دسته‌بندی نشده

علت سر و صدای کولر آبی

علت سر و صدای کولر آبی

امروز سربسته بودن محیط باعث شده تا تبادل هوایی بین فضای بیرون و بخش داخلی مسکونی صورت نگیرد. کولر آبی وسیله سرمایشی بوده که هوای کاملاً تازه را به فضای آپارتمان وارد کرده و باعث می‌شود هوایی خنک و پاکیزه داشته باشید؛ اما در بعضی مواقع سر صدای زیاد کولر سبب از بین رفتن آرامش شما و اعضای خانواده می‌شود. گاهی علت سر صدای کولر آبی را فقط در یک مشکل نمی‌توان خلاصه کرد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه این مطلب به بررسی این موارد می‌پردازیم.

دلیل سر و صدای کولر آبی

با گذشت زمان بیشتر کولرها سر صدای بسیار آزاردهنده‌ای از خود تولید می‌کنند. با توجه به اینکه حتی وجود ایراد در یک قطعه کوچک می‌تواند صداهای ناراحت کننده زیادی به وجود آورد، پس باید همه قطعات را از نظر سلامت بررسی کنید. اگر شما هم بعد از مواجه شدن با سر صدای کولر آبی این مطلب مراجعه کرده‌اید و می‌خواهید راه حل این مشکل را پیدا کنید؛ در ادامه همراه الین پمپ باشید تا به بررسی هفت دلیل این مشکل بپردازیم.

علت سر و صدای کولر آبی

خشک شدن یاتاقان کولر

این مورد می‌تواند یکی از دلایل اصلی سر صدای کولر آبی باشد. محل قرارگیری این یاتاقان ها در قسمت اتصال پروانه‌ها بوده و پایه‌های پروانه در آن قرار گرفته شده است. اگر این یاتاقان‌ها به صورت دوره‌ای روغن کاری نشوند، باید انتظار سر صدای زیادی از کولر داشته باشید. حتی در موارد شدید که برای تعمیر و رفع این مشکل اقدام نمی‌شود، ممکن است کولر از کار افتاده و مجبور به تعویض پروانه کولر آبی یا سایر تعمیرات شوید.

خراب شدن یاتاقان‌ها

بررسی کردن کولر قبل از روشن کردن، یکی از راه‌های جلوگیری از خرابی این دستگاه است؛ شما باید پیش از شروع فصل گرما برای سرویس کردن کولر آبی اقدام کنید تا در زمان مصرف به مشکل بر نخورید. بهترین کار این است که به صورت دوره‌ای یاتاقان، بلبرینگ‌ها و فولی کولر آبی را روغن کاری کنید. این مورد در مناطقی با هوای آلوده، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. گاهی دلیل سر صدای کولر آبی خرابی یاتاقان است و خرابی به حدی رسیده است که باید برای تعویض یاتاقان اقدام کنید. از جمله عواملی که باعث خرابی یاتاقان می‌شوند می‌توان به زنگ زدن بلبرینگ‌ها، آسیب بر اثر ضربه، فرسودگی و … اشاره کرد.

خرابی تسمه کولر

خرابی تسمه پروانه کولر آبی هم می‌تواند از دیگر دلایل صدای کولر آبی باشد. در برخی موارد این مورد به نخ نما شدن یا ریش ریش شدن تسمه‌ها منجر می‌شود. در نهایت حرکت تسمه‌ها سبب برخورد ریشه‌ها به قسمت‌های مختلف کولر شده و به خاطر این برخوردها صداهای عجیب غریبی از کولر خود می‌شنوید.

علت سر و صدای کولر آبی

شل شدن فولی کولر

خرابی یا شل شدن فولی کولر آبی از دیگر دلیلی است که می‌تواند باعث سروصدای بیش از حد این دستگاه شود. دو قطعه فولی در هر کولر آبی نصب شده که فولی کوچک وصل به موتور بوده و فولی بزرگتر پروانه را به حرکت در می‌آورد. فولی پروانه‌ها را با نیروی تولید شده توسط موتور به حرکت در آورده و سروصدای کولر در صورت شل شدن یا خرابی فولی‌ها اتفاق می‌افتد.

گاهی شل بودن پولی کولر باعث پاره شدن تسمه‌های موتور می‌شود. برای حل این مشکل اول باید موتور را خارج کرده و تسمه را از آن جدا کنید؛ حالا پیچ و مهره‌های فولی را به خوبی سفت کنید. اکنون که موتور را از جای خود خارج کرده‌اید فرصت خوبی است که کلاچ کولر هم بررسی شود. اگر بعد از سفت کردن باز هم تسمه موتور به صورت متوالی پاره شد و پولی آسیب دید باید برای تعویض آن اقدام کنید.

خوردگی بوشن

این مورد هم به احتمال زیاد می‌تواند از دیگر دلایل سر صدای کولر آبی باشد. بوشن‌های موتور به دلایل مختلفی از جمله ضعیف شدن موتور کولر، بالا بودن رطوبت و سفت بودن بیش از حد تسمه کولر دچار آسیب دیدگی می‌شوند. در اینجا خوب است برای کنترل رطوبت حتماً پمپ آب کولر هم چک کنید.

تاب برداشتن پروانه

تاب برداشتن محور پروانه کولر از مهم‌ترین دلایل سرو صدای کولر آبی محسوب می‌شود. البته عوامل زیادی از جمله خراب شدن فولی، خرابی یاتاقان‌ها و … در تاب برداشتن محور پروانه دخیل هستند که نیاز به بررسی دارند. این نکته را در نظر داشته باشید که بعد از خراب شدن پروانه‌ها، توصیه می‌کنیم به جای تعمیر به سراغ تعویض آن بروید.

خرابی موتور کولر آبی

گاهی دلیل صدای زیاد کولر آبی به عوامل ذکر شده مربوط نیست و خرابی یا آسیب موتور باعث ایجاد این صدای آزاردهنده می‌شود. همانطور که اطلاع دارید موتور مهم‌ترین قسمت این دستگاه محسوب شده و در صورت آسیب دیدگی این قطعه حتما باید برای تعمیر موتور کولر آبی از یک فرد متخصص کمک بخواهید.

هزینه تعمیر و رفع سر صدای کولر آبی

یکی از معضلات این دستگاه‌ها در تابستان سر صدای بیش از حد آنها است که ممکن است بعد از مدتی استفاده با آن مواجه شوید. عده زیادی از افراد برای جلوگیری از این مشکل و رفع آن، از اواسط بهار شروع به عیب یابی و تعمیر دستگاه خود می‌کنند. در صورت بروز مشکلات بزرگی مثل از کار افتادگی کامل موتور، راهنمای خرید موتور کولر آبی می‌تواند برای تعویض آن بسیار کمک کننده باشد. شما با استفاده از این راهنما اطلاعات خود را در خصوص انواع موتور کولر آبی بالا می‌برید تا خیالتان در زمان خرید راحت باشد.

جمع بندی

کولر آبی از جمله دستگاه‌های پرکاربرد در خانه‌ها و آپارتمان‌هاست که باعث تهویه و خنک کنندگی فضای آنها می‌شود. در فصل تابستان یکی از سوالات همیشگی کاربران، علت سر صدای کولر آبی و روش رفع آن است. این مشکل می‌تواند در نتیجه اختلال در قطعات کوچکی مثل پلاتین کولر تا قطعات بزرگی مثل پروانه باشد. شما باید برای حل این مشکل آگاهی کافی در خصوص ساختار و وظیفه هر قطعه داشته باشید؛ در غیر این صورت بهترین کار استفاده از خدمات افراد متخصص و با تجربه در این حوزه است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها