دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید موتور کولر آبی

همه ما موتور کولر آبی را به عنوان قلب تپنده این دستگاه میشناسیم، چون که بدون دینام یا موتور کار همه اجزای داخلی کولر به مشکل خواهد خورد. سوختن موتور کولر آبی یکی از مشکلات رایجی است که ممکن است برای کولر رخ دهد. در این حالت تعمیر موتور کولر آبی امکان پذیر نبوده و راهی جز خرید موتور کولر آبی جدید و نصب آن روی دستگاه نیست. با در نظر گرفتن حساسیت نقش این قطعه در کولر و تنوع زیادی که برندهای مختلف تولید کننده آن دارند، لزوم اطلاع از راهنمای خرید موتور کولر آبی مشخص میشود. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی خرید موتور کولر آبی از جنبه‌های مختلف بپردازیم.

آشنایی با موتور کولر آبی

دینام کولر که به اسم موتور کولر آبی هم معروف شده است، از جمله مهمترین اجزای الکتریکی کولر شناخته میشود که وظیفه تامین قدرت چرخش قسمت های مکانیکی کولر بر عهده آن است. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که دور موتور کولر آبی چقدر است؟ در جواب میتوانیم بگوییم که در انواع موتور کولر، همه از نوع دو دور سرعت هستند، یعنی هم میتوانند در دور کند با سرعت ۱۰۰۰ دور در دقیقه و هم در دور تند با سرعت ۱۵۰۰ دور در دقیقه کار کنند. موتور کولر آبی را معمولا با فریم ۵۲ تولید میکنند، دارای بدنه فولادی بوده و پوششی رزینی دارد و به کمک موتور می‌آید تا رطوبت درون کولر سبب خوردگی آن نشود.

الکتروموتور کولر آبی در دسته قفس سنجابی قرار میگیرد و روتور آن دایکاست شده با آلومینیوم خالص بوده و پره های برای خنک سازی دارد. بیشتر موتورهای کولر درجه حفاظت IP 22 دارند تا آنها را در مقابل داغ کردن سیم پیچ محافظت کنند. در صورتی که قصد خرید موتور کولر آبی دارید، میتوانید از دسته بندی مربوطه در سایت الین پمپ دیدن کنید تا از قیمت مدل‌های مختلف این دستگاه و برندهای گوناگون آن اطلاع پیدا کنید. همچنین امکان خرید قطعات جانبی کولر مثل کلاچ کولر و پلاتین کولر در سایت الین پمپ وجود دارد.

راهنمای خرید موتور کولر آبی

انواع موتور کولر آبی

اصلی ترین و مهمترین دسته بندی موتور کولر آبی بر حسب قدرت دینام کولر یعنی بر اساس اسب بخار است. با توجه به این دسته بندی، انواع موتور کولر آبی بر حسب توان موتور کولر از کمترین تا بیشترین قدرت به ترتیب در چهار نوع موتور سه چهارم اسب بخار، موتور یک دوم اسب بخار، موتور یک سوم اسب بخار و موتور یک چهارم اسب بخار تقسیم بندی میشوند.

در این میان کولرهای آبی که موتور سه چهار اسب بخار دارند، جزو قوی ترین موتورها برای کولر آبی محسوب شده و بهترین انتخاب برای کولرهایی با ظرفیت بالا هستند. با توجه به این که روی برچسب محصول، همه مشخصات مرتبط با توان کولر آبی گفته نشده، اما پی بردن به قدرت اسب بخار موتور کولر از ظاهر آن امکان پذیر است. به این ترتیب که موتور کولر آبی یک چهارم با دستگیره سیاه رنگ، موتور کولر سه چهار با دستگیره سبز رنگ، موتور کولر یک سوم با دستگیره قرمز و موتور کولر یک دوم با دستگیره سفید به راحتی قابل تشخیص هستند.

موتور کولر آبی خازنی و سیم پیچی

در نوع بعدی تقسیم بندی میتوان کولر آبی را بر اساس نوع سیم پیچی یا خازن تقسیم بندی کرد.

موتور کولر آبی دو دور با خازن

موتور کولر خازن دار، وسیله‌ای است که برای راه اندازی اولیه آن از خازن استفاده شده است. اما حواستان باشد که بکارگیری خازن در موتور کولر آبی فقط زمانی نیاز است که قدرت موتور سه چهار یا یک دوم باشد. چون که این موتورها به قدرت بیشتری برای راه‌ اندازی اولیه نیاز دارند و بودن خازن سبب نیاز کمتر موتور به برق اولیه برای شروع به کار میشود. به این ترتیب در صورتی که در موتور کولر آبی با قدرت یک دوم و سه چهارم خازن به کار نرفته باشد، کیفیت پایین دستگاه را نشان داده و احتمال دارد که بعد از مدت کوتاهی استفاده، موتور داغ کند و بسوزد.

موتور کولر آبی دو دور با سیم پیچ

در موتورهای کولر آبی با قدرت‌های یک سوم و یک چهارم خازن به کار نرفته و به جای آن نیروی لازم جهت به حرکت درآوردن موتور به وسیله سیم پیچ دستگاه تامین میشود. به همین علت به اسم موتور کولر بدون خازن شناخته میشوند. حواستان باشد که هر نوع سیم پیچی هم به درد موتور کولر آبی نمیخورد و خوب است که به جای سیم پیچ آلومینیومی از سیم پیچ مسی در این وسیله استفاده شود.

با این توضیحات معلوم میشود که بهترین نوع موتور کولر آبی در موتورهای یک دوم اسب بخار و سه چهارم اسب بخار نوع خازنی و مدل سیم پیچی برای موتورهایی با قدرت پایین تر است. از طرفی مشخص شده که فرق موتور کولر بدون خازن و خازن دار در این است که نوع خازن دار آن توان بیشتری داشته، اما کولر بدون خازن قدرت پایین‌تری دارد.

راهنمای خرید موتور کولر آبی

موتور کولر BLDC

موتورهای جدید کولر آبی از این نوع هستند که در آنها موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک کار کرده و مغناطیس دائم موتور در حال چرخیدن است که در این حالت یک میدان مغناطیسی به وجود می‌آید. به این ترتیب میزان مصرف برق در نوع بی ال دی سی بسیار کم بوده و دارای رده انرژی A است. در موتور کولر جدید از یاتاقان، تسمه و فولی کولر آبی استفاده نشده و به همین علت فضای داخل کولر بسیار خلوت است. بیشتر کولر آبی های جدید دارای این موتور و ریموت و تکنولوژی ترموستات هوشمند هستند. با این امکانات میتوانید عملکرد موتور کولر را به راحتی مدیریت کنید.

تفاوت موتور کولر یک دوم با سه چهارم اسب بخار

با توجه به این که بیشتر موتورهای کولر موجود در بازار در قدرت های سه چهارم و یک دوم هستند، بیشتر خریداران میخواهند فرق بین کولرهای سه چهارم و یک دوم را بدانند. تفاوت بین موتور کولر یک دوم با سه چهارم در این است که در نوع سه چهارم از سیم پیچ و خازن برای راه اندازی کولر استفاده شده و به همین علت از موتور سه چهارم برای کولر ۷۰۰۰ استفاده میکنند. به این دلیل که در مشخصات موتور کولر ۷۰۰۰ ذکر شده که این دستگاه جهت روشن شدن نیازمند قدرت بالاتری است. پس باید خازن داشته باشد. اما موتور کولر ۴۰۰۰ از نوع یک دوم بوده و به خاطر قدرت پایین‌تر، به خازن نیازی ندارد و به وسیله همان سیم پیچ موتور راه اندازی میشود.

پیشنهاد مطالعه : خرابی خازن کولر آبی

تفاوت موتور یک سوم با یک دوم اسب بخار

فرق اصلی بین موتورهای یک سوم و یک دوم این است که از موتورهای یک سوم برای کولرهای آبی با ظرفیت ۳۵۰۰ و ۳۰۰۰ استفاده شده و موتورهای یک دوم اسب بخار برای کولرهای ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ مناسب هستند.

راهنمای خرید بهترین موتور کولر آبی

در زمان خرید موتور کولر آبی برای داشتن بهترین انتخاب توصیه میکنیم به نکات زیر توجه داشته باشید.

متناسب بودن ظرفیت و سایز کولر آبی با قدرت موتور

همانطور که اشاره شد، قدرت موتور کولر آبی تنوع زیادی دارد، اما انتخاب شما نباید فقط بر اساس قدرت موتور باشد و این موضوعی است که متاسفانه توسط تعمیرکاران و فروشندگان زیادی انجام میشود و موتور کولری با قدرت زیاد یعنی سه چهارم اسب بخار را برای همه کولرها مناسب میدانند. انتخاب موتور کولر باید با قانون و قاعده صورت گیرد که مهمترین و اولین قانون آن تناسب ظرفیت دستگاه با قدرت موتور است.

موتور کولر آبی بی صدا

دلیل اصلی صدا دار بودن موتورهای کولر آبی، بخش بلبرینگ یا بوش آن است. در موتورهای کم قدرت از بوش جهت چرخش محور استفاده شده در حالی که برای موتورهای کولر آبی با قدرت بالا، بلبرینگ با تعدادی ساچمه جایگزین بوش میشود. با بیشتر شدن قدرت موتور، تعداد ساچمه های درون بلبرینگ هم افزایش میابد. بلبرینگ‌های موتور کولر آبی باید بسیار با کیفیت باشند و در برابر گرد و خاک و رطوبت داخل کولر و با عملکرد پمپ آب کولر مشکلی نداشته باشند تا صدای کولر شما به کمترین میزان ممکن برسد. توجه داشته باشید که موارد جانبی مهم دیگری مثل توجه نکردن به روغن کاری موتور کولر آبی هم می تواند باعث به وجود آمدن صدا در این وسیله شود.

راهنمای خرید موتور کولر آبی

بکارگیری کلاچ در موتور کولر آبی

در موتورهای با کیفیت از قطعه‌ای به اسم کلاچ کولر برای بالا بردن قدرت و سرعت چرخاندن پروانه و تسمه به وسیله موتور کولر استفاده میشود. اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان به خاطر کاهش هزینه های تولید، این قطعه را در موتور کولر استفاده نمی کنند.

لزوم استفاده از پایه در موتور کولر آبی

تولید موتور کولر آبی در دو مدل بدون پایه نگهدارنده و مدل پایه دار انجام میشود. مشکل موتور کولر آبی بدون پایه این است که در زمان نصب آن روی کولر به مشکل برخواهید خورد. چون بودن پایه جهت بالانس بودن موتور کولر روی بدنه آن ضروری بوده و در صورت نبود آنها مجبور به تهیه جداگانه پایه‌ها هستید. اما باز هم ممکن است پایه خریداری شده برای موتور مناسب نباشد و در زمان فعالیت کولر متوجه لرزش آن شوید.

خرید موتور کولر کم مصرف

کم مصرفی موتور کولر آبی موضوع مهمی است که در کاهش هزینه‌های پرداختی انرژی دستگاه تاثیر گذار میباشد. موتور کولر آبی با مصرف کم در رده انرژی +A، آمپر پایینی میکشد و کمترین میزان مصرف انرژی را دارد.

تفاوت موتور کولر خازن دار و بدون خازن

داشتن یا نداشتن خازن یکی دیگر از معیارهای مهمی است که برای تقسیم بندی موتور کولرها باید به آن توجه کنید. در موتورهایی از خازن استفاده می‌شود که برای فعالیت به قدرت بالاتری نیاز دارند. در واقع اینگونه می‌توان گفت که موتورهای سه چهارم و یک دوم به خاطر قدرت بیشتری که دارند، نیازمند وجود خازن هستند. از دیگر تفاوت‌های موتور کولر بدون خازن و خازن دار می‌توان به مصرف برق اشاره کرد. بررسی‌ها نشان داده که برق بیشتری در موتورهای بدون خازن برای فعالیت استفاده می‌شود.

جمع بندی

در صورتی که بخواهیم نکات مهم قبل خرید موتور کولر آبی را بیان کنیم. میتوان به مواردی مثل کم صدا بودن، داشتن قیمت مقرون به صرفه، بالانس بودن موتور، داغ نکردن موتور، داشتن فیوز حرارتی، دارا بودن گارانتی طولانی مدت، بالا بودن قدرت موتور و تناسب آن با ظرفیت کولر اشاره کرد. به شما توصیه میکنیم که قبل از خرید موتور کولر آبی حتما کارایی و کیفیت این وسیله را بررسی کنید. اما در اکثر مواقع تا وقتی که موتور روی کولر سوار نشود، امکان بررسی کیفیت آن وجود ندارد. بهترین راه برای آگاهی از کیفیت استفاده از تجربه خریداران پیشین موتور کولر آبی موردنظر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها