دسته‌بندی نشده

تنظیم ست کنترل پمپ آب

زمانی که پمپ میخرید به اجزای دیگری مثل کلید اتومات یا پرشر سوئیچ، شیر پنج راهه و مانومتر نیاز دارید؛ اما می توانید جلوی هزینه اضافی برای موارد ذکر شده را با خرید یک ست کنترل بگیرید و عملکرد بهتری هم شاهد باشید. ست کنترل که به کلید اتومات دیجیتال هم معروف است برای قطع و وصل شدن پمپ به شکل خودکار استفاده می‌شود و عملکردی دیجیتال دارد.

یکی از سوالات متداولی که همواره توسط افراد مختلف از ما پرسیده می شود نحوه تنظیم ست کنترل است. به شما توصیه می کنیم در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی مواردی مثل مثل مکان پیچ تنظیم ست کنترل، روش تنظیم و عملکرد آن بپردازیم. اگر علاقه مند هستید در مورد ست کنترل بیشتر بدانید حتما مقاله ست کنترل چیست در مجله الین پمپ را مطالعه کنید.

عملکرد ست کنترل

فلوسوئیچ در همه انواع ست کنترل وجود داشته و دارای حداقل فشار کاری ۰.۵ بار است. همانطور که میدانید آب شهری معمولاً فشاری بین ۱.۵ تا ۲.۵ بار دارد یعنی تا ارتفاع ۱۵ متری پاسخگوی نیاز شماست. پس اگر شیر آب را زیاد باز نکنید، با دبی کم و بدون نیاز به پمپ به آب دسترسی دارید. اما بعد از باز شدن شیر آب تا آخر، ست کنترل باعث روشن شدن پمپ شده و آب با دبی و فشار بیشتری به شما می رسد.

*

تنظیم ست کنترل پمپ آب خانگی

هنگامی که آب ورودی به پمپ دارای فشار مناسبی باشد مثل فشار سیستم آب شهری که بین ۱.۵ تا ۲.۵ بار است، از ست کنترل استفاده می‌کنیم. اما هنگامی که آب ورودی به پمپ فشاری ندارد، مثل آب استخر یا آب در تانکر، حتی اگر ارتفاع بیشتری از پمپ داشته باشند، امکان استفاده از سطح کنترل وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه : قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه

پیش از تنظیم ست کنترل پمپ

در صورتی که هنوز آشنایی درستی با ست کنترل ندارید، حتما توجه داشته باشید که اگر ست کنترل فشاری زیر نیم بار داشته باشد، اصلاً کاربردی نخواهد بود و هر چه از روش گفته شده در این مقاله هم استفاده کنید فایده‌ای ندارد. به این ترتیب در جایی که حداقل فشار آب ۰.۵ است از ست کنترل استفاده کنید. منظور از آبی با حداقل نیم بار فشار همین آب لوله کشی شهری می باشد و اگر ریز تر شویم منظور از فشار آب، فشار نسبت به پمپ نیست بلکه نسبت به مصرف کننده است. از جمله آب هایی که فاقد این فشار هستند می توان به آب استخر، منبع آب، آب چاه و … اشاره کرد.

پیشنهاد مطالعه : افزایش فشار آب خانه

در مواردی که مثلاً آب ورودی به پمپ ۰.۳ بار فشار دارد، برای مصرف کننده این فشار صفر است که باعث عمل نکردن ست کنترل می شود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اتصال پمپ آب به منبع انجام شده و ست کنترل هم در حال کار کردن است، در این شرایط باید در نظر داشته باشید که در واقع منبع به آب لوله کشی وصل شده است و در صورتی که منبع اتصالی به آب لوله کشی نداشته باشد و حتی آن را در ارتفاع بالاتر از پمپ نصب کنید، باز هم برای مصرف کننده فشار صفر خواهد بود.

مراحل تنظیم ست کنترل برای بهترین عملکرد

تنظیم ست کنترل دارای چند مرحله ساده است که در ادامه این مطلب این مراحل را به صورت گام به گام بررسی می کنیم.

تنظیم ست کنترل پمپ آب

باز کردن شیر آب و بستن شیر خروجی پمپ

در مرحله اول باید در یکی از واحدهای ساختمان شیر آب را تا آخر باز کنید، برای این کار می‌توانید از شیر آب دستشویی یا شیر ظرفشویی آشپزخانه استفاده کنید. مهم نیست که شیر کدام طبقه یا کدام واحد باز باشد، تنها چیزی که اهمیت دارد باز بودن یکی از شیرهای داخل واحد ها تا آخر است. بعد از این کار باید به محل نصب پمپ رفته و به صورت کامل شیر خروجی آن را ببندید تا دستگاه خاموش شود.

باز کردن شیر خروجی و چرخاندن پیچ ست کنترل

زمانی که پمپ خاموش شد، شیر خروجی پمپ آب را به مقدار کمی باز کرده تا از آن به اندازه یک باریکه یا اصطلاحاً به اندازه شیر سماور آب خارج شود. در این حالت متوجه می شوید که با خروج آب به اندازه همان باریکه، پمپ روشن میشود، در صورتی که دستگاه روشن نشد باید پیچ تنظیم ست کنترل را به طرف منفی بچرخانید تا پمپ در حالتی که مقدار آب کمی وارد آن می شود روشن نشود.

تنظیم ست کنترل پمپ آب

تکرار مراحل قبل و باز کردن شیر خروجی

مراحل گفته شده را دو بار دیگر تکرار کنید تا دیگر پمپ آب روشن نشود، اگر دستگاه شما دیگر روشن نشد این معنی را میدهد که تنظیمات ست کنترل به درستی انجام شده است. دلیل تنظیم ست کنترل به نحوی که دستگاه در حالت آب باریکه روشن نشود این است که استهلاک پمپ کاهش یابد؛ چونکه در غیر این صورت شاهد مداوم کار کردن پمپ و در نهایت هوا گرفتن آن خواهید بود.

در مرحله آخر باید شیر خروجی پمپ را نصفه باز کنید، اگر دستگاه شما روشن شد یعنی تنظیم ست کنترل با موفقیت انجام شده اما در حالتی که پمپ روشن نشد باید درجه تنظیم ست کنترل را اندکی به طرف مثبت بچرخانید. این کار را باید تا زمانی انجام دهید که پمپ شما روشن شود. بعد از انجام همه این مراحل تنظیم کلید اتومات پمپ شما انجام شده است.

در صورتی که میخواهید ست کنترل و پمپ را برای طبقات بالایی به کار ببرید، توصیه می کنیم که درجه بیشتر به سمت مثبت باشد، در این شرایط اگر فشار به دو یا بیشتر از آن برسد پمپ روشن شده اما در حالتی که پیچ تنظیم در انتهای حالت منفی قرار داشته باشد، پمپ در بار ۰.۵ روشن خواهد شد.

محل قرارگیری پیچ تنظیم ست کنترل

دو نوع ست کنترل در بازار وجود دارد، یکی از آنها پیچ تنظیم ست کنترل ندارند به همین علت افراد زیادی در زمان خرید این محصولات برای پیدا کردن پیچ تنظیم ست کنترل سردرگم می شوند؛ در حالی که برای این پمپ ها این پیچ تعبیه نشده و این محصولات نوع ابتدایی تر ست کنترل هستند که کیفیت کمتری هم دارند.

در نوع دوم این محصول، قابلیت تنظیم ست کنترل وجود دارد که پیچ تنظیم داشته و شما می توانید همه مراحل گفته شده را به کمک این ست انجام دهید. در واقع برای انجام این تنظیمات نیاز است که اول یک ست کنترل قابل تنظیم بخرید. محل قرارگیری پیچ ست کنترل معمولاً در پشت دستگاه بوده که به کمک یک پیچ گوشتی می توان آن را چرخاند.

تنظیم ست کنترل پمپ آب

تنظیم ست کنترل برای پمپ های مختلف

هر ست کنترلی که دارای پیچ قابل تنظیم باشد، به همان صورتی که در این مقاله آموزش داده شد تنظیم میشود؛ به این ترتیب تنظیم ست کنترل در دستگاه‌های مختلف هیچ تفاوتی نداشته و همه آنها دارای فرآیند مشابهی هستند. این مورد در خصوص کشور سازنده ست کنترل هم صادق است مثلاً تنظیم ست کنترل ایرانی با نسخه ایتالیایی و چینی فرقی ندارد.

2 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها