاید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها