دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید پمپ شناور

راهنمای خرید پمپ شناور

پمپ شناور یکی از ابزارهای پرکاربرد جهت پمپاژ سیالات مختلف است. از نظر نحوه عملکرد و توان، نمونه‌های متفاوتی از پمپ شناور وجود دارد و برندهای گوناگونی دست به تولید این محصول زده‌اند. این تنوع در کنار نکات مثبتی که این پمپ دارد باعث شده تا برخی از افراد در زمان خرید پمپ شناور به سردرگمی دچار شوند. در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید تا همه اطلاعات لازم در خصوص راهنمای خرید پمپ شناور را در اختیار شما قرار دهیم.

پمپ شناور چیست؟

پمپ شناور چیست؟ یکی از انواع پمپ چند طبقه با موتور محرکه الکتریکی است که یک پمپ عمودی گریز از مرکز برای انتقال سیال از چاه‌های عمیق دارد. پمپ شناور را بر اساس طبقه انتخاب و نصب می‌کنند که می‌تواند یک یا چند طبقه‌ای باشد. در خصوص نحوه نصب پم شناور می‌توان گفت در بعضی موارد عمود نصب شده و گاهی با توجه به سایز موتور و تعداد طبقات آن را افقی نصب می‌کنند. این محصول دارای دو قسمت پمپ تک شناور و الکتروموتور شناور است که در دو جنس چدن و استیل به بازار عرضه شده است. الکتروموتور شناور استیل به خاطر مقاومت بیشتری که دارد کاربردی‌تر است. پمپ شناور می‌تواند به صورت دوتیکه یا یکپارچه باشد. در حالت یکپارچه موتور و پمپ در یک پوسته قرار گرفتند ولی در حالت دو تیکه پمپ و موتور جدا بوده و در زمان نصب مونتاژ می‌شوند.

مزایای پمپ شناور

پمپ شناور مدل‌های زیادی دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند و در ادامه مطلب در مورد آن صحبت می‌کنیم. مزیت اصلی پمپ شناور را می‌توان غوطه وری در آب دانست؛ این ویژگی سبب می‌شود که احتمال بروز اتفاق‌های مخربی مثل کاویتاسیون به حداقل برسد. از سوی دیگر پمپ شناور چاه عمیق دارای خاصیت پرشوندگی است که نیاز به هواگیری در این محصول را از بین می‌برد. مورد مهم دیگر در خصوص پمپ شناور میزان بهره‌وری و راندمان این محصول است که نسبت به سایر پمپ‌ها راندمان بسیار بالایی داشته و به خاطر قرارگیری درون سیالاتی مثل آب، خطر گرم شدن بیش از حد آنها را تهدید نمی‌کند.

پمپ شناور موقت و دائم

از نظر مدت زمان عملکرد پمپ‌های شناور در دو دسته موقت و دائم قرار می‌گیرند. های شناور بزرگ مثل پمپ‌های درون استخری و درون چاهی یا پمپ‌هایی که در استخرهای آب، سدها و … استفاده می‌شوند؛ طراحی آنها به گونه‌ای است که به صورت دائم کار کرده و در زمان طولانی در محل نصب خود بدون نیاز به تعمیر و نگهداری می‌توانند فعالیت کنند. البته در صورت خرابی، عیب یابی پمپ شناور نیاز به متخصص خاص خود دارد. در ادامه پمپ‌های شناور کوچک را داریم که وزن کمی داشته افراد به راحتی می‌توانند آنها به مکان‌های مختلف انتقال داده و استفاده کنند.

راهنمای خرید پمپ شناور

انواع پمپ شناور

پمپ کفکش

این مورد یکی از پمپ‌های شناور بسیار پرکاربرد است. می‌توان از پمپ کفکش برای تخلیه آب‌های جمع شده در یک مکان مثل زیرزمین تا انتقال آب از حوض‌ها و استخرها به مکان دیگر و در نهایت انواع سه فاز پمپ کفکش را می‌توانید در چاه‌های آب هم استفاده کنید. چیزی که خرید پمپ کف کش را مقرون به صرفه می‌کند، عملکرد این دستگاه در محیط‌های کوچک و مکان‌هایی با عمق آب کم می‌باشد. از پمپ‌های کفکش می‌توان به صورت دستی یا خودکار استفاده کرد؛ معمولاً پمپ‌های فلوتردار یا همان نوع خودکار محبوبیت بیشتری بین خریداران این محصول دارد. علت این موضوع این است که بعد از رسیدن به حد مشخصی، فلوتر دستگاه را خاموش یا روشن کرده و دیگر نیازی نیست روی عملکرد پمپ کفکش نظارت کنید تا به خاطر کم آبی نسوزد.

اگر نیاز بود تخلیه آب فوری از یک محل صورت گیرد، پمپ کفکش بهترین انتخاب برای این کار خواهد بود؛ البته حواستان باشد که این گروه از پمپ‌ها نمی‌توانند سیال‌های دارای مواد جامد مثل سنگریزه‌ها یا ذرات جامد معلق در آب را پمپاژ کنند.

پمپ لجن کش

پمپ‌های لجن کش از دیگر انواع پمپ‌های شناور بوده و بسیار پرکاربرد هستند. این محصول به خاطر طراحی خاص خود می‌تواند سیالات با ذرات جامد را منتقل کرده و به همین دلیل جهت تخلیه آب‌های دارای ذرات جامد مثل شن، سنگریزه برگ درخت و در موقعیت‌های آب گرفتگی مثل سیل و سایر موارد بسیار کاربردی و موثر است. قیمت پمپ لجن کش تحت تاثیر نوع آن است؛ نوع اول این پمپ، کاتر یا همان تیغه خرد کننده وجود دارد که مواد جامد را خرد کرده و بعد عملیات پمپاژ را انجام می‌دهد؛ در نوع دوم پمپ لجن کش کاتر ندارد. طراحی قسمت خروجی، ورودی و پروانه‌ها به گونه‌ای است که سیال درون پمپ گیر نکرده به همین خاطر پمپ‌های لجن کش سیال را تا ارتفاع کمتری پمپاژ می‌کنند.

پمپ استخر و فواره

این مورد یکی دیگر از انواع پمپ‌های شناور است که بیشتر مصارف خانگی دارد. نوع کوچک‌تر این پمپ را حتماً در نهرهای مصنوعی، آبشارها، آبنماها و آکواریوم‌های بزرگ مشاهده کرده‌اید. بی سر صدا بودن یکی از ویژگی‌های مهم این پمپ است که باعث مزاحمت دیگران نمی‌شود. حواستان باشد در صورت استفاده این پمپ در محیط زندگی آبزیان، باید نوع بدون روغن آن را خریداری کنید؛ البته بیشتر پمپ‌های موجود در بازار از همین نوع هستند. اگر می‌خواهید به نتیجه دلخواه خود در آبشار مصنوعی، استخر یا نهر مصنوعی برسید باید میزان دبی را به دقت محاسبه کرده و سپس اقدام به خرید پمپ شناور کنید.

راهنمای خرید پمپ شناور

پمپ محافظ استخر

این نوع از پمپ‌های شناور گاهی به خاطر ظاهر خود با پمپ‌های کف‌کش اشتباه گرفته می‌شوند. همانطور که از نام این محصول پیداست به پاکیزه نگه داشتن استخرهای قرار گرفته در محیط باز از ذرات جامد، شن و سایر موارد کمک می‌کنند. همچنین نقش این پمپ را در کنترل دمای استخر و جلوگیری از تبخیر آن نمی‌توان نادیده گرفت. این محصول نحوه عملکرد بسیار ساده‌ای دارد؛ به ای صورت که بر روی استخر شما یک پوشش پلاستیکی مناسب تعبیه شده و از آب استخر شما توسط این پمپ محافظت می‌شود. پمپ محافظ استخر روی این پوشش پلاستیکی قرار گرفته و بعد از بارش باران روی پوشش، سنسورهای پمپ باعث روشن شدن دستگاه شده و تا تخلیه کامل آب باران آن را روشن نگه می‌دارند.

پمپ شناور چاه عمیق

تا اینجای کار انواع این دستگاه که آن را بیشتر در گروه پمپ آب خانگی قرار می‌داد صحبت کردیم؛ اما پمپ شناور چاه عمیق کاربرد بسیار گسترده‌ای در صنعت، کشاورزی، صنایع آب و فاضلاب، نفت و … دارد. پمپ‌های شناور درون چاهی دارای طراحی کپسولی شکل بوده و به همین دلیل به آسانی در چاه‌هایی با قطر کم هم وارد می‌شوند. از بزرگ‌ترین مزایای این نوع پمپ شناور می‌توان به امکان قرارگیری آن در چاه‌های عمیقی که بقیه پمپ‌ها توان مکش سیال را ندارند اشاره کرد؛ بهره وری این پمپ نسبت به بقیه پمپ‌ها در این موقعیت بسیار بیشتر است. اول اینکه پمپ شناور چاه عمیق در سیال غرق شده و برای استخراج آب انرژی زیادی صرف نمی‌کند؛ دوما در صورت غرق شدن در سیالاتی مثل آب، مشکل افزایش حرارت که در بقیه پمپ‌ها وجود دارد در پمپ شناور چاه عمیق صادق نیست. در پمپ‌های شناور از الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز استفاده می‌شود. پمپ شناور سه فاز عملکرد بهتری در قدرت‌های بالاتر از ۳.۷ کیلووات داشته و نوع تک فاز آن بهترین انتخاب برای قدرت‌های پایین‌تر است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها