دسته‌بندی نشده

تنظیم پلاتین موتور کولر (+علائم خرابی پلاتین کولر آبی)

تنظیم پلاتین موتور کولر

حتما شما هم با رسیدن فصل گرما برای استفاده مجدد از کولر آبی آماده میشوید. در این بین برخی از قطعات کولر ممکن است به خاطر استفاده نکردن طولانی مدت از این دستگاه در فصل زمستان خراب شده یا به تنظیم مجدد نیاز داشته باشند؛ پلاتین کولر یکی از همین قطعات است که باید برای سرویس آن اقدام کنید تا گرمای تابستان شما را اذیت نکند. تنظیم پلاتین موتور کولر آبی یکی از کارهای مهمی است که برای عملکرد درست کولر باید انجام شود؛ در غیر این صورت کولر نمیتواند فضای داخلی خانه را به درستی خنک کند. پس اگر در زمان راه اندازی موتور کولر با مشکل مواجه شدید و خودتان می‌خواستید تعمیر موتور کولر آبی را انجام دهید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

پلاتین کولر آبی چیست؟

پلاتین کولر از جمله قطعات مهمی است که با دو پیچ روی درب موتور تک فاز نصب میشود. بخشی که پلاتین روی درب موتور نصب شده برای جلوگیری از اتصال پلاتین به بدنه باید عایق شده باشد. پلاتین کولر آبی وظیفه دارد تا در زمان راه اندازی موتور، خازن استارت را به مدار سیم پیچی وارد کرده و موتور به شکل پر قدرت راه اندازی شود و سپس نیروی گریز از مرکز وارد شده به کلاچ کولر باعث به عقب رانده شدن کلاچ شده و پس از جدایی نقطه اتصال پلاتین، خازن استارت از مدار خارج خواهد شد.

با در نظر گرفتن نوع موتور، پلاتین‌ها در اندازه‌ها، اشکال و انواع مختلفی تولید و ساخته میشوند که شامل انواع فنری گرد، تیغه‌ای و کشویی است. همه پلاتین‌ها از یک بخش با کالیت یا فیبر استخوانی و یک قسمت فلزی تشکیل شده‌اند. برخی از پلاتین‌ها به صورت دکمه‌ای طراحی شده و بعضی دیگر روکش با کالیت دارند.

تنظیم پلاتین موتور کولر

تنظیم پلاتین کولر نیاز به تخصص دارد؟

بعضی کارها مثل تعمیر برخی لوازم برقی و تنظیم پلاتین موتور کولر به تجربه و تخصص نیاز دارند. افرادی که دست به تعمیرات این لوازم میزنند، در صورتی که دانش و تخصص کافی نداشته باشند، احتمال دارد که باعث وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به قطعات کولر شوند، چون کولرهای آبی دارای قسمت‌های پیچیده‌ای هستند که با تعمیر ناآگاهانه به مشکل میخورند.

برای این که بعد از تعمیر کولر عملکرد خوبی داشته باشد، خدماتی مثل تنظیم پلاتین موتور کولر باید توسط افراد آموزش دیده و با تجربه انجام شود. پس در صورتی که میخواهید کولر شما با کارکردی مناسب در زمان کمی فضای خانه را خنک کند، توصیه میکنیم هرچه سریع تر برای تنظیم پلاتین کولر خود اقدام کنید تا فعالیت این قطعه به مشکل نخورد.

ترتیب اتصال سیم‌های موتور به پلاتین

در این بخش یک نمونه موتور موتوژن تبریز برای بررسی قرار داده شده، بقیه مدل‌ها هم وضعیتی مشابه با تصویر دارند. دو سیم زرد رنگ گفته شده در تصویر به هم متصل شده که به عنوان شبکه مشترک برای سیم دور تند استفاده میشوند. از داخل موتور هم چهار سیم با رنگ‌های استاندارد قرمز، آبی، سیم سبز به نقطه COM و زرد که همان دور تند است خارج میشود.

تنظیم پلاتین موتور کولر

نحوه اتصال شماره‌های پلاتین در موتور

تنظیم پلاتین موتور کولر

در وضعیت عادی که این بورد در بیرون موتور قرار گرفته، بر اساس عکس وضعیت اتصالات در حالت وصل یا قطع به این صورت است. شماره چهار با پنج قطع، شماره دو با سه قطع و شماره دو با یک وصل؛ اما در زمان وصل بودن به موتور در حال خاموش شماره چهار با پنج وصل، شماره دو با سه وصل و شماره دو با یک قطع است. در نهایت در زمان روشن بودن موتور پس از دور اسمی ۷۵ درصد شماره چهار و پنج قطع، شماره دو با سه قطع و شماره دو با یک وصل هستند. شما باید در زمان تنظیم پلاتین کولر به این ترتیب‌ها دقت کنید.

 

کاربرد پلاتین کولر

همانطور که اشاره شد پلاتین کولر در موتورهای تک فاز استفاده شده و وظیفه قطع و صل کردن یکسری اتصالات را در موتور کولر دارد، شاید عملکرد آن مانند پمپ آب کولر مشهود نباشد اما درصورت بروز مشکل در پلاتین، عملکرد کلی کولر دچار اختلال میشود. به صورت کلی پلاتین یا کلید گریز از مرکز روی روتور موتورهای تک فاز با راه انداز موقت قرار داشته و با توجه به سرعت موتور و به وسیله صفحه پلاتین روی موتور، در زمان مناسب کنتاکت‌ها وصل یا قطع میشوند.

روش کار پلاتین کولر

یعنی زمانی که موتور روشن شده و فولی کولر آبی به حرکت درمی‌آید، سیم پیچ راه انداز را به مدار وارد کرده و زمانی که موتور به ۷۵ درصد سرعت اسمی خود میرسد، خارج کردن آن از مدار را انجام میدهد. با توجه به این که در بیشتر موتورهای صنعتی، برای راه اندازی موتور فشار اولیه زیادی موردنیاز است، در این مواقع به یک سیم پیچ راه انداز نیاز دارید که فقط در چند ثانیه اولیه راه اندازی برای تامین جریان مورد نیاز موتور به مدار وارد میشود.

علائم خرابی پلاتین کولر آبی

همانطور که از نقش این قطعه مشخص است، مهمترین علائم خرابی پلاتین را می‌توان در مختل شدن عملکرد کلی کولر برای خنکسازی فضا جستجو کرد. معمولاً خرابی این قطعه به معنی به هم ریختن تنظیمات آن است که رسیدن فضا به دمای مطلوب را طولانی‌تر می‌کند.

از دیگر علائم خرابی پلاتین کولر می‌توان به مشکلات مربوط به عملکرد دور تند و کند، زور زدن موتور و روشن نشدن آن، روشن خاموش شدن موتور به محض سوئیچ به دور کند و سالم بودن دور تند، خاموش شدن موتور با داغ شدن، مشکل در راه‌اندازی موتور و روشن شدن آن بعد از چند ضربه به بدنه، نچرخیدن و سفت شدن موتور بعد از روشن شدن و خاموش شدن دینام بعد از چند دقیقه کار کردن اشاره کرد.

معمولاً در زمان خرابی موتور باید بررسی کنید که نشانه‌های موجود مربوط به خرابی پلاتین هستند یا مشکل از سیم پیچ آن است. در کنار علائم خرابی پلاتین کولر توجه داشته باشید که خراب شدن کلاچ هم روی سرعت موتور تاثیر دارد. تنظیم نبودن این قطعه هم باعث کم و زیاد شدن سرعت موتور در زمان روشن بودن می‌شود. البته شما با روغن کاری به موقع می‌توانید جلوی مشکلات این قطعه را بگیرید.

موتورهای تک فاز دو سرعته

در این موتورها مثل موتور کولر آبی بدون این که سرعت و دور انتخاب شده به وسیله مصرف کننده در کلید در نظر گرفته شود، اول با دور تند راه اندازی شده و بعد از رسیدن موتور به ۷۵ درصد سرعت اسمی سیم پیچ، دور انتخاب شده به وسیله مصرف کننده وارد مدار شده که این عملیات بر عهده صفحه پلاتین کولر یا همان کلید گریز از مرکز است. امروزه انواع گوناگونی از پلاتین کولر با قابلیت‌های مختلف در بازار پیدا میشود که با بروز مشکل برای هر یک از آنها، به راحتی می توانید برای تعویض پلاتین اقدام کنید.

تنظیم پلاتین موتور کولر

قیمت پلاتین کولر

این قطعه موتور کولر در شرکت‌های تولید کننده گوناگون باکیفیت‌ها و مواد اولیه متنوعی تولید میشود. به این ترتیب منطقی است که قیمت‌های متفاوتی در فروشگاه‌های مختلف داشته باشد. با مراجعه به صفحه این محصول در سایت الین پمپ میتوانید در کنار آشنایی بیشتر با این قطعه از قیمت آن هم اطلاع پیدا کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها