دسته‌بندی نشده

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

علت روشن نشدن پمپ آب خانگی

دلایل متنوعی می توانند در روشن نشدن پمپ آب خانگی دست داشته باشند. برخی از آنها به اندازه مشکل در تنظیمات پمپ پیشرفته بوده و بعضی دیگر مثل قطع بودن برق ورودی به پمپ ساده هستند. در بعضی موارد اتفاق می افتد که بعد از نصب پمپ آب خانگی و منبع در ساختمان، مواقعی که نیاز به آب پرفشار دارید، پمپ آب شما روشن نمی شود. در این حالت همه هزینه هایی که برای نصب پمپ آب خانگی انجام داده اید را بیهوده میپندارید، چون که محصول خریداری شده در تامین نیاز شما به آب پرفشار در زمان مورد نظر شکست خورده است. با توجه به اهمیتی که این مشکل برای افراد دارد، در ادامه این مطلب همه مواردی که می‌توانند در روشن نشدن پمپ آب خانگی نقش داشته باشند را بررسی می‌کنیم و راهکارهایی برای حل این مشکلات بیان می شود.

دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی

اگر پمپ آب شما روشن نمی شود، احتمالاً علت آن را در یکی از موارد زیر پیدا می کنید؛ پس برای این عیب یابی و حل این مشکل توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

قطع شدن آب ورودی ساختمان

اگر بعد از باز کردن یکی از شیرهای ساختمان مشاهده کردید که پمپ روشن نمی شود، اول شیر فلکه آب ساختمان را بررسی کنید. برای بعضی از افراد پیش آمده که مشکل روشن نشدن پمپ آب خانگی به خاطر بسته بودن شیر فلکه آب بوده است.

مشکل در برق ورودی به پمپ آب

این مورد یکی از ساده ترین مشکلاتی است که از جریان یافتن برق در پمپ آب جلوگیری کرده و مانع روشن شدن این دستگاه می شود. جهت تست پریز برق پمپ می توانید از یک فازمتر استفاده کنید تا مطمئن شوید که جریان های فاز و نول برقرار هستند و اصطلاحاً پریز برق دار است.

البته این احتمال هم در نظر بگیرید که پریز برق داشته باشد اما به خاطر زیاد شدن دما، قسمت هایی در داخل پریز ذوب شده و پمپ شما روشن نشود. به همین علت توصیه می کنیم با رعایت شرایط ایمنی، پریز برق پمپ را باز کنید و سالم بودن بخش های داخلی آن بررسی شود.

قطع شدن کابل برق ورودی به پمپ آب خانگی

اگر کابل برق در هنگام جابجایی یا نصب پمپ آب کشیده شده باشد، این امکان به وجود می آید که روکش سخت کابل از بین برود و سیم های داخلی آن قطع شوند. در این حالت پیشنهاد میکنیم که بعد از جدا کردن دوشاخه برق پمپ از پریز، بررسی ظاهر کابل از نظر آسیب دیدگی را انجام دهید. در بعضی موارد ایراد در داخل کابل وجود دارد، در این شرایط کل کابل را با دست چک کنید، در صورتی که برآمدگی در بخشی از کابل مشاهده کردید، احتمال وجود قطعی در داخل کابل زیاد است. در نهایت محل اتصال سوکتی کابل بررسی شود، چون که احتمال دارد بر اثر کشیدگی، سوکت کابل جدا شده باشد.

مشکل در سیم پیچ پمپ

بررسی سیم پیچ موتور پمپ یک حرکت تخصصی است که فقط باید به وسیله تعمیرکار و متخصص این کار در زمان تعمیر پمپ آب انجام شود.

تنظیم نادرست کلید اتومات یا خرابی فشارسنج

در حالتی که فشار نشان داده شده در فشارسنج از فشار CUT-IN یا همان استارت پمپ پایین تر باشد، پمپ شما باید روشن شود؛ وگرنه مشکلی در عملکرد آن وجود دارد. البته در مواردی دیده شده که عملکرد اشتباه فشارسنج بخاطر تاثیرات رسوبات پمپ روی عقربه فشارسنج است.

اما در صورتی که میزان فشار نشان داده شده از فشار کات این یا شروع پمپ خانگی بیشتر باشد، اصلاً انتظار روشن شدن را از پمپ نداشته باشید. در این حالت عقربه فشارسنج را در زمان باز شدن یکی از شیرهای آب ساختمان بررسی کنید، هنگامی که درجه فشار سنج پایین تر از کات این پمپ قرار گرفت، پمپ آب خانگی شما باید روشن شود. در مواردی هم اتفاق افتاده که پمپ در حال کار است و در داخل ساختمان فشار آب جریان دارد اما حرکتی در درجه فشار سنج مشاهده نمی شود، در این حالت باید برای تعویض فشارسنج اقدام کنید.

تنظیم ناردست کلیداتومات از دلایل روشن نشدن پمپ

مشکل در کلید اتومات پمپ

رسوبات محلول در آب می توانند جلوی عکس العمل صحیح و پاسخگویی به موقع ست کنترل در شرایط تغییر فشار در پمپ آب را بگیرند. در این حالت شاهد افت فشار در صورت استفاده از آب هستید، اما به خاطر خرابی کلید اتومات، پمپ نمی‌تواند در شرایط کاهش فشار به خوبی عمل کرده و روشن شود.

برای اینکه بررسی کنید که آیا مشکل روشن نشدن پمپ آب به خاطر جمع شدن رسوبات در کلید اتومات است یا خیر، ضربه‌ای با دست به کلید اتومات بزنید، اگر پمپ روشن شد، مشکل پمپ شما از همان رسوبات است. از سوی دیگر امکان سوختن رله کنترلی در کلید اتومات هم وجود دارد؛ این شرایط جلوی اتصال برق کلید اتومات را گرفته و به همین دلیل پمپ آب خانگی روشن نمی شود.

به این ترتیب مواردی که باعث خرابی کلید اتومات شده و جلوی روشن شدن پمپ را می گیرند می توان به جمع شدن رسوبات در دیافراگم سنسور فشار روی کلید اتومات، کثیف شدن یا سوختن کنتاکت کلید اتومات و قطع شدن اتصال برق کلید اتومات اشاره کرد. ست کنترل یا همان کلید اتومات دیجیتال پمپ با تنظیم کردن میزان فشار پمپ، باعث روشن و خاموش شدن این وسیله می شود، به این ترتیب یکی از دلایل اصلی روشن نشدن پمپ آب خانگی می تواند در خرابی این کلید باشد.

نشتی لوله کلید اتومات پمپ

مورد بعدی که می‌توانند جزو علت های روشن نشدن پمپ آب خانگی باشد، نشت کردن آب از بخش اتصالات لوله کلید اتوماتیک پمپ است. لوله می تواند جنسی از پلاستیک، مس یا استیل داشته باشد. به هر حال اگر نشتی و خوردگی در سینگ اتصال دهنده لوله به کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ به وجود آید، کلید اتوماتیک نمی تواند پمپ را در شرایط پایین آمدن فشار روشن کند. حواستان باشد که در بعضی از موارد نشتی میتواند از بقیه بخش های سیستم لوله کشی پمپ آب باشد، در این حال توصیه می کنیم تا همه سیستم را برای پیدا کردن و رفع نشتی بررسی کنید.

زنگ زدگی در کانتاکت کلید اتوماتیک

در بعضی موارد کانتکت های کلید اتوماتیک به زنگ زدگی دچار می شوند که در این وضعیت جلوی برقراری اتصال برق دستگاه را خواهند گرفت. از جمله علت هایی که باعث زنگ زدن کنتاکت سوئیچ اتوماتیک پمپ آب می شوند، می توان به پایین بودن کیفیت کلید اتوماتیک پمپ، اتصال کلید اتوماتیک پمپ در شرایط مرطوب، روشن و خاموش شدن بیش از حد پمپ آب و تمام شدن عمر مفید کلید اتومات پمپ آب اشاره کرد.

اما برای از بین بردن زنگ زدگی کنتاکت کلید می توانید از یک راه حل ساده استفاده کنید. یعنی اول برق ورودی پمپ را کاملاً قطع کرده و بعد شروع به باز کردن همه پیچ های نگهدارنده کلید کنید. در آخر به وسیله فرچه نرمی که به مقداری گازوئیل آغشته شده یا یک سمباده همه بخش های روی کانتکت کلید را تمیز کنید و کلید را در جای خود ببندید. حواستان باشد در صورت خال زدن یا سوختگی کنتاکت های کلید اتوماتیک پمپ، فقط با تمیز کردن مشکل حل نمی‌شود و باید برای تعویض کلید اتومات پمپ آب اقدام کنید.

دلایل روشن نشدن پمپ آب خانگی

گرفتگی منبع تحت فشار ست کنترل یا لوله اتصال دهنده پمپ

نصب و استفاده پمپ آب خانگی در کنار منبع تحت فشار یا ست کنترل پمپ صورت میگیرد. برقراری ارتباط بین پمپ و تجهیزات متصل به آن از طریق یک لوله باریک انجام میشود. اگر رسوبات این لوله را مسدود کرده باشند، از عملکرد صحیح منبع تحت فشار یا ست کنترل در برابر تغییرات فشار آب جلوگیری می شود. ظاهر این مشکل این گونه است که ست کنترل یا کلید اتوماتیک دیجیتال خراب شده و روشن و خاموش شدن آن برای شروع به کار پمپ، به موقع انجام نمی شود.

این وضعیت در حالی است که گرفتگی لوله متصل به کلید اتوماتیک علت اصلی این مشکل است. در صورتی که سطح زیادی از مواد محلول در آب مصرفی ساختمان شما وجود داشته باشد یا به عبارتی سختی آن زیاد باشد، احتمال مسدود شدن این لوله بسیار بالا میرود. به این ترتیب حتی در موقعیت هایی که فشار داخل پمپ از مقدار CUT-IN کمتر میشود، دستگاه به خاطر گرفتگی لوله اتصال دهنده پمپ و کلید اتوماتیک نمی تواند روشن شود. در این شرایط بهترین راه حل تعویض این لوله است تا مسیر عبور آب با اتصال لوله جدید باز شود.

هواگیری پمپ آب خانگی

بعد از بررسی دلایل روشن نشدن پمپ آب به خاطر مشکل در کلید اتوماتیک دیجیتال، باید مشکلات خود پمپ را بررسی کنیم. هوا گرفتن پمپ یعنی حجم هوای محبوس درون پمپ به قدری زیاد میشود که پمپ توانایی مکش آب را از دست می‌دهد و از سوی دیگر پروانه پمپ هم نمی تواند آب را مکش کند. به همین علت پمپ آب شما روشن نمی شود، البته حل این مشکل به سادگی انجام می شود.

برای هواگیری پمپ بر روی انواع مختلف پمپ آب خانگی یک پیچ کوچک قرار گرفته است، با استفاده از آچار مناسب پیچ را باز کنید و بعد از شنیدن صدای تخلیه هوا، پیچ را در همان حالت نگه دارید تا همه هوای موجود در پمپ خارج شود. در نهایت پمپ را روشن کنید تا فشار اضافی آن به خاطر هوای تخلیه شده از بین برود و زمانی که آب از شکاف پیچ خارج شد، هواگیری پمپ آب تمام شده و می توانید پیچ را ببندید. چهت کسب اطلاعات کامل تر می توانید به مقاله نحوه هواگیری پمپ آب در مجله الین پمپ مراجعه کنید.

هواگیری پمپ آب

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها