دسته‌بندی نشده

علت یکسره شدن پمپ آب

یکسره شدن پمپ آب

یکی از مشکلات شایعی که برای پمپ‌های خانگی پیش می‌آید، مشکل یکسره شدن پمپ آب است که در بیشتر موارد علت این مورد، خرابی در شیر یک طرفه است. در این نقص فنی پمپ، اولین عارضه‌ای که با آن مواجه می‌شوید فشار به محفظه پمپ آب است که خود باعث مشکلات بدتری می‌شود. از جمله عوارضی که بعد از یکسره شدن پمپ آب به جود می‌آید می‌توان به پارگی واشر آب بند، ایجاد نشتی، خراب شدن کامل اتومات پمپ و داغ شدن پمپ آب اشاره کرد که در نهایت ممکن است الکتروموتور بسوزد. در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید تا علت یکسره شدن پمپ آب را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

دلیل یکسره کار کردن پمپ آب

در شروع کار بهتر از با توضیحی کوتاه شما را در جریان سیستم عملکرد پمپ آب خانگی بگذاریم. اساس کار پمپ اینگونه است که وقتی که شما شیری را باز می‌کنید، در لوله کشی خانه افت فشاری به وجود می‌آید که در نتیجه آن پمپ شروع به کار می‌کند؛ عملکرد پمپ چند ثانیه بعد از بسته شدن شیر آب باید متوقف شود. شیر یک طرفه‌ای در پمپ آب خانگی وجود دارد که جلوی برگشت آب و کاهش فشار پمپ آب را می‌گیرد؛ همین موضوع موجب می‌شود تا پمپ فقط در زمان استفاده از آب کار کند. اما اگر از شیر یک طرفه استفاده نکنید یا مشکلی در آن وجود داشته باشد، آب به داخل پمپ برگشت خورده و در نتیجه مکش لوله‌ها، پمپ به صورت یک سره کار می‌کند.

یکسره شدن پمپ آب

تنظیم نبودن ست کنترل

اصولاً تنظیم کلید اتومات پمپ باید به گونه‌ای باشد که با باز شدن شیر آب، پمپ روشن شده و بعد از بستن شیر، پمپ دیگر فعالیت نکند. در صورتی که کلید اتومات به خوبی تنظیم نشده باشد یا شاهد نوسان در فشار آب خواهید بود یا اینکه پمپ به صورت دائم کار می‌کند که هیچ کدام از این موارد مطلوب نیست. برای جلوگیری از این مشکلات توصیه می‌کنیم در زمان خرید ست کنترل حتماً کیفیت محصول را بررسی کنید.

به هم چسبیدن کنتاکت‌های ست کنترل

در بین تعمیرکاران پمپ اصطلاحی به نام خال زدن وجود دارد و زمانی که ست کنترل پمپ خال می‌زند، دچار چسبندگی شده و این حالت می‌تواند یکی از دلایل یکسره کار کردن پمپ آب باشد.

نشتی لوله کشی‌های ساختمان

توجه داشته باشید در صورت وجود نشتی در سیستم لوله کشی ساختمان، زمان اتومات پمپ جلو افتاده و پمپ آب فشار را زودتر از تخلیه تامین می‌کند. در صورت وجود نشتی زیاد، فشار کافی برای عمل کردن توسط اتومات پمپ حس نمی‌شود. در صورتی که یک مخزن آب را تامین می‌کند، پمپ تا خالی شدن آن به فعالیت ادامه می‌دهد اما اگر تامین آب از لوله کشی شهری صورت می‌گیرد، دستگاه به صورت دائم کار کرده و این مشکل بزرگ در نهایت باعث خرابی پمپ آب می‌شود.

یکسره شدن پمپ آب

باز بودن شیر آب در ساختمان

گاهی مواقع یکی از دلایل به ظاهر ساده می‌تواند باعث یکسره کار کردن پمپ آب شود. مثلاً احتمال دارد مجاری آب فلاش تانک، شیلنگ آب گرمکن، شیلنگ آب دستگاه تصفیه یا شیلنگ آب کولر آبی باز باشد.

خشک کار کردن پمپ آب

گاهی اوقات تمام شدن آب تانکر یا مخزن و قطعی آب شهری می‌تواند دلیل یکسره شدن پمپ آب باشد. وقتی که فشار آب شهری خوب باشد، دستگاه بدون مشکل کار می‌کند؛ اما اگر این فشار مناسب نباشد یا پمپ آب را از تانکر مکش کند، احتمال دائم کار کردن و فرسودگی پمپ وجود دارد. همچنین در صورت استفاده از مخزن تحت فشار حتماً تیوپ منبع تحت فشار را چک کنید تا مشکلی نداشته باشد.

هواگیری پمپ آب

یکی دیگر از دلایل یکسره شدن پمپ آب می‌تواند هوا گرفتن دستگاه باشد. البته خیلی نادر است که میزان هوا گرفتگی به اندازه‌ای باشد که آب فشار خود را از دست بدهد و اتومات نتواند کار کند. توصیه می‌کنیم با یادگیری نحوه هواگیری پمپ آب آن را به صورت دوره‌ای سرویس کنید.

تعمیر یکسره کار کردن پمپ آب

در صورتی که خودتان آشنایی نسبی با امور فنی دارید می‌توانید تا حدی مشکل یکسره کار کردن پمپ آب را حل کرده و جلوی آسیب بیشتر را بگیرید. در اولین مرحله برق پمپ آب را قطع کرده و به بررسی فشار مخزن بپردازید. برای تخلیه شدن آب شیر زیر مخزن را باز کنید؛ حالا با استفاده از دستگاه سنجش باد میزان فشار باد را در مخزن تحت فشار اندازه‌گیری کنید تا اگر سوراخی وجود داشته باشد بتوانید آن را برطرف کنید. تیوپ منبع تحت فشار را با دستگاه باد تا ۰.۹ پر کنید. اینک درپوش را بسته و شلنگ رابط آب را به مخزن متصل کنید و به بررسی کلید اتومات پمپ آب بپردازید. حالا در دستگاه اتوماتیک را باز کرده و سیم‌های زیر آن را بیرون بیاورید. بعد از بررسی سیم کشی اگر مشکلی بود آن را اصلاح کرده و دوباره آنها را به داخل دستگاه برگردانید.

یکسره شدن پمپ آب

نحوه بررسی خرابی اتومات پمپ

همانطور که اشاره شد اگر فشار کافی برای آب وجود داشته باشد اتومات پمپ قطع شده و در صورت پایین آمدن فشار دوباره شروع به فعالیت می‌کند. گاهی اوقات به دلیل خرابی اتومات پمپ، دستگاه شما بدون توقف کار خواهد کرد. در این شرایط قبل از هر چیزی هواگیری پمپ آب را با باز کردن پیچ هواگیری انجام دهید. حالا خروجی پمپ آب را بسته و دستگاه را روشن کنید. در صورت کار کردن اتومات پمپ، این قطعه سالم است و مشکلی ندارد.

جمع‌بندی

در صورتی که هر وقت از کنار پمپ آب می‌گذرید متوجه کار کردن آن می‌شوید، اصلاً این موضوع را نادیده نگیرید. امروزه با توجه به قیمت پمپ آب برای ساختمان ۴ طبقه، دائم کار کردن پمپ در ساختمان شما می‌تواند زیان مالی زیادی داشته باشد؛ عمر مفید پمپ آبی که به صورت اتومات کار نمی‌کند به شدت کم شده و با خرابی آن ساکنین  تا زمان تعویض یا تعمیر پمپ به دردسر بی‌آبی می‌افتند.  همچنین پیشنهاد می‌کنیم دائماً پمپ آب را بررسی کنید و به مواردی مثل افزایش دما و داغ شدن بیش از حد آن حساس باشید. در صورتی که مصرف برق ساختمان ناگهان به مقدار زیادی افزایش یافت، یکی از دلایل آن می‌تواند اتومات کار نکردن پمپ آب باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا
رضا
2 ماه قبل

سپاسگزارم