دسته‌بندی نشده

علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

کم شدن فشار پمپ آب خانه

‌حتماً شما هم برای استفاده از آب با فشار مطلوب در هر ساعت شبانه روز اقدام به خرید پمپ آب و نصب مخزن تحت فشار در ساختمان کرده‌اید؛ در این حالت مواجهه با کم و زیاد شدن فشار آب پمپ می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به خصوص در زمانی که می‌خواهید دوش بگیرید و به فشار آب بالا نیاز دارید. با توجه به حساسیت این موضوع در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید تا علت کم و زیاد شدن فشار آب پمپ را بررسی کنیم و در انتها روش‌هایی برای جلوگیری و رفع آن بیان کنیم.

دلایل کلی نوسان فشار آب پمپ

برای ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر این مشکل ابتدا بهتر است دلایل کلی کم و زیاد شدن فشار آب به پمپ در ساختمان را بررسی کنیم.

وجود هوا در پمپ آب

وجود هوا در سیستم یکی از مهم‌ترین دلایل بالا و پایین رفتن فشار پمپ آب است. چون که اگر هوا در پمپ متراکم شود، به مرور زمان در کنار نوسان فشار پمپ شاهد افت فشار آن هم خواهید بود. هوای موجود در پمپ باعث می‌شود تا دستگاه نتواند مقدار هوایی را که دریافت می‌کند پمپاژ کند و در نتیجه قابلیت آن برای مکش آب از بین می‌رود. در نتیجه به خاطر جمع شدن هوا در دستگاه، تنظیمات فشار آب به هم می‌ریزد و بازدهی آن کاهش پیدا می‌کند و اینجاست که شما با مشکل نوسان فشار آب روبرو می‌شوید.

از جمله عوامل هوا گرفتن پمپ می‌توان به مشکل در نصب پمپ آب، یخ زدن دستگاه، مشکل در اتصالات پمپ، بدون آب کار کردن دستگاه، ترک خوردگی و شکستن لوله‌های متصل به پمپ و خرابی واشر یا اورینگ پمپ اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع هواگیری پمپ آب و تنظیم فشار دستگاه، علت اصلی جمع شدن هوا در پمپ را پیدا کرده و برطرف کنید.

کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

وجود نشتی در لوله کشی ساختمان

برخی از خرابی‌ها و مشکلات دستگاه می‌توانند از خود پمپ نباشد و لوله‌کشی‌های قبل و بعد دستگاه در آن دخیل باشند. وجود نشتی دقیقاً از این گروه مشکلات است که به کارکرد قطعات پمپ ربطی ندارد و عده‌ای را دچار اشتباه می‌کند که پمپ آنها خراب شده است. برای بررسی وجود نشتی در لوله کشی می‌توانید مواردی از جمله کلیه اتصالات، شیرآلات و آب تصفیه، وضعیت نشتی در حین کار کردن دستگاه و اتصالات لوله کشی را بررسی و کنترل کنید.

مشکل در شبکه آب شهری

در صورت ایراد از شبکه آب شهری حتی با داشتن بهترین پمپ آب خانگی هم شاهد نوسان فشار آب خواهید بود. برخی افراد فکر می‌کنند که این مشکل از خود دستگاه است و برای تعویض آن آماده می‌شوند، در حالی که رفع این مشکل نه به دست تعمیرکاران نه به دست مشتری ممکن است و به اداره آب و فاضلاب مربوط می‌شود. در صورتی که آب منطقه زندگی شما به صورت مداوم نوسان دارد، توصیه می‌کنیم خروجی و انشعابات را روی فشار کم بگذارید تا دمای پمپ بالا نرود. همچنین سر و صدای پمپ را جدی بگیرید و آن را به صورت مرتب بررسی و سرویس کنید.

نقش رسوب گرفتن در نوسان فشار آب پمپ

با وجود یون‌های داخل آب و املاح معدنی، به مرور زمان سیستم در لوله کشی و داخل پمپ آب رسوب بسته می‌شود‌. به همین دلیل رسوب گرفتن یکی از علت‌های اصلی نوسان فشار آب پمپ است. رسوب بستن و انسداد پمپ آب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به عدم تمیزکاری فلکه شیر، آبگرمکن و ..‌. ، عدم سرویس و نگهداری از پمپ آب، استفاده از لوله‌های نامناسب و بی‌کیفیت و همچنین بالا بودن درجه سختی آب اشاره کرد. برای زدودن رسوبات و ناخالصی‌ها و حل این مشکل باید اول لوله مکش را باز کنید سپس همه کثیفی‌ها و رسوبات دستگاه را تمیز کنید.

کم و زیاد شدن فشار آب پمپ

کار نکردن یکی از قطعات پمپ

گاهی کم و زیاد شدن فشار پمپ آب به خاطر خاموش روشن شدن‌های مکرر دستگاه است. در این شرایط توصیه می‌کنیم تنظیم ست کنترل پمپ آب را انجام دهید. همه قطعات و اجزای پمپ نقش مهمی در کارکرد و عملکرد درست دستگاه دارند و قطعاتی مثل واشر، اورینگ، شافت، الکتروموتور و … برای کارکرد بدون مشکل پمپ باید درست عمل کنند و خرابی در هر یک از آنها باعث به هم خوردن عملکرد کلی پمپ می‌شود. معمولاً علائم اولیه در خراب شدن قطعاتی مثل پروانه پمپ آب، کار نکردن بلبرینگ و خراب شدن الکتروموتور باعث بالا پایین رفتن پمپ آب می‌شود.

تنظیم نبودن باد تیوپ مخزن تحت فشار

سیستم‌های پمپ آب خانگی که از منبع تحت فشار استفاده می‌کنند، وجود نوسانات فشار آب خروجی تقریباً مشکل رایجی است که دلیل اصلی آن تنظیم نبودن فشار تیوپ مخزن تحت فشار است. در حالت نرمال زمانی که هیچ آبی استفاده نمی‌شود، سیستم فشار ذخیره شده داخل مخزن تحت فشار را به کار می‌گیرد؛ اما بلافاصله بعد از افت فشار درون مخزن، تا وقتی که فشار به حالت عادی برگردد، پمپ آب شروع به کار کردن می‌کند؛ این کار باعث می‌شود تا آب در داخل مخزن ذخیره شود تا زمانی که به آن نیاز دارید استفاده شود.

حالا اگر در مخزن تحت فشار، هوای داخل تیوب از حد استاندارد کمتر باشد، مقدار آب ذخیره شده در مخزن کمتر و کمتر می‌شود. در نهایت نیاز است که پمپ بیشتر روشن و خاموش شود که نتیجه آن بروز نوسان در فشار آب خروجی از پمپ است. در صورت عدم رسیدگی به این مشکل شاهد کاهش عمر مفید دستگاه و حتی سوختن پمپ آب خواهید بود.

سنجش میزان فشار پمپ آب

راهکارهایی برای حل مشکل نوسان فشار در پمپ آب

بهترین راه برای رفع سریع و خلاصی از مشکل نوسان فشار آب در پمپ، انجام عملیات سرویس پمپ و مخزن تحت فشار است. این حالت همه موارد از جمله کلید اتومات، تیوپ مخزن تحت فشار و شیر یک طرفه بررسی می‌شود تا مشکلات احتمالی در هر بخش به سرعت رفع شود. اول از همه توصیه می‌کنیم برای هواگیری پمپ آب اقدام کنید و از عملکرد صحیح دستگاه مطمئن شوید. در مرحله بعد با سرویس کلی پمپ می‌شود از کارکرد صحیح همه قسمت‌ها اطمینان حاصل کرد؛ البته برای رسیدن به این هدف باید از یک کارشناس و سرویس کار پمپ آب کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها