دسته‌بندی نشده

نحوه هواگیری پمپ آب

هواگیری از پمپ آب

پمپ آب خانگی از آن دست وسایلی است که با توجه به فرسوده بودن سیستم آب و فاضلاب شهرها هر روز بیش از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از دلایل اصلی استفاده از این نوع پمپ افزایش فشار آب و پرتاب آب به طبقات بالاتر می‌باشد.

چرا پمپ آب را هواگیری می‌کنیم؟

گاهی اوقات پمپ آب به صورت یکسره کار کرده و عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد. بدین معنی که با وجود استفاده از منبع تحت فشار برروی پمپ آب و یا استفاده از ست کنترل (هر کدام از این ها به صورت جداگانه برروی پمپ نصب شده و امکان استفاده همزمان از این دو برروی یک پمپ وجود ندارد) پمپ آب به صورت بی وقفه روشن بوده و وجود لوازم نامبرده هیچگونه تاثیری بر عملکرد پمپ ندارد.

دقیقا در  همین زمان است که باید سریعا اقدام کنیم و برای جلوگیری از خسارت، پمپ آب را هواگیری کنیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری نحوه هواگیری پمپ آب هستید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

علل اصلی هواگرفتن پمپ آب

علت‌های بسیار زیادی منجر به هواگرفتن پمپ آب می‌شوند ، از این رو بهتر است که در هنگام عیب‌یابی پمپ آب را روشن بگذارید تا بهتر متوجه بشوید که علت هواگرفتن پمپ آب چیست.

دقت داشته باشید که پمپ آب باید در چند مورد، قبل از این که به مشکل خاصی بر بخورند، هواگیری را انجام دهید. در ابتدا که پمپ آب خانگی را برای اولین بار نصب می‌کنید باید یکبار عملیات هواگیری پمپ آب را انجام دهید. در ادامه زمانی که پمپ آب شما به مشکلی برمی‌خورد و نیاز به تعمیر دارد، باید عملیات هواگیری پمپ انجام شود و از همه مهم تر حتی اگر در نقاط دیگر شبکه لوله و اتصالات تعمیری انجام می‌شود باید عملیات هواگیری باز هم انجام شود.

چند مورد از علل اصلی هواگرفتن پمپ بدین شرح است:

  • ایراد در اورینگ یا واشر پمپ
  • خالی شدن مخزن ذخیره و خشک کار کردن پمپ آب
  • ایجاد شکستگی در پمپ
  • ایجاد ترکیدگی در لوله‌ها
  • یخ زدگی پمپ آب

علل اصلی هواگرفتن پمپ آب

نکات و نحوه هواگیری پمپ آب

مرحله نخست، تهیه آب به مقدار کافی :

میزان آب موردنیاز بسته به فاصله پمپ آب تا منبع است، به میزانی که لوله میان پمپ آب و مخزن را به صورت کامل پُر کند.

مرحله دوم، از پریز کشیدن پمپ آب و باز کردن یک شیر آب:

دلیل قطع برق پمپ آب این است که برخی از پمپ‌ها با استفاده از وسیله‌ای به نام ست کنترل به صورت اتوماتیک کار می‌کند. یعنی هر زمان که شیر آبی در یک مجتمع باز شود این وسیله تشخیص می‌دهد که آب داخل لوله‌ها در حال خالی شدن است و پمپ را روشن کرده و شروع به فعالیت می‌‎کند. علت باز کردن شیر آب، خالی کردن آب باقی مانده در لوله‌ها است.

مرحله سوم، باز کردن در پرایم:

محدوده پرایم در بیشتر پمپ‌ها یک نقطه مشخص و استاندارد است، شکل آن شش ضلعی و یا مربع بوده و لوله پلاستیکی آب به صورت مستقیم با آن نصب شده است. پس از آن که لوله پلاستیکی را از پرایم جدا کردید، آب را داخل آن بریزید اما به آرامی تا زمانی که آب وارد مخزن پروانه و لوله خروجی شده و آب به لبه پرایم برسد، این کار باید ادامه داشته باشد.

پس از انجام این مرحله کمی منتظر بمانید که هوای داخل پمپ و لوله‌ها تخلیه شود، و پس از تخلیه کامل هوا و حباب‌های باقیمانده درب پرایم را ببندید. حال نوبت آن رسیده است که والو خروجی آب را باز کنید و پمپ آب را به برق متصل نمایید. در این زمان است که فشارسنج پمپ باید افزایش یابد و یک صعود عالی از روی صفر نشان دهد.

نکات حائز اهمیت در زمان هواگیری پمپ آب:

  • اگر برروی پمپ شما ست کنترل نصب است، در هنگام هواگیری پمپ آب را از برق بکشید.
  • در زمان هواگیری اگر با نشتی در مسیر لوله‌ها و پمپ آب برخورد داشتید، حتما با کارشناس مربوط به این حوزه تماس بگیرید.
  • پمپ‌های آب خانگی به راحتی هوا نمی‌گیرند، اگر به صورت مکرر این اتفاق رخ می‌دهد با کارشناس مربوط به این حوزه تماس بگیرید.
  • گاهی اوقات نصب پمپ نامناسب با کارکرد منجر به هواگرفتن پی در پی لوله ها می‌شود، پس در هنگام خرید بیشتر دقت کنید.
  • پیش از عیب‌یابی دقیق این که چرا پمپ آب هوا گرفته است، پمپ آب را هواگیری نکنید.
  • همانطور که در ابتدا اشاره شد، یکسره کار کردن پمپ آب یکی از دلایل اصلی هوا گرفتن پمپ است. اما یکسره کار کردن می‌تواند دلایل مختلف دیگری داشته باشد!
  • پس از نصب پمپ آب و یا پس از تعمیر پمپ آب یا اتصالات مربوطه حتما باید پمپ آب هواگیری شود.
  • برخی از پمپ‌های آب خانگی، به دلیل اتومات بودن و مدرن بودنشان نیاز به هواگیری ندارند. پیش از آن که به هر دلیلی اقدام به هواگیری کنید، بهتر است که پمپ آب خود را مورد بررسی بیشتر قرار دهید.

در نتیجه باید گفت که این مقاله جهت افزایش اطلاعات شما بوده و بهتر است در هنگام بروز هرگونه مشکل در حوزه پمپ آب، اتصالات و لوله‌ها قبل از هر چیز با کارشناس مربوطه تماس بگیرید. اما قبل از آن می‌توانید با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار گرفت، عیب‌یابی اولیه را خود انجام دهید و آن را با کارشناس در میان بگذارید. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها