دسته‌بندی نشده

راهنمای خرید پمپ آب جتی

راهنمای خرید پمپ آب جتی

‌پمپ آب جتی در گروه پمپ‌ سانتریفیوژ قرار می‌گیرد. این نوع پمپ که به اسم پمپ آب موشکی یا گاهاً پمپ خودمکش هم شناخته می‌شود جزو پرکاربردترین پمپ‌ها در مصارف مختلف است که تقویت و انتقال فشار آب را با نیروی گریز از مرکز را انجام می‌دهد.

عملکرد پمپ آب جتی اینگونه است که در بخش مکش خلع به وجود می‌آورد و با این کار هوا از بین می‌رود، سپس در نهایت هوا را دفع کرده و فشار اتمسفری روی آب درون لوله مکش پروانه غلبه کرده و فرایند انتقال و پمپاژ سیال شروع می‌شود. این عملکرد به پمپ آب جتی کمک می‌کند تا آب را از چاه‌های کم عمق پمپاژ کرده و به خاطر داشتن اجکتور داخلی در بخش کلگی یا هد پمپ می‌تواند حتی با وجود حباب هوا، سیال را به خوبی منتقل کند. به صورت کلی دو نوع پمپ آب جتی عمیق و کم عمق در بازار هستند که طراحی هر یک برای کارایی خاصی انجام شده است.

خرید پمپ آب جتی

تعیین قیمت پمپ آب جتی بر اساس معیارهای مختلفی انجام می‌شود. به عنوان مثال پمپ آب جتی یک اسب در واقع شروع طیف قیمتی پمپ آب‌های جتی است. اصولاً کشور سازنده و برند تاثیر زیادی در قیمت گذاری این محصول دارد. مورد دیگری که در زمان خرید پمپ آب جتی باید توجه داشته باشید ویژگی‌های فنی این وسیله است. به این ترتیب با در نظر گرفتن گستردگی و تنوع مدل‌های مختلف پمپ آب جتی، قیمت این محصول از تنوع بالایی برخوردار است. توصیه می‌کنیم قبل از خرید این محصول با کارشناسان الین پمپ مشورت کنید.

کاربرد پمپ آب جتی

پمپ‌های جتی را در طیف وسیعی از کاربردهای خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به سیرکولاسیون دیگ بخار، برای تغذیه انواع بویلر، فواره و آبنما، صنایع دارویی و غذایی، تامین آب مزارع پرورش ماهی و استخرها، در صنعت کشاورزی و سیستم‌های آبرسانی و آبیاری اتوماتیک، سیستم‌های تهویه و احتراق، در کارواش‌ها و سیستم‌های شستشوی صنعتی، به عنوان پمپ آب خانگی برای تقویت فشار آب در منازل و تقویت فشار سیال در سیستم‌های صنعتی اشاره کرد.

 پمپ آب جتی گرندگروپ

ساختار و مشخصات پمپ جتی

عمدتاً در این محصول جنس پروانه پمپ آب از چدن یا برنج برای مایعات غیر خورنده و آب؛ و پروانه‌های نوریل و استیل برای انتقال سیال‌هایی با املاح یا آب شور و همچنین سیالات خورنده و اسیدی تولید می‌شود. در ادامه معمولا سیم پیچی پمپ جتی از جنس مس بوده که در بعضی مواقع احتمال دارد به خاطر کاهش قیمت تمام شده، از سیم پیچ آلومینیومی در تولید پمپ جتی استفاده شود که کارایی و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بدنه این پمپ جنسی از استیل یا چدن داشته که مقاومت زیادی در برابر زنگ زدگی، خورندگی و رسوب پذیری دارد. انواع پمپ جتی استیل در مقایسه با پمپ جتی چدن از وزن کمتر و در نتیجه امکان حمل و نقل آسان تری برخوردار هستند. همچنین موتور پمپ‌های جتی در توان ۰.۴۵ تا ۱۸ و نیم کیلووات و حداکثر فشار ۶ بار تولید می‌شوند.

مزایای پمپ جتی

این پمپ مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آنها شامل کاربرد وسیع در پروژه‌های آبرسانی صنعتی و کشاورزی، کم حجمی و امکان استفاده آن در محیط‌های کوچک، نگهداری و تعمیر آسان، کم هزینه بودن و قیمت مقرون به صرفه، راندمان بالا، خودمکش بودن، گوناگونی و تنوع بالا، جریان آرام و تخلیه یکنواخت مایع است. همچنین این با توجه به گستردگی این محصول در کاربردهای مختلف در زمان تعمیر آن هیچ نگرانی در خصوص قطعات یدکی پمپ آب ندارید.

تفاوت پمپ جتی و پمپ بشقابی

همانطور که اطلاع دارید انواع مختلف پمپ برای کاربردهای مختلف در بازار پیدا می‌شوند که پمپ بشقابی و پمپ جتی از جمله پمپ‌های پرکاربرد و اصلی بازار هستند. اما پرسشی که توسط مشتریان مطرح می‌شود این است که پمپ بشقابی چه تفاوتی با پمپ جتی داشته و کدام یک مناسب‌تر است؟ تفاوت‌های اصلی پمپ بشقابی و پمپ جتی وجود فشار بالاتر و حجم آبدهی یا دبی کمتر پمپ آب جتی در مقایسه با پمپ بشقابی است. به زبان ساده‌تر این گونه می‌توان گفت که پمپ آب جتی کارکردی مناسبی برای پمپاژ آب در ارتفاع بالاتر دارد. در ادامه تفاوت‌های اصلی و عمده پمپ بشقابی و پمپ جتی را به صورت مختصر بررسی می‌کنیم. اگر قصد خرید پمپ بشقابی را دارید در فروشگاه الین پمپ انواع مدل های آن موجود است که پیشنهاد می کنم .

استفاده از پمپ آب جتی برای آبیاری چمن ها

تفاوت در طراحی

آنچه بین این دو پمپ بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد، تفاوت‌های آنها در نحوه طراحی است. پمپ‌های بشقابی طراحی بسیار ساده‌ای داشته و تنها قسمت متحرک در این نوع پمپ، پروانه از جنس برنج، چدن یا استیل ضد زنگ است که به یک شافت فولادی قطور متصل شده و حرکت آن به وسیله موتور و پخش کننده هدایت می‌شود. در صورتی که از نظر طراحی پمپ آب جتی پیچیده‌تر بوده و به عنوان یک پمپ سانتریفیوژ دارای جت هوای اکسیژن، پخش کننده و پروانه است که مثل انژکتور عمل کرده و هر کدام طی فرایندی با وظیفه مهمی که بر عهده دارند آب را به ارتفاع مورد نظر منتقل می‌کنند. در حقیقت ساختار پیچیده این پمپ نیاز به طراحی پیچیده‌ای دارد که نصب و کارکرد آن را از انواع پمپ بشقابی پیچیده‌تر می‌کند. همچنین پمپ جتی به خاطر وجود اجزای بیشتر ای اندازه‌ها و ابعاد بزرگ‌تری در مقایسه با پمپ بشقابی است و به فضای تجهیزاتی بیشتری در مقایسه با پمپ بشقابی نیاز دارد.

تفاوت در کارکرد

به صورت کلی پمپ بشقابی از نوع گریز از مرکز بوده و عملکرد آن این گونه است که آب به وسیله پخش کننده‌ها به پروانه‌های پمپ رسیده و با نیروی گریز از مرکز و فشار جوی با سرعت زیادی به بیرون پرتاب می‌شود که این سرعت بستگی به توان پمپ، سایز خروجی، بزرگی قطر پروانه‌ها، تعداد پروانه‌ها و … دارد که در پمپ‌های بشقابی متفاوت است.

از سوی دیگر پمپ جتی یک پمپ خود مکش و دارای جت اکسیژن بوده که بعد از ورود آب سرعت آن به طرز فزاینده‌ای زیاد می‌شود. در ادامه با افزایش سرعت آب، فشار آن هم زیاد شده و پمپاژ شروع می‌شود. با توجه به اینکه فشار پرتاب آب در انواع مختلف پمپ جتی بیشتر است؛ همانطور که اشاره شد ارتفاع آبدهی افزایش می‌یابد و این اصلی‌ترین مسئله برای خرید پمپ جتی و کاربرد آن در مصارف خانگی و آب رسانی در ساختمان‌های بلند است.

راهنمای خرید پمپ آب جتی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها