دسته‌بندی نشده

قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پمپ آب مناسب ساختمان 4 طبقه

مشکلاتی که در اثر کمبود آب به وجود می آیند همیشه باعث ناراحتی ساکنین طبقات بالایی ساختمان میشود. بهترین کاری که میتوانید برای خلاص شدن از دست مشکلات فشار و کمبود آب در ساختمان های ۴ طبقه بکنید خرید یک پمپ آب است. خیلی از افراد به دلیل نداشتن تخصص برای خرید پمپ دچار مشکل میشوند. بیشتر این مشکلات برای این است که فرق پمپی که برای ساختمان چهار طبقه مناسب است را با پمپی که برای ساختمان هفت طبقه مناسب میباشد، نمیدانند. اگر پمپ را بدون دانش کافی خریداری کنید برای ساکنین ساختمان در آینده مشکلات متعددی به وجود می آید. از جمله این مشکلات میشود به نرسیدن آب به طبقات بالا یا جریان خیلی پایین آب اشاره کرد. برای این که دچار این مشکلات نشوید، ما در این مقاله با زبانی ساده پمپ مناسب ساختمان های چهار طبقه را برای شما شرح میدهیم.

پمپ‌های مناسب برای ساختمان‌های 4 طبقه

پمپ آب 1.5 اسب 2 اینچ CH150 الین پلاس

10,700,000 تومان
برند

Elin

قدرت موتور

1.5 اسب بخار

لوله خروجی

2 اینچ

آبدهی

500 لیتر در دقیقه

حداکثر ارتفاع

18 متر

توان

1.1 کیلو وات

پمپ آب 2 اسب 2 پروانه CB210 الین پلاس

10,650,000 تومان
برند

Elin

آبدهی

140 لیتر در دقیقه

قدرت موتور

2 اسب بخار

توان

1.1 کیلو وات

حداکثر ارتفاع

45 متر

جنس پروانه

برنجی

پمپ آب 1.5 اسب 2 پروانه CB160 الين پلاس

9,630,000 تومان
برند

Elin

آبدهی

100 لیتر در دقیقه

قدرت موتور

1.5 اسب بخار

حداکثر ارتفاع

45 متر

توان

1.1 کیلو وات

لوله خروجی

1 اینچ

پمپ آب 1 اسب جتی CAM100 الين پلاس

5,500,000 تومان
برند

Elin

آبدهی

50 لیتر در دقیقه

قدرت موتور

یک اسب بخار

حداکثر ارتفاع

50 متر

توان

0.75 کیلو وات

لوله خروجی

1 اینچ

پمپ آب 1.5 اسب CB160 پنتاكس ايتاليا

برای قیمت تماس بگیرید
برند

Pentax

قدرت موتور

1.5 اسب بخار

حداکثر ارتفاع

50 متر

لوله خروجی

1 اینچ

آبدهی

100 لیتر در دقیقه

پمپ آب 1 اسب جتی CAM100 پنتاكس ايتاليا

برای قیمت تماس بگیرید
برند

Pentax

آبدهی

90 لیتر در دقیقه

قدرت موتور

یک اسب بخار

حداکثر ارتفاع

47 متر

پمپ آب چیست؟

در ابتدا خوب است یک تصویر کلی از پمپ آب و عملکرد آن داشته باشید. پمپ آب دستگاهی است که با استفاده از انرژی مکانیکی که جریان برق به وجود می آورد، آب را با حجم و فشار بیشتری به داخل ساختمان میفرستد. پس تامین آب موردنیاز ساختمان کاری است که پمپ انجام میدهد. امروزه این دستگاه در بازار مدل های بسیار متنوعی دارد و میتوانید به وسیله آن راه حلی برای مشکل فشار آب ساختمان های شهری پیدا کنید. برای این که از پمپ آب استفاده کنید، اتصال مستقیم پمپ به لوله آب شهری کاری غیرقانونی میباشد و اداره آب و فاضلاب با این مشترکان برخورد میکند. دلیل غیرقانونی بودن این موضوع تاثیر مکش پمپ روی شبکه آب و فاضلاب است، به صورتی که باعث کشیده شدن آب آلوده به داخل شبکه آب شرب میشود. همچنین در بعضی مناطق به خاطر فرسوده بودن لوله ها، فشار زیاد آب ممکن است باعث هدر رفتن آب از نشتی لوله ها شده و در فصول گرم سال به دلیل مصرف بالای آب در تمام مناطق، این هدر رفتن بیهوده آب مشکلات زیادتری را به وجود می آورد. همچنین این کار باعث کاهش فشار آب همسایگان شده و قبض آب شما در مواقعی بیشتر از مصرف واقعی است. غیرقانونی بودن این کار را در همین ابتدای مطلب برای شما روشن کردیم. اما این مورد جلوی استفاده شما از پمپ آب را نمیگیرد، فقط نباید آن را مستقیما به لوله بعد از پمپ وصل کنید. راه حل، استفاده از یک منبع یا مخزن آب است که با در نظر گرفتن تعداد طبقات و نیاز ساختمان و واحدها باید به تهیه یک مخزن آب اقدام کنید و پمپ را به این مخزن متصل کنید. این مخازن با گنجایش های متفاوتی در بازار یافت میشوند که هرچه گنجایش آن بیشتر باشد، قیمت آن هم بیشتر است.

چه پمپ آبی برای ساختمان ۴ طبقه مناسب است؟

قبل از خرید پمپ آب مناسب اید به خواندن پلاک پمپ آب بپردازید. این پلاک به معنی شناسه دستگاه بوده و در تمام پمپ های آب درج شده است. اگر پمپی این پلاک را نداشت، بهترین کار این است که اصلا آن را نخرید، چرا که خرید وسیله ای بدون شناسنامه درست و معتبر، مشکل ساز خواهد شد. شما که قرار است برای پمپ آب هزینه کنید، بهتر است این هزینه برای دستگاهی باشد که معتبر است. داشتن پلاک پمپ آب ربطی به برند پمپ ندارد و همه برندها این پلاک را دارند. روی این پلاک TYPE به معنی نوع و مدل دستگاه، Q(l/min) دبی با واحد لیتر بر دقیقه، H به معنی هد با واحد متر، Hmin(m) حداقل ارتفاع مناسب بر اساس متر، Hmax(m) حداکثر هد پمپ بر اساس متر، HP توان پمپ بر اساس اسب بخار، kW توان پمپ بر اساس کیلووات، V ولتاژ پمپ، A میزان آمپر مصرفی پمپ، IP تایپ حفاظتی پمپ مقابل آب، Lwa…dB به معنی میزان صدایی که پمپ تولید میکند، T max liquid مربوط به حداکثر دمای مایعی که پمپ میتواند پمپاژ کند، Electropump 1 phase تعداد فاز پمپ آب خانگی(یک تا سه فاز) ، Overload protector به معنی محافظ اضافه بار پمپ آب خانگی است. توجه داشته باشید که دبی با هد رابطه معکوس دارد، یعنی اگر هد افزایش پیدا کند، دبی کاهش میابد. شما با دانستن این جدول نصف مسیر انتخاب پمپ مناسب را طی کرده اید. برای خرید پمپ آب خانگی هد پمپ، توان پمپ و دبی پمپ اهمیت بیشتری دارند. وقتی گفته میشود که دبی پمپ آب خانگی تک واحدی ۴۰ لیتر بر دقیق است، به این معنی است که این پمپ در هر دقیقه، توانایی آبرسانی تا ۴۰ لیتر را دارد. واحد دبی در برخی پلاک ها بر اساس متر مکعب بر ساعت با علامت است.

یکی از پارامترهای مهم در هنگام انتخاب پمپ آب مناسب برای یک ساختمان 4 طبقه توجه به هد و دبی موردنیازی است که برای ساختمان شما مناسب‌ تر است. این که چگونه متوجه بشوید به چه میزان هد و دبی نیاز دارید باید بدانید که آب مورد استفاده ساختمان شما به چه میزان است و هر واحد چه میزان آبی را در طی یک روز، یک ماه و یا یک هفته مصرف می کند.

اگر به هد و دبی توجه نکنید و در هنگام خرید یک پمپ آب با توان بالا برای ساختمان خود که طبقات و واحدهای کمی دارد، خریداری کنید، این امکان که پمپ آب به سیستم لوله کشی و اتصالات شما آسیب برساند زیاد است. چرا که فشار زیاد پمپ آب به قدری زیاد است و با سیستم لوله کشی شما همخوانی ندارد و از استاندارد خارج شده است.

در مقابل هم اگر یک پمپ آب با قدرت و توان پائین برای ساختمان خود خریداری کنید ممکن است که میزان آب مورد نیاز ساختمان تامین نشده و ساکنان ساختمان با مشکلات کم آبی مواجه شوند و یا این که در زمان پیک مصرف آب ممکن است برخی از واحدهایی که معمولا هم در طبقات بالایی قرار دارند با قطعی آب مواجه شوند.

پس بهتر است که قبل از هر چیزی به هد و دبی مورد نیاز خود، که همانطور که گفته شد از پارامترهای اصلی انتخاب پمپ هستند توجه کنید تا در هنگام خرید پمپ آب مورد نیاز ساختمان خود دچار مشکل نشوید.

نکته دیگری که باید در هنگام انتخاب پمپ آب برای یک ساختمان 4 طبقه توجه داشته باشید این است که پمپ آب شما نباید به صورت دائم کار کنید. چرا که اگر قرار باشد دائما به برق متصل باشد و کار کند اصطحلاک آن افزایش یافته و ممکن است که بسیار زودتر از حالت معمول از بین برود. به منظور جلوگیری از چنین اتفاقی بهتر است که از ست کنترل، منبع آب و برخی موارد این چنین استفاده کنید تا زمانی که شخصی از شیر آب استفاده نمی کند، پمپ آب خاموش باشد و کار نکند. در این صورت است که پمپ آب شما بیشتر عمر کرده و احتمال این که با مشکلات مواجه شود بسیار کمتر است.

همچنین بهتر است برای افزایش طول عمر و عملکر بهتر پمپ آب خود، آن را به صورت فصلی و یا دوره ای چک کنید تا در صورت نیاز اگر نیاز به تعمیر و رسیدگی داشت، شما از آن مطلع شوید و آن را انجام دهید تا از خسارات حاصله در آینده جلوگیری کنید.

دبی به چه معناست؟

به میزان سیال آب جا به جا شده از یک مقطع در مدت زمانی مشخص دبی می‌گویند. البته کلمه دبی یک کلمه فرانسوی بوده که بیشتر متخصصان از آن استفاده می کنند، اما برای این اصطلاح فرانسوی یک کلمه فارسی در نظر گرفته شده است که منظور آن را به صورت کامل می رساند. کلمه «آبدهی» معادل صحیح کلمه دبی است. پس اگر زمانی شخصی از کلمه آبدهی یا میزان آبدهی استفاده کرد اصلا تعجب نکنید.

هد به چه معناست؟

هد به میزان ارتفاعی گفته می شود که یک پمپ آب می تواند سیال آب را تا آن نقطه جا به جا کند. هدی که هر پمپ می تواند بزند بر روی بدنه آن مشخص شده است و شما می توانید بسته به نیازی که دارید یکی از انواع آن را انتخاب کنید.

پلاک خوانی پمپ آب

حالا با دانستن این اطلاعات به جواب اصلی این سوال میرسیم، پمپ های جتی برای ساختمان های چهار طبقه  تک واحدی و پمپ های دو پروانه برای ساختمان های چهار طبقه چند واحدی مناسب است. قیمت این پمپ بستگی به برند، مدل و کشوری که پمپ را ساخته و دیگر ویژگی های فنی پمپ تغییر میکند. اگر بخواهیم مسئله را بازتر کنیم، برا ساختمان چهار طبقه سه واحدی، دو پروانه دو اسب با هد پمپ ۵۴ متری و دبی پمپ ۶.۴ متر مکعبی مناسب بوده و برای ساختمان چهار طبقه دو واحدی هم همین نوع پمپ مناسب است، اما برای ساختمان چهار طبقه تک واحدی، پمپ جتی تک اسب با هد پمپ ۵۱ متر و دبی پمپ ۳.۲ مناسب تر است.

صدای پمپ آب

اما باید توجه داشته باشید که هر نوع پمپ آبی صدایی هرچند کم از خود تولید می‌کند، اما برخی از فروشندگان بدون در نظر گرفتن این مسئله به مشتری خود پمپ آب بی صدا پیشنهاد می کنند که اگر بخواهیم واقع بین باشیم چنین دستگاهی وجود ندارد. شما اگر از برندهای معتبر تولیدکننده پمپ آب (داخلی و خارجی) پمپ آب تهیه کنید باز هم امکان شنیده شدن صدای آن وجود دارد.

اما مسئله اصلی این است که پمپ های مرغوب‌تر از میزان صدای کمتری به نسبت پمپ‌های آب غیراصل برخوردار هستند، در نتیجه پمپ آبی که بی صدا یا اصطلاحا سایلنت باشد وجود خارجی ندارد. نکته‌ای که بسیار جالب توجه است این است که صدای پمپ آب خانگی در زمانی که خشک و بدون آب کار می‌کند (منظور زمانی است که به سیستم لوله‌کشی متصل نشده است و صرفا به برق متصل شده و روشن می شود) صدای بیشتری به نسبت زمانی که به آب داخل آن در جریان است تولید می کند. اگر شما هم در ابتدا پمپ آبی را تست کردید که صدای آن مقداری بیشتر از انتظار شما بود نگران نباشید، چرا که اگر آن را به سیستم لوله کشی ساختمان خود نصب کنید، صدای شنیده شده بسیار کمتر از زمانی است که خشک کار می کند.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : علت صدای زیاد پمپ آب

پمپ آب خانگی

انواع پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

در این بخش از مقاله برای اینکه دید بهتری جهت انتخاب پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه داشته باشید به معرفی پمپ آب های مختلف می پردازیم. به طور کلی همه پمپ ها در دو دسته پمپ های جابجایی مثبت و پمپ های داینامیک ای قرار می گیرند. در پمپ های جابجایی مثبت انرژی مستقیماً به فشار تبدیل شده و برای جریان های کم و فشار های بالا استفاده می شوند. اما در پمپ های داینامیک، تبدیل انرژی جنبشی به انرژی فشاری سبب افزایش سرعت و فشار سیال می شود. پمپ های سانتریفیوژی از پرکاربردترین پمپ های دینامیکی هستند.

با این همه باید توجه داشته باشید که انتخاب یک پمپ آب مناسب برای یک ساختمان 4 طبقه کار بسیار راحتی است، اما به شرطی که نکته سنج باشید و برخی از پارامترها را در نظر بگیرید. برای یک ساختمان 4 طبقه می‌توان از پمپ های مختلفی استفاده کرد اما باید توجه داشت که این ساختمان 4 طبقه شامل چند واحد است، هر واحد به صورت تقریبی در روز (به متر مکعب) چه مقدار آب مصرف می‌کند، تعداد شیرهای آب هر واحد چند عدد است و …

از طرف دیگر پمپ‌های آب مختلفی از نظر کاربرد وجود دارند که می‌توانند بسته به نیاز شما پاسخگوی احتیاج شما باشند. برای یک ساختمان 4 طبقه شما می توانید از پمپ یک اسب، یک و نیم اسب و دو اسب استفاده نمایید. برای همین واجب است که در هنگام خرید هر یک از پارامترهای گفته شده را در نظر بگیرید تا در زمان نصب و استفاده از پمپ آب خود دچار مشکل نشوید. برای این منظور بهتر است که قبل از خرید خود تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام دهید. پس از آن که تحقیقات شما تکمیل شد بهتر است برای تهیه یک پمپ آب مناسب برای ساختمان 4 طبقه با یک نصاب و یا فروشنده حرفه ای در این زمینه صحبت کنید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب خود را انجام دهید.

انواع پمپ ها از لحاظ کاربرد

پمپ های آب از نظر کاربرد در موارد مختلف آتش نشانی، کشاورزی، صنعتی، خانگی و … کاربرد دارند که فرق آنها در موقعیت استفاده میباشد. از جمله مهمترین این پمپ ها می توان به پمپ لجن کش و کف کش، پمپ محوری، پمپ آب خانگی بشقابی، پمپ آب خانگی محیطی، پمپ شعاعی، پمپ آب خانگی جتی، پمپ سیرکولاتور و غیره اشاره کرد. از پمپ های سیرکولاتور برای به گردش درآوردن آب در سیستم های مختلف مثل موتور خانه ها، شوفاژ، پکیج و … استفاده می‌شود که به همین علت این دستگاه از جمله پرکاربردترین انواع پمپ می باشد.

انواع پمپ از لحاظ قدرت

پمپ ها از نظر قدرت در دسته های پمپ دو اسب، پمپ یک و نیم اسب، پمپ یک اسب، پمپ نیم اسب و پمپ نیم اسب خانگی قرار می‌گیرند. مدل دو اسب برای ساختمان هایی با طبقات ۵ تا ۱۰ طبقه تک واحد با متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مناسب است. از پمپ یک و نیم اسب در بناهایی دارای متراژ بین ۸۰ تا ۱۰۰ متر استفاده می شود. پمپ آب جتی و پمپ آب بشقابی دارای دو پروانه و قدرت یک اسب می باشند که از مدل پمپ بشقابی یک اسب در ساختمان هایی با حداکثر سه طبقه استفاده می شود اما دو مدل دیگر را در بنا هایی با ۴ تا ۵ طبقه که هر کدام از آنها در نهایت دو واحد داشته باشند، میتوانیم استفاده ‌کنیم. معمولاً برای ساختمان های چهار طبقه تک واحده از پمپ دارای قدرت یک اسب استفاده می شود. پمپ های نیم اسب را در ظرفیت های پایین به کار می‌برند و در مقایسه با بقیه پمپ ها سر صدا و حجم کمتری دارند. در نهایت پمپ نیم اسب خانگی قدرت لازم برای محیط های مسکونی یک طبقه و بنا های ویلایی را دارند که به صورت تک فاز تولید می شود.

نکات آخر

برای هر یک از این پمپ ها نیاز به مخزن تحت فشار یا کلید اتومات دارید. ساختمان های چهار طبقه به منبع انبساط ۵۰ تا ۶۰ لیتری نیاز دارند. این همان منبعی است که از آن برای ذخیره آب استفاده میکنیم. پمپ های با کلید اتوماتیک هم در هر مرحله روشن و خاموش شدن، به وسیله کلید اتوماتیک استارت میخورند و پمپ شروع به کار خواهد کرد. از نظر قیمت پمپ با کلید اتوماتیک نسبت به پمپ با مخزن انبساط به صرفه تر است. برای این که طول عمر پمپ خود را افزایش دهید، به تهیه منبع دیافراگمی با حجم بالاتر اقدام کنید. در مهار کردن وزن لوله ها دقت کنید، حتما به این نکته توجه کنید که پمپ زمینی برای لوله های سیستم لوله کشی تکیه گاه نباشد و از این جهت فشاری روی آن وارد نشود.

جمع بندی

حتماً با توجه به موارد گفته شده متوجه شده اید که برای تعداد طبقات و واحدهای مختلف چه پمپی با چه قدرتی نیاز است. بر همین اساس حواستان باشد که اگر تعداد طبقات ساختمان از چهار طبقه و تعداد واحدهای آن از سه طبقه بیشتر شود، امکان استفاده از بوستر پمپ وجود دارد تا بدون وارد شدن فشار زیاد به پمپ آب ساختمان همیشه با یک فشار ثابت در لوله ها در جریان باشد. امیدواریم با خواندن این مطلب و اطلاع از قیمت پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه بتوانید مناسب ترین و بهترین دستگاه را برای کاربری خود پیدا کنید. اگر هنوز هم به مشاوره نیاز دارید می توانید از راه های ارتباطی قرار داده شده در سایت استفاده کنید.

2 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها