دسته‌بندی نشده

آب بندی پمپ آب

آب بندی پمپ آب

می‌دانیم که همه پمپ‌های آب برای منتقل کردن سیالات ازنقطه‌ای به نقطه دیگر، طراحی و تولید می‌شوند. به همین دلیل لازم است که ساختار این دستگاه به گونه‌ای باشد که احتمال نشت سیال از آن در حداقل میزان ممکن قرار داشته باشد؛ برای رسیدن به این هدف باید با آب‌بندی پمپ آشنا باشید. به بیان ساده سیستم‌های آب‌بندی در واقع عایق این محصولات به حساب می‌آیند. این عایق بندی از آنجایی مهم می‌شود که در بعضی از صنایع به خاطر خطرناک بودن یا گران بودن سیال، نباید حتی مقدار کمی از آن هم در زمان کار کردن پمپ از خطوط لوله خارج شود. همچنین اگر به دنبال روش آب‌بندی پمپ آب خانگی هستید، در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید تا به بررسی انواع آب‌بندی پمپ آب و روش کارکرد آن بپردازیم.

آب بندی پمپ آب خانگی

همانطور که اشاره شد برای رسیدن به بازدهی مناسب در پمپ آب‌های خانگی هم باید آب بندی قطعات پمپ آب را فراموش نکنیم. در قسمت‌های بعدی این مطلب میتوانید با آب بندی مدل‌های مختلف پمپ آب آشنا شوید.

نخ نسوز پمپ آب چیست؟

یکی از محصولات متداول برای درزگیری و آب بندی، نخ نسوز تفلون روغنی است. این محصول می‌تواند در تماس با بیشتر مواد شیمیایی خاصیت خود را حفظ کرده و همچنین قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد؛ برای خرید این محصول و سایر قطعات پمپ آب می‌توانید از خدمات الین پمپ استفاده کنید.

آب بندی پمپ آب

تعویض آب بند پمپ

محفظه آب بندی پمپ، اجزای مربوطه و آب بندها را شامل می‌شود. جهت رسیدن به بهترین بازدهی در قطعات هیدرولیک داشتن یک آب‌بندی مناسب و کامل ضروری است. آب بندی بین قطعات هیدرولیک در پمپ‌ها به وسیله آب بندها انجام می‌شوند؛ به صورت کلی بر اساس استفاده دو نوع آب بند ثابت و متحرک داریم.

آب بند ثابت به شکل واشر بین قطعات غیر متحرک استفاده می‌شود. از آب بند متحرک هم برای آب بندی قطعات متحرک و با توجه به شکل استفاده می‌شود. نوع آب بندی هر قطعه به وسیله سازنده تعیین شده و در هنگام تعویض آب بند باید این موضوع را در نظر بگیرید.

انواع آب بندی پمپ آب

در این قسمت به بررسی انواع آب‌بندی پمپ آب می‌پردازیم که می‌توانید با کارکرد و کارایی انواع مختلف این قطعه به خوبی آشنا شوید. در نهایت هم کارکرد و دلیل استفاده از سیل مکانیکی در پمپ کف کش را شرح می‌دهیم.

اورینگ‌ها

معمولی‌ترین آب بند استفاده شده در ماشین آلات مختلف است. از اورینگ‌ به عنوان سیل متحرک و ثابت استفاده می‌کنند و جنسی از ترکیبات لاستیک‌های مصنوعی دارد. طراحی اورینگ‌ها به گونه‌ای است که برای نصب در شیارها تولید شده و در هنگام نصب تا ۱۰ درصد فشرده می‌شوند.

کاربرد اورینگ‌ها در آب‌بندی پمپ آب

جهت آب بندی پیستون در شیرها و سیلندر هیدرولیکی و محل اتصال شلنگ‌ها و پمپ آب به کار می‌رود. عمر این قطعه در موارد استفاده متحرک به اندازه بودن و صافی سطح قطعه‌ها وابسته است. معمولا اورینگ‌ها در مواردی که محل آب بندی گوشه و زاویه دارد، کاربردی نیستند و استفاده نمی‌شوند. اگر در قطعه‌ای اورینگ تحت فشار زیاد نصب شود، برای جلوگیری از خارج شدن آن از شیار باید یک رینگ فیبری در پشت آن قرار دهید. اگر از دو رینگ فیبری استفاده کنید، اورینگ در وسط آن قرار می‌گیرد.

آب بندی پمپ آب

آب بندهای یو شکل و وی شکل

معمولا جنسی از لاستیک یا چرم مصنوعی یا طبیعی دارند. روش نصب آنها اینگونه است که فشار سیال باعث چسبیدن لبه آب بند به دیواره شده و این موضوع آب‌بندی را کامل‌تر و بهتر می‌کند. جهت آب بندی قطعات پمپ آب باید حداقل یک بسته از این نوع آب بند را استفاده کنید و در یک شیار چند آب بند را به همراه هم قرار دهید. در خصوص کاربرد آب بندهای یوشک و وی شکل می‌توان گفت که این سیل‌های متحرک جهت آب‌بندی شفت و پیستون پمپ آب استفاده می‌شود.

آب بندی شفت دوار

در این مورد گردگیرها، سیل‌های متحرکی از جنس لاستیک مصنوعی، پلاستیک یا چرم هستند که معمولاً در پیستون‌ها استفاده می‌شوند. عملیات آب بندی بعد از باز شدن لبه آن‌ها و چسبیدن به سطح قطعه صورت می‌گیرد.

آب بندهای فلزی

از نظر شکل و ساختمان پمپ آب خانگی شبیه به رینگ‌های پیستون موتور است و با توجه به قیمت پمپ آب ممکن است غیر فلزی یا فلزی باشد. جنس آنها معمولاً از فولاد بوده و اگر درست و اصولی نصب نشوند نشتی زیادی دارند. سیل‌های فلزی به دو شکل جمع شونده یا شفت جک و بازشونده یا پیستونی موجود هستند. به دلیل نشتی زیاد این آب بندها با کانال تخلیه و کاسه نمد به مخزن در سیستم استفاده می‌شوند. آب بندهای فلزی در مکان‌هایی با میزان حرارت بالا کاربرد دارند.

واشر کمپرسی

از این واشرها فقط در کاربردهای ثابت مثل پوسته پمپ آب، لوله‌ها، کوپلینگ و … با پر کردن بخش‌های ناصاف، عملیات آب بندی پمپ را انجام داده و ممکن است جنسی غیر فلزی یا فلزی داشته باشند.

آب بندی پمپ کف کش

آب بندهایی که تا الان به آن اشاره شد، بیشتر از نوع پکینگ بودند. استفاده از این نوع پکینگ‌ها به عنوان آب بند همیشه عملی و مناسب نیست چون بعد از محکم کردن پیچ‌های گلند، انرژی و اصطکاک زیادی به وجود می‌آید که باعث خراب شدن و کاهش عمر غلاف‌ها می‌شود. از سوی دیگر برخی از مایعات مثل پروپان بوتان حلال مواد چرب کننده پکینگ‌ها بوده که در این حالت دقت آب بندی از بین می‌رود. با توجه به دلایل گفته شده و در موقعیت‌هایی که باید میزان نشت در حداقل باشد از آب بندهای مکانیکی استفاده کنید.

آب بندی پمپ آب

سیل مکانیکی چیست؟

در آب بندهای مکانیکی سطح آب‌بندی عمود بر امتداد محور بوده؛ در حالی که این مورد در کاسه نمدها در تماس با اسلیو یا خود شفت هستند. با اینکه سیل‌های مکانیکی انواع گوناگونی دارند اما اصول کاری یکسان و دارای دو بخش ثابت و متصل به پوسته و همچنین یک جز دوار متصل به غلاف یا شفت هستند و یک فنر دو بخش اصلی را به یکدیگر محکم می‌کند. برای حرکت جانبی نیز یک رینگ لاستیکی یا دیافراگم وجود دارد. سیل‌های مکانیکی معمولاً دو بخش لاستیکی و فلزی دارند؛ در بعضی موارد بخش چرخان این آب بند از روکش فلزی یا زغال ساخته می‌شود. البته سطح بین رینگ‌های ثابت و دوار بسیار صیقلی بوده و در اصل از دو جنس متفاوت کاربید کربن و سیلیکون هستند. لایه‌ای از مایع با خاصیت روانکاری و خنک کنندگی اصطکاک را به حداقل می‌رساند. رینگ‌های سیل مکانیکی در دو حالت نسبت به پمپ آب قرار می‌گیرند که ممکن است رینگ‌های دوار در قسمت بیرون و در تماس با مایع نباشند یا در قسمت داخل و به طرف ایمپلر قرار داشته باشند. این محصولات انواع گوناگونی دارند و برای بررسی قیمت سیل مکانیکی می‌توانید از خدمات الین پمپ استفاده کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها