دسته‌بندی نشده

روش نصب پمپ آب

نصب پمپ آب

‌مصرف کنندگان در بسیاری از ساختمان‌ها با مشکلات کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند که برای حل این مشکل توصیه می‌کنیم از پمپ‌های آب استفاده کنید. اما بعد از پیدا کردن نوع مناسب و خرید پمپ آب، نوبت به خرید تجهیزات و اتصالات مناسب و نصب آن می‌رسد. در حقیقت انواع مختلفی از پمپ آب در بازار هست که روش‌های متفاوتی برای نصب آنها با به کارگیری مخزن یا بدون آن وجود دارد که مصرف کنندگان باید با بررسی شرایط، بهترین روش را به کار بگیرند. البته نصب همه انواع پمپ آب در یک مکان و با یک روش ممکن نیست. در بعضی روش‌های نصب، تانکر بزرگتری نیاز است و یا لازم است که پمپ آب را روی پشت بام نصب کنید. ما در این مطلب از الین پمپ به صورت کامل روش نصب پمپ آب را به شما توضیح می‌دهیم؛ اینکه چگونه این کار را انجام دهید و به چه تجهیزاتی نیاز دارید.‌ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نحوه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن

نیاز نبودن مخزن، این روش نصب را نسبت به باقی روش‌ها راحت‌تر می‌کند؛ چون که دیگر به تعبیه مکان مخزن و لوله کشی‌های آن نیازی ندارید. در این روش پمپ آب خانگی اول از همه به اتصالاتی مثل شیر از نوع یک طرفه، ست کنترل، مهره، ماسوره‌ها و لوله آب با قطر مناسب پمپ نیاز دارد. بعد از تهیه این لوازم باید موقعیت مناسبی را برای نصب پمپ آب بدون مخزن انتخاب کنید. مکان انتخاب شده باید سرپوشیده و دور از نور خورشید با سطحی صاف و یک دست برای نصب دستگاه و در نهایت برای نصب پمپ‌های آب بیشتر از نیم اسب بخار باید عایق صوتی داشته باشد.

روش نصب پمپ آب بدون مخزن اینگونه است که پس از کنتور، در مسیر جریان لوله اصلی آب، پمپ باید قرار گیرد؛ برای این کار اول لوله اصلی آب ساختمان را قطع کرده و پمپ را مستقیم به لوله اصلی وصل کنید. حالا لوله آبی قطورتر یا هم قطر دهانه ورودی پمپ خریداری کرده و با استفاده از ماسوره و مهره آن را از طرف لوله اصلی آب و سمت دیگر متصل کنید. در این مرحله حواستان باشد که ورودی پمپ آب را به درستی پیدا کنید و برای برنگشتن آب به داخل پمپ در زمان خاموش بودن دستگاه، استفاده از شیر یک طرفه فراموش نشود؛ تا اگر پمپ خاموش بود فشار روی آن نباشد.

روش نصب پمپ آب

معایب نصب پمپ آب بدون مخزن

حتماً شما هم دوست دارید بهترین پمپ آب خانگی را برای محل سکونت خود داشته باشید و بعد از خرید آن بیشترین استفاده را از این محصول ببرید. در اینجا لازم است جهت رسیدن به حداکثر کارایی و افزایش عمر این محصول معایب نصب پمپ آب بدون مخزن را بررسی کنیم.

اول از همه مشکل دسترسی نداشتن به آب ذخیره شده در مخزن وجود دارد، بعد به وجود آمدن فشار منفی در لوله آب شهری باعث نشت آلودگی‌ها و در خطر قرار گرفتن سلامت افراد می‌شود. همچنین از دیگر معایب این موضوع می‌توان ورود هوای اضافه به درون آب و افزایش مصرف، کاهش عمر پمپ و خرابی کنتور و در نهایت غیر قانونی بودن نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن و احتمال جریمه توسط شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد.

روش نصب پمپ آب خانگی با مخزن

سیستم‌های ذخیره آب مختلفی برای نصب پمپ آب خانگی با مخزن وجود دارد. بعضی از این مخزن‌ها آب لوله شهری را به سیستم لوله کشی ساختمان متصل کرده و بعضی دیگر فقط جهت ذخیره آب و استفاده در موقعیت‌های اضطراری هستند. قبل از نصب منبع یا مخزن باید بدانید که کاربرد آن چیست و برای چه منظوری استفاده می‌شود. در واقع با اطلاع از مشخصات مخزن، نصب پمپ آب خانگی با منبع کار چندان سختی نیست. در ادامه مطلب بررسی روش نصب پمپ آب خانگی با مخزن به صورت مرحله به مرحله می‌پردازیم.

آماده سازی پایه مخزن

اولین مرحله آماده سازی نصب پایه صاف و هموار جهت ایستادن مخزن خریداری شده است. اکثر افراد از بتن برای فوندانسیون استفاده می‌کنند. اما روش‌های مقرون به صرفه‌تری هم برای این کار وجود دارد. فقط توجه داشته باشید که سطح ایجاد شده یکنواخت و پهن‌تر از خود مخزن باشد. برای این کار می‌توانید دو نوع پایه مصالح فشرده و بتنی را در نظر بگیرید.

انواع پایه مخزن

مواد فشرده شامل لایه‌ای ۷ سانتی‌متری از سنگ فشرده است که قطری حداقل ۶۰ سانتی‌متر بیشتر از مخزن آب داشته باشد. وجود سنگ یا ماده‌ای تیز در پایه‌های مخزن می‌تواند به آن آسیب برساند.

در خصوص پایه‌های بتنی حواستان باشد که قطر و ابعاد آن باید از پایه‌های مخازن عمودی بزرگتر باشد. به این ترتیب توصیه می‌کنیم از دال بتنی ۷ سانتی‌متری استفاده کنید که در همه جهات مسطح است. اول از تراکم مناسب پایه خاک اطمینان حاصل کنید و سپس بتن را بریزید.

نصب پمپ آب خانگی

نکات ایجاد فونداسیون

مهمترین نکته‌ای که باید در نصب پمپ آب با مخزن در نظر داشته باشید یکسان و متراکم بودن سطح پایه‌های مخزن در همه جهات است. جهت جلوگیری از جابجایی و فرسایش مخزن در طول زمان توصیه می‌کنیم دیوار حائل بسازید که بخش‌های بیرونی پایه را حمایت کند. در صورت وجود این دیوار دیگر نیازی نیست نگران ورود حیوانات موذی، شستشو یا ورود دیگر عوامل به درون پایه‌ها باشید.

قبل از ایجاد فونداسیون جهت نصب مخزن‌های زیرزمینی باید محل مورد نظر حفاری شود. نکته‌ای که باید در زمان نصب پمپ آب خانگی با مخزن زیرزمینی توجه کنید، بزرگتر بودن ابعاد محل حفاری شده از پایه‌های مخزن است. برای فونداسیون‌های زیرزمینی توصیه می‌کنیم از بسترهای خاک، ماسه، بتنی یا سنگ ریزه استفاده کنید.

نصب لوله تخلیه سرریز

جهت نصب پمپ آب خانگی مخزن‌دار باید لوله تخلیه را در موقعیتی دورتر از مخزن بگذارید تا آسیبی به پایه‌های آن نرسد. لوله تخلیه سرریز با توجه به تعداد طبقات ساختمان شما ممکن است در موقعیت‌های مختلفی قرار گیرد. جهت افزایش فشار آب در ساختمان‌های چهار طبقه پمپ‌های مختلفی استفاده می‌شود که قبل از تهیه آنها توصیه می‌کنیم از قیمت پمپ آب برای ساختمان‌های 4 طبقه اطلاع داشته باشید.

نصب لوله‌های پر کننده

در سومین مرحله باید اتصال لوله‌های خروجی از سقف را به لوله‌های ورودی از مخزن انجام دهید. در صورتی که آب مخزن از چاه تامین می‌شود، نیاز به منبع تحت فشار دارید که آب داخل چاه را به درون آن بفرستد. حواستان باشد که جهت تراز کردن اتصالات و نصب لوله‌ها به افراد متخصص نیاز دارید.

نصب سیستم تحت فشار

نصب تجهیزات اضافی در هر نوع سیستم لوله کشی نیاز است. به این ترتیب از حداقل ابزارهای مورد نیاز می‌توان به سوئیچ فشار، شیر چک، شیر برای تخلیه و مخزن فشار اشاره کرد. به وسیله این ابزارها می‌توانید مقدار فشار آب هدایت شده از چاه به ورودی مخزن را تنظیم کنید. همچنین پمپ کفکش برای انتقال آب از چاه کاربردی است.

نصب پمپ آب

نقشه نصب پمپ‌های آب خانگی

نقشه نصب برای پمپ خانگی با مخزن و بدون مخزن در مواردی متفاوت است. مثلاً برای نصب پمپ آب بدون مخزن به لوله‌کشی‌های منبع نیاز نخواهید داشت و همه این لوله‌ها از فرایند نصب حذف می‌شود. اما جهت انتقال آب از ورودی شهری به مخزن و پس از آن به ورودی پمپ خانگی نیاز به مسیر لوله کشی دارید. حواستان باشد که قبل از خرید قیمت روز لوله در انواع مختلف آن را بررسی کنید.

پس با در نظر گرفتن نقشه نصب پمپ آب بدون مخزن همه مسیرهای ورودی که از طریق آب شهری به مخزن اتصال می‌یابند حذف شده و فقط باید مکان ورود و خروج آب از پمپ و نحوه لوله کشی آن را بلد باشید. یعنی اینکه کدام ورودی پمپ آب خانگی برای لوله آب شهری و کدام سمت آن برای خروجی آب ساختمان و هدایت آن به محل‌های مصرفی است. البته عدم استفاده از مخزن ممکن است شما را نیازمند عملیات هواگیری پمپ آب، در فاصله‌های زمانی کوتاه کند.

تنظیم سیستم‌های کنترلی پمپ آب

عملکرد پمپ‌های آب خانگی با توجه به فشار موجود در لوله کشی تنظیم می‌شود. به این ترتیب برای مدیریت این پمپ‌ها پرشر سوئیچ‌ها بیشترین کاربرد را دارند. این وسیله که به صورت یکپارچه طراحی شده؛ ست کنترل نامیده می‌شود و دارای شیر یک طرفه به صورت خروجی و ورودی داخلی و درجه فشار است. اما نوع مکانیکی پرشر سوئیچ‌های ساده دارای منبع تحت فشار، درجه فشار و پنج راهی از جنس برنج هستند که به شکل مجزا بسته می‌شوند. در سیستم‌های دور متغیر از اینورتر و پرشر ترنسمیتر استفاده می‌شود.

نصب پمپ آب

منبع تحت فشار و پرشر سوئیچ مکانیکی

همیشه برای نصب پمپ آب خانگی به اتصال درجه فشارسنج، پرشر سوئیچ مکانیکی و منبع تحت فشار نیاز دارید. این نوع پرشر سوئیچ‌ها به اسم کلید مکانیکی هم در بازار معروف شده‌اند و دارای دو مدل ۵ و ۱۰ بار هستند که انتخاب آنها با توجه به فشار خروجی پمپ انجام می‌شود.

ظرفیت و اندازه منابع تحت فشار هم با توجه به میزان مصرف کنندگان و تعداد شیرهای برداشت مشخص می‌شود. از منابع تحت فشار می‌توان تا ظرفیت ۳۰ لیتری روی ۵ راهی برنجی به صورت مستقیم استفاده کرد. برای اتصال پنج راهی برنجی و منبع تحت فشار در ظرفیت‌های بزرگتر باید از شلنگ‌ها یا لوله‌های فشار قوی استفاده کنید.

نقش ست کنترل در پمپ آب خانگی

به کارگیری ست کنترل در مقایسه با سیستم‌های مکانیکی روشی ساده‌تر برای نصب این دستگاه است. بعد از خرید ست کنترل و نصب آن در پمپ خروجی دیگر به تجهیزات جانبی نیاز ندارید. بیشتر برای یک تا دو واحد مسکونی استفاده از ست کنترل پیشنهاد می‌شود. اما اگر در مسیر خروجی ست کنترل از منبع انبساط استفاده می‌کنید، استفاده از ست کنترل در پمپ‌های سه اسب بخار هم مشکلی ندارد.

البته برخی از ست‌های کنترل دارای محدودیت در آمپر هستند که کاملاً بر اساس پمپ خریداری شده انتخاب می‌شوند و درجه فشارسنج قرار گرفته روی این ست کنترل‌ها باعث می‌شود تا دیگر نیازی به خرید فشارسنج مجزا نداشته باشید.

فلش قرار گرفته روی بدنه ست کنترل مسیر حرکت مایع را نشان می‌دهد. همچنین در بیشتر ست‌های کنترل زیر پوشش بالایی یک پیچ تنظیم وجود دارد که جهت تنظیم فشار استارت پمپ استفاده می‌شود.

پیشنهاد مطالعه : تنظیم ست کنترل پمپ آب

روش نصب پمپ آب در آپارتمان

جهت نصب پمپ آب خانگی درون واحد آپارتمان باید بهترین نوع آن را انتخاب کنید.‌ معمولاً پمپ آب نیم اسب برای داخل آپارتمان‌ها پیشنهاد می‌شود. امکان استفاده از این پمپ بدون مخزن تحت فشار در ساختمان وجود دارد. چون که این مدل دارای حداکثر نیم اسب بخار قدرت بوده و جهت تامین فشار به منبع یا مخزن نیازی ندارد.

نصب این پمپ آب دقیقاً شبیه به پمپ آب خانگی بدون مخزن است. پس فقط باید خروجی و ورودی پمپ آب نیم اسب را به ورودی و خروجی لوله آب ساختمان متصل کنید. کافی نبودن فشار آب شهری باعث شده در طبقات بالای ساختمان شاهد افت شدید فشار باشیم. به همین دلیل ممکن است ساکنین طبقات بالای ساختمان برای تامین فشار آب و نصب پمپ اختلافاتی داشته باشند که بهترین راه حل در این موقعیت استفاده از مینی پمپ است. این مینی پمپ‌ها حجم کمتری داشته و مشکلی در فشار آب باقی طبقات ایجاد نمی‌کنند.

روش نصب پمپ آب در آپارتمان

نصب پمپ آب خانگی در پشت بام

شاید بسیاری از افراد علت نصب پمپ آب خانگی در پشت بام را ندانند. اما در ساختمان‌هایی با طبقات زیاد، ایجاد فشار مطلوب با یک پمپ تقریباً ممکن است. پس برای این ساختمان‌های بلند، نصب پمپ آب روی پشت بام بهترین راه حل محسوب می‌شود. از سوی دیگر به خاطر کافی نبودن فضا در برخی ساختمان‌ها، پمپ آب روی پشت بام نصب می‌شود.

اگر می‌خواهید این کار را به صورت استاندارد انجام دهید، اول کنتور بعد منبع و در آخر پمپ را متصل کنید. نصب پمپ آب در پشت بام کار راحتی نیست و فقط برای شرایط خاصی مناسب است. در این روش به نصب تانکر بزرگ نیاز دارید که اول همه آب ورودی به ساختمان داخل تانکر بریزد و بعد با پمپ از تانکر به قسمت‌های مختلف ساختمان پمپاژ شود. به همین دلیل نصب پمپ آب خانگی روی پشت بام باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

جمع‌بندی

برای کسانی که می‌خواهند بدون جریمه شدن از سوی سازمان آب و فاضلاب، میزان فشار آب را افزایش دهند؛ بهترین گزینه نصب پمپ آب خانگی با مخزن است. علاوه بر کاربردهای متفاوتی که مخزن دارد، وجود آن به عملکرد بهتر پمپ کمک می‌کند. در این مطلب سعی کردیم همه روش‌های نصب پمپ آب خانگی را به صورت ساده توضیح دهیم. الین پمپ به عنوان بزرگترین مجموعه فروش پمپ و لوازم جانبی آن فعالیت دارد و انواع پمپ، سیل مکانیکی، لوازم کولر آبی و … را با قیمتی مقرون به صرفه و کیفیتی بالا به فروش می‌رساند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها