دسته‌بندی نشده

پمپ لجن کش چیست و نحوه انتخاب آن

پمپ لجن کش چیست

پمپ‌های لجن کش در گروه پمپ‌های مستغرق به وسیله موتور قدرتمندی که دارند برای پمپاژ سیالاتی با ذرات جامد معلق استفاده می‌شوند. در نظر داشته باشید که موتور برقی این مدل از پمپ‌های سانتریفیوژی، قابلیت کار زیر آب را دارد. در صورتی که می‌خواهید برای خرید پمپ لجن کش با انواع آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید.

پمپ لجن کش چیست؟

پمپ‌های لجن کش در واقع از انواع پمپ‌های فاضلاب هستند. چون که پروانه لجن کش در ساختار آن معمولا از نوع نیمه باز یا باز است تا بتواند سیالاتی با ناخالصی بالا را پمپاژ کند. انواع مختلف این پمپ می‌توانند انواع فاضلاب با ویسکوزیته‌های بالا و گل و لای را متناسب با مشخصات فنی خود پمپاژ کنند.

همچنین انواع دیگر این پروانه‌ها، مدل‌های ورتکس، خردکن‌دار، تک کانال یا چند کانال هستند. انواع خردکن دار پمپ لجن کش برای خرد کردن موادی مثل فیبر، الیاف و پارچه داخل سیال ساخته شده‌اند. این موضوع مهم‌ترین فرق پمپ کفکش و لجن کش به شمار می‌آید. از تفاوت‌های دیگر این دو پمپ، قوی‌تر بودن قدرت موتور نوع لجن کش است. اما این پمپ در بقیه موارد از جمله نحوه خنک کاری موتور و عملکرد کلی، شباهت زیادی به پمپ‌های کفکش دارد. در این بین لجن کش ۳ اینچ آبدهی و مقاومت بالایی داشته و به خاطر ظاهر ظریفش طرفداران زیادی دارد.انواع پمپ لجن کش

به صورت کلی با توجه به عملکرد و ساختار پمپ‌های لجن کش، دسته‌بندی‌های مختلفی می‌توان برای آنها تعیین کرد. در ادامه بر اساس محل قرارگیری الکتروموتور، ساز و کار کلی و نیروی محرکه آنها، دو مدل از تقسیم بندی انواع پمپ‌های لجن کش را بررسی می‌کنیم. توجه داشته باشید که این دو نوع خود دارای دو گونه متحرک و ثابت هستند.

پمپ لجن کش

پمپ لجن کش شناور یا مستغرق

این نوع از پمپ لجن کش داخل آب و به صورت چسبیده به موتور قرار می‌گیرد. به این ترتیب طول عمر و راندمان زیادی دارد؛ چون که به وسیله سیال اطراف موتور، عملیات خنک سازی دستگاه صورت می‌گیرد. البته با در نظر گرفتن همین ویژگی، نیاز است تا هم الکتروموتور و هم پمپ به صورت کامل آب بندی شده باشند.

پمپ لجن کش عمودی، شفت و غلاف یا ورتیکال

برخلاف مدل بالا در این پمپ‌ها، پمپ درون سیال اما موتور به دور از پمپ و در محلی خشک قرار می‌گیرد. به این ترتیب این دو اتصال کوپلینگی داشته و از هم جدا هستند. این موضوع باعث شده تا در مواقع لزوم بتوانید اتصال بین آن دو را قطع کنید.

انواع پمپ لجن کش بر اساس ساختار و کاربرد

پمپ لجن کش استیل

متریالی که در پمپ لجن کش استیل استفاده شده است، استیل ضد زنگ بوده و به همین دلیل می‌توانید سیالات اسیدی و خورنده را به وسیله این دستگاه پمپاژ کنید.

پمپ لجن کش پنوماتیکی یا بادی

فرق این نوع پمپ با بقیه پمپ‌های لجن‌کش، در نوع موتور آنهاست. موتور این مدل از نوع بادی بوده و با فشار هوا کار می‌کند، این موضوع باعث کاهش خطر استفاده از این پمپ و مقرون به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی شده است.

لجن‌کش ۲ اینچ بدنه چدن الین

پمپ لجن کش فلوتر دار

در این پمپ‌ها قطعه‌ای اضافی به نام فلوتر وجود دارد. وجود این قطعه از آن جهت ضروری است که در زمان قرارگیری پمپ لجن کش داخل سیال، برای جلوگیری از خشک کار کردن دستگاه، سطح سیال به صورت مداوم بررسی می‌شود. لجن کش دو اینچ یکی از انواع پمپ‌های تک فاز فلوتر دار محسوب می‌شود.

پمپ لجن کش خازن بیرون و خازن داخل

از این دو نوع پمپ جهت کنترل قدرت و تنظیم میزان جریان راه‌انداز استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که هر دوی این مدل‌ها فقط با برق تک فاز کار می‌کنند.

پمپ لجن کش برقی ضد انفجار

نام این پمپ بر اساس وجود الکتروموتور ضد انفجار در آنهاست. با توجه به این موضوع می‌توانید از این دستگاه در محیط‌های قابل اشتعال و خطرناک استفاده کنید.

کاربرد پمپ لجن کش

با اینکه پمپ‌های لجن کش در گروه پمپ‌های مناسب چاه قرار می‌گیرند، اما در موارد دیگری می‌توان از آنها استفاده کرد‌. از جمله کاربردهای این پمپ می‌توان به مصارف آبیاری و زهکشی، کشتارگاه‌ها، در صنایع پرورش آبزیان، نیروگاه‌ها و صنعت ساختمان اشاره کرد. همچنین برای پمپاژ آب گل آلود یا آب آلوده و لجن، پمپاژ سیالاتی حاوی جامدات ساینده، الیاف بلند و گاز، در صنایع تولید چرم، کاغذ و چوب، پمپاژ انواع فاضلاب خانگی، صنعتی یا برای مواد حاوی اسید و باز استفاده می‌شوند.

مزایا و معایب پمپ لجن کش

با توجه به طراحی خاص این دستگاه، مزایا و معایب مختلفی برای آن در نظر گرفته می‌شود. از مهمترین مزایای پمپ لجن کش می‌توان به نگهداری آسان، سازگاری دستگاه با محیط زیست، سر صدای نه چندان زیاد و همچنین فضای کمی که اشغال می‌کند و توانایی آن برای تامین هد بالا اشاره کرد.

البته پمپ لجن کش معایبی هم دارد که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید. مثلاً تشخیص خرابی و عیب یابی لجن کش به خاطر مستغرق بودن آن دشوار است. از دیگر معایب آن می‌توان به امکان بروز نشتی حتی با پاره شدن یک واشر، عدم امکان استفاده به صورت خشک و نیاز دستگاه به فلوتر و احتمال گیر کردن آن در چاه اشاره داشت.

انواع پمپ لجن کش وارداتی

اجزای داخلی پمپ لجن کش

با وجود تفاوت‌های بی‌شمار پمپ لجن کش و کفکش، اما این دو قطعات داخلی مشابه شامل رینگ سایشی، صافی، بوش یاتاقان، یاتاقان، سوپاپ، پروانه، سیم پیچ، کاسه نمد، سیل مکانیکی، بلبرینگ، استاتور، روتور، شافت، خوار و پوسته دارند. البته همانطور که اشاره کردیم نوع پروانه پمپ لجن کش با کف کش متفاوت است.

خرید پمپ لجن کش

روش انتخاب انواع پمپ لجن کش و تشخیص مدل مورد نیاز به دانش و تخصص در این حوزه نیاز دارد. کارشناسان ما در الین پمپ با برخورداری از سال‌ها تجربه در این حوزه می‌توانند برای انتخاب پمپ لجن کش، راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد. اما به صورت کلی در زمان خرید پمپ لجن کش، انتخاب خود را مناسب با مواردی از جمله نوع برق مصرفی، میزان توان موتور، تناسب جنس قطعات پمپ با سیال، میزان دمای محیط، جنس و نوع سیال و میزان هد و دبی انجام دهید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها