دسته‌بندی نشده

راهکارهای افزایش فشار آب خانه

راهکارهای افزایش فشار آب

در سال های اخیر به علت مدیریت نادرست آب و کم آبی، ممکن است فشار آب خانه شما وضعیت خوبی نداشته باشد. همچنین با افزایش روز افزون جمعیت این مشکل پر رنگ تر هم میشود. اکثر افراد بری انجام هر کاری به آب نیازمند هستند و باید فکر افزایش فشار آب خانه خود داشته باشند. این مشکل مخصوصا برای کسانی که در طبقات بالای ساختمان زندگی میکنند به دغدغه ای روزانه تبدیل شده است. در همه جا این افت فشار یکسان نیست و بیشتر در ساعات اوج مصرف اتفاق می افتد. در این مطلب تلاش میکنیم تا راهکارهایی برای افزایش فشار خانه به شما پیشنهاد دهیم.

 

علت افت فشار

اگر قرار باشد برای مشکلی راه حلی پیدا کنیم ابتدا باید آن مشکل را به خوبی بشناسیم تا بهترین راه حل را در کمترین زمان ممکن پیدا کنیم. در بیشتر مناطق پرتراکم شهری، متوسط فشار آب خانه ها پس از کنتور معادل صعود آب تا ارتفاع حداکثر بیست متری است، این بدان معناست که بعد از بیست متر، فشار آب صفر خواهد بود. همچین فشاری برای ساختمان های دو طبقه مناسب است اما بیشتر از دو طبقه، مخصوصا در ساعات اوج مصرف، با افت فشار شدیدی رو به رو خواهند شد. در مواردی فشار آب خانه شما از بقیه خانه های موجود در ساختمان کمتر است. از آنجایی که شرکت آب فاضلاب مسئول فشار تا قبل از کنتور است، باید این مشکل را برسی کنند. برای فشار بعد از کنتور اولین راه حلی که به ذهن افراد میرسد استفاده از پمپ آب است که نصب آن نکاتی دارد و بدون رعایت این نکات نه تنها این مشکل را برطرف نمیکنید بلکه با یک مشکل دیگر هم دست و پنجه نرم خواهید کرد. در ادامه این مقاله درباره راه حل های افزایش فشار با پمپ و بدون نیاز به پمپ آب میپردازیم.

 

راهکارهای افزایش فشار آب خانه با پمپ

دو نوع سیستم برا افزایش فشار آب در ساختمان وجود دارد، یکی استفاده از پمپ، تانکر ذخیره آب در زیرزمین و منبع تحت فشار، سیستم دیگر نصب و استفاده از منبع آب در پشت بام ساختمان با استفاده از فشار ثقلی است.

یکی از راه هایی که در بیشتر موارد برای افزایش فشار آب انجام میشود، استفاده از انواع پمپ، مخزن ذخیره آب و منبع تحت فشار است. این تجهیزات هم در ساختمان ها و هم در منازل تک واحدی با ابعادی کوچک تر استفاده میکنند. مثلا یک مینی پمپ و یک تک واحد مخزن ۲۵۰ لیتری و منبع تحت فشار ۲۴ لیتری برا منازل تک واحدی کفایت میکند. هر کدام از این اجزا وظیفه خاص خود را دارند، پمپ آب به تامین فشار موردنیاز میپردازد و مخزن ذخیره برای تامین آب مورد نیاز ساختمان و حجم آبی که برای پمپاژ در همه اوقات خصوصا در زمان اوج مصرف و قطعی آب لازم است میپردازد. مخازن پلی اتیلن مورد استفاده، ابعاد گوناکونی داشت و آنتی باکتریال و ضد جلبک میباشند. کار منبع تحت فشار، جلوگیری از روشن خاموش شدن پمپ آب در مواقعی که شیر آب برای مدت کوتاهی باز میشود است. این قطعه به افزایش طول عمر پمپ کمک میکند، چرا که آب تحت فشار ذخیره شده در آن با باز شدن کوتاه شیر آب مصرف میشود و دیگر نیاز به فعال کردن پمپ برای آن مدت کوتاه نبوده و اگر برای مدت طولانی تری شیر آب باز ماند، پمپ به صورت خودکار فعال میشود.

 

مینی پمپ

در این قسمت به موارد استفاده از مینی پمپ میپردازیم. زندگی در طبقات بالای ساختمان به معنی افت فشار بیشتر نسبت به طبقات پایین است. برای برطرف کردن این مشکل باید از پمپ افزایش فشار یا مینی پمپ افزایش فشار داخل خانه استفاده کنید. اگر ساختمان شما برای هر واحد کنتر آب مجزایی دارد، این امر باعث ایجاد مشکل برای نصب پمپ در رایزر اصلی میشود. اگر با افت فشار مواجه هستید با پرس و جو از همسایه ها مطمئن شوید که این مشکل همگانی است و در غیر این صورت باید به دنبال این مشکل در سیستم لوله کشی و شیرآلات منزل بگردید که در ادامه این محتوا به این مورد اشاره شده است. وقتی طبقات پایین مشکل افت فشار ندارند حاضر به پرداخت هزینه برای تجهیزات فشار آب نخواهند بود، در اینجاست که مینی پمپ افزایش فشار داخل خانه به کمک شما می آید. شما با استفاده از مینی پمپ نیازی به لوازم پمپ های بزرگ برای جبران کمبود فشار آب ندارید و میتوانید به وسیله مینی پمپ فشار داخل خانه را به حد مطلوبی برسانید. از مزایای مینی پمپ میشود به بی صدا بودن، ابعاد کوچک و نصب آسان اشاره کرد، به شرطی که مینی پمپ با کیفیت تهیه کنید.

 

مینی پمپ

بوستر پمپ

از دیگر راه های افزایش و حفظ فشار آب ساختمان، بوستر پمپ است. اگر تعداد طبقات ساختمان بیش از ۴ یا پنج باشد، استفاده از بوستر پمپ ضروری میشود. ارتفاع ساختمان روی حداقل فشار بوستر پمپ تاثیر گذار است. طراحی این پمپ ها با توجه به دو پارامتر اصلی حداکثر مصرف آب و فشار است. از دیگر عوامل تعیین کننده مشخصات بوستر پمپ، الگوی متغییر مصرف آب در شبان روز است. هنگامی که مصرفی نباشد، پمپ ها خاموش میشوند. وقتی فشار کاهش پیدا کرد و با شیرهای آب زیاد باز ماند، به طوری که منبع تحت فشار نتوانست پاسخگوی حجم مصرفی باشد، پمپ اول روشن میشود و اگر این پمپ هم نتوانست افت فشار را جبران کند، بقیه پمپ ها وارد مدار میشوند تا فشار آب ثابت بماند. هزینه نگهداری این پمپ ها کم است و همچنین مصرف انرژی کمی هم دارند. در اکثر ساختمان های بزرگی که مصرف آب بالاست بوستر پمپ تهیه شده است. این بوستر از الکترو پمپ، فشار سنج، تابلو کنترل، اینورتر و .. تشکیل میشود. در دستگاه بوستر پمپ به صورت موازی، دو یا چند پمپ به هم متصل شده اند و توانایی هد و دبی لازم را با بالاترین بهره وری و راندمان تامین میکنند. تعداد پمپ های بوستر پمپ با دبی مصرفی متناسب است. پمپ ها یکی یکی وارد مدار میشوند تا برای همه مصرف کنندگان پاسخگو باشند.

 

بوستر پمپ

راهکارهای افزایش فشار آب خانه بدون نیاز به پمپ

توجه داشته باشید که این راهکارها فقط در صورتی جواب میدهند که میزان فشار آب ورودی به منزل شما در حد استاندارد است ولی با مشکل کمبود فشار آب مواجه هستید. همانطور که گفته شد برای این که مطمئن شوید فشار ورودی در حد استاندار است، اول فشار آب همسایه ها را برسی کنید. اگر فشار آب بیشتر همسایه ها هم مثل شما کم بود، این قسمت از مقاله به کار شما نمی آید و به قسمت راهکارهایی که نیازمند پمپ هستند مراجعه کنید. البته حتما نیاز به پرسیدن از همسایه ها ندارید، گرچه یک پرس جو ساده کار راحت تری است، اما شما میتوانید با استفاده از فشار سنج هم این مورد را برسی کنید. به شیری که کمترین فاصله از کنتور را دارد و از این موضوع و سلامت شیر مطمئن هستید، فشار سنج را متصل کنید. فشار استاندارد باید بین ۴۰ تا psi۷۰ باشد. اگر کمتر از این مقدار بود، مشکل از خارج خانه است.

 

برسی گرفتگی لوله ها

از شایع ترین دلایل افت فشار خانه، گرفتگی لوله های آن میباشد. این مشکل در خانه هایی با سیستم لوله کشی قدیمی، از آنجایی که مدت زیادی از عمر آنها میگذرد و اقدامی برای تعویض آنها صورت نگرفته، شایع تر است. برای این که این لوله های گرفته و مشکل دار را پیدا کنید باید به نقشه لوله کشی آب سرد و گرم خانه دسترسی داشته باشید. بعد شیر آبی که به هر لوله متصل است را باز کنید و فشار آب خروجی از هر یک از شیرها را برسی کنید. با این کار به راحتی محل گرفتگی لوله ها را پیدا میکنید و تمرکز خود را روی محل هایی که نیاز به برسی بیشتر دارند میگذارید. توجه داشته باشید هرچه تعداد زانوهایی که در سیستم لوله کشی آب ساختمان به کار رفته اند، کمتر باشد، فشار آب خانه بیشتر میشود. بعد از این که لوله هایی دارای گرفتگی را پیدا کردید، در صورت روکار بودن سیستم لوله کشی آب ساختمان به تعویض آنها به کمک یک لوله کش بپردازید.

 

نشتی در لوله های آب

طبیعی است که در صورت وجود نشتی در سیستم لوله کشی خانه، فشار آب خروجی از لوله کمتر میشود. اگر این نشتی زیاد باشد با مشاهده علائم نشتی مثل رطوبت دیوار یا سقف خیس میتوانید آنها را شناسایی کنید. اما بدون داشتن دستگاه های مخصوص، پیدا کردن نشتی های جزئی در ساختمان تقریبا کاری غیرممکن است. اگر میخواهد قبل از خبر کردن کسی که این وسایل را دارد از وجود نشتی مطمئن شوید، وقتی همه شیرآلات خانه بسته است، کنتور آب خانه خود را برسی کنید. سنسورهای دستگاه های هوشمند نشتی یاب با اندازه گیری جریان آب در لوله ها و دیوارها، وجود جریان آب را در پشت دیوار اعلام میکند. پیدا کردن نشتی آب لوله ها فقط جهت بالا بردن فشار آب خانه مهم نیست، این نشتی ها باعث مشکلات زیادی  از جمله درگیر کردن اهالی خانه به مشکلات رماتیسمی و تنفسی و اگر این نشتی به سیستم برق برسد ممکن است باعث آتش سوزی هم بشود. پس شما با پیدا کردن نشتی لوله ها دو مشکل مهم را برطرف کرده اید.

 

نشتی آب از لوله

خرابی شیرآلات ساختمان

یکسان نبودن فشار آب خروجی در تمامی شیرآلات ساختمان ممکن است به علت دو مشکل باشد: اولی که گرفتگی لوله بود را برسی کردیم و دومین مشکل را باید در خود شیرآلات جست و جو کرد. اولین کاری که باید بکنید، بازکردن آبفشان شیر است. به علت جمع شدن باکتری و رسوبات در این محل ممکن است فشار آب کم شده باشد. بعد از باز کردن، دوباره به برسی شدت جریان آب بپردازید، اگر تغییری صورت نگرفت، باید شیر را به کلی باز کنید و رسوبات داخل آن را تمیز کنید. قبل از این که دوباره شیر را نصب کنید، یکبار آب را وصل کرده تا از درستی جریان لوله مورد نظر مطمئن شوید. اگر هنوز هم فشار آب لوله از بقیه شیرها کمتر بود، باید لوله را برسی کنید.

 

پکیج و آبگرمکن

گاهی اوقات پیش می آید که فشار آب سرد خانه شما در حد مطلوبی قرار دارد اما آب گرم با کمبود فشار مواجه است. راه حل این مشکل در برسی پکیج یا آبگرمکن خانه شما میباشد. اول از همه عمر دستگاه را در نظر بگیرید. چون حجم مواد محلول در آب زیاد است، احتمال تشکیل مقدار زیادی جرم و رسوب در آبگرمکن وجود دارد. این جرم و رسوب علاوه بر کاهش فشار، کار پکیج و آبگرمکن هم مختل کرده و به آنها آسیب میزند. حتی به خاطر تشکیل باکتری، سلامت آب گرم مصرفی هم کاهش میابد. به این ترتیب سرویس سالانه پکیج یا آبگرمکن منزل و رسوب زدایی آن امری ضروری است. شما میتوانید با نصب سختی گیر پکیج از ایجاد رسوبات در پکیج و آبگرمکن پیشگیری کنید.

 

لوله کشی قدیمی ساختمان را بازسازی کنید

اگر سیستم لوله کشی ساختمان شما خیلی قدیمی شده و کار از تعمیرات جزئی گذشته، اقدام به بازسازی کلی میتواند حتی به صرفه تر باشد. برای این کار حتما به قطر لوله هایی که انتخاب میکنید دقت داشته باشید، چرا که نقش زیادی در جریان و فشار آب خروجی از شیر آب دارد. میزان فشار آب چیزی متفاوت از جریان آن است. فشار یعنی قدرتی که آب از شیر خارج میشود و واحد آن psi است. اما جریان یعنی از شیر آب چه مقدار آب خارج میشود و واحد آن گالن بر دقیقه است. شیری که فشار بیشتری داشته و آب سریع تر از آن خارج میشود لزوما شیری نیست که آب بیشتری از آن بیرون می آید. اگر جریان آب خروجی از یک شیر بیشتر از فشار شیر دیگر با همان جریان باشد، شیر با جریان بیشتر یک ظرف آب را سریع تر از آن شیر پرفشار پر میکند. لوله های با قطر بیشتر جریان آب بیشتری به شما میدهند و فشار آنها کمتر است، پس اگر فشار آب بیشتری میخواهید باید لوله ای با قطر کم برای بازسازی لوله کشی ساختمان انتخاب کنید. اما این انتخاب بدون مشکل نیست، چرا که قطر کمتر شیر باعث افزایش احتمال گرفتگی آن میشود. بعد از بازسازی لوله کشی به نصب شیرآلات مدرن امروزی بپردازید. امروزه این شیرآلات  با مصرف آب کمتر، فشار بیشتری در اختیار شما قرارمیدهند. برای دوش حمام حتما از این مدل شیرآلات استفاده کنید تا تاثیر آن را ببینید. برای این که بعد از بازسازی سیستم لوله کشی، دوبار شاهد گرفتگی نباشید، به نصب یک دستگاه تصفیه کننده آب در مبدا اقدام کنید. با این کار از گرفتگی لوله ها در آینده پیشگیری خواهید کرد. اگر به نظرتان هزینه این کار زیاد است، این گونه در نظر بگیرید که هزینه اش بیشتر از بازسازی دوبار سیستم لوله کشی و  شیز آلات و تعمیرات آن در آینده نخواهد بود و یک سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می آید. همچنین اگر آب مورد استفاده شما سختی زیادی داشته باشد، سلامت مو و پوست شما به خطر می افتد. پس به این راه حل به خوبی فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

 

لوله کشی قدیمی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها