دسته‌بندی نشده

دلیل داغ شدن پمپ آب

داغ شدن پمپ آب

پمپ و منبع آب خانگی تحت شرایط مختلفی مثل عدم رعایت نکات اجرایی، نصب غیر اصولی و کارکرد زیاد به مشکلاتی مثل از کار افتادگی، لرزش و داغ کردن پمپ دچار می شوند که در این مطلب به دلیل داغ شدن پمپ آب می پردازیم. سوختگی پمپ وقتی اتفاق می افتد که پمپ آب شما داغ شود، آنقدر که از تحمل قطعات داخلی و سیم پیچی پمپ خارج باشد. اگر از صاحبان پمپ آب خانگی هستید، توصیه می کنیم با بازرسی دوره ای از کار کرد درست پمپ آب خود اطمینان حاصل کرده و جلوی سوختن پمپ را بگیرید.

نحوه عملکرد پمپ آب خانگی و شناخت قطعات آن کار زیاد سختی نیست. البته کار کردن با قطعات الکترونیکی به تخصص نیاز داشته و توصیه می کنیم که برای سرویس دوره ای و تعمیرات پمپ آب خود از یک کارشناس کمک بگیرید. اما برای عیب یابی اولیه و بررسی های ظاهری پمپ آب به تخصص زیادی نیاز نیست. یکی از اهداف ما در این مطلب مربوط به همین موضوع میباشد که هر کسی می‌تواند با یک بررسی ساده پمپ، از میزان سلامت آن مطمئن شده و جلوی خراب شدن زودتر از موعد پمپ را بگیرد و برای تعویض یا تعمیر قطعه خراب اقدام کند.

 

علت داغ شدن پمپ آب خانگی

داغ شدن پمپ می تواند علت های مختلفی داشته باشد. مواردی مثل مشکل مکانیکی، بیشتر بودن ویسکوزیته سیال از استاندارد پمپ، زیاد بودن سرعت پمپ و … می توانند سبب داغی و گرم شدن پمپ آب شوند. در صورتی که پمپ مجهز به اتومات دیجیتال باشد، خاموش شدن آن بعد از هشت تا ده ثانیه اتفاق افتاده و سوختگی در الکتروموتور و پروانه پمپ آب اتفاق نمی افتد. از سوی دیگر در سیستم های اتومات مکانیکی، بعد از قطع شدن آب فشار پمپ کم شده و پمپ درجا می زند؛ در نهایت بعد از گذشت مدتی پمپ گرم شده و در آخر می سوزد.

یکی از مشکلات رایج در ساختمان ها، خاموش شدن پمپ آب است. توجه داشته باشید که در سیستم های دارای اتومات دیجیتال، به خاطر کارکرد مداوم و طولانی تر پمپ در مقایسه با مخزن های تحت فشار، نافی و بلبرینگ پمپ زودتر دچار خرابی میشود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنید، می توانید مثلاً در زمان حمام، برای خنک شدن پمپ، هر چند وقت یک بار آب را ببندید. با انجام این کار هم جلوی سوختن و داغ شدن نافی و بلبرینگ پمپ را می گیرید و هم در مصرف آب صرفه جویی می کنید.

علت داغ شدن پمپ آب

سریع داغ شدن پمپ بعد از روشن شدن

علت احتمالی این مورد نیم سوز شدن موتور است. با در نظر گرفتن اینکه در هر کدام از سیم پیچ های اصلی و کمکی، احتمال به وجود آمدن اتصال کلاف یا حلقه وجود دارد، شاهد کوتاه شدن مسیر جریان الکتریکی و نبود میدان مغناطیسی مناسب برای ایجاد گردش هستیم که همین موضوع سبب داغی پمپ آب می شود. در نظر داشته باشید که موتورهای نیم سوز جریان بیشتری در مقایسه با موتورهای سالم میکشند. اگر محل اتصالی مشخص بود، جهت رفع عیب باید آن را به روش درست عایق کاری کنید و در غیر این صورت، موتور باید دوباره سیم پیچی شود.

 

داغ شدن پمپ آب بعد از روشن شدن

علت احتمالی که در خصوص این مشکل به ذهن میرسد، زیاد از حد بودن بار موتور است. هر موتوری دارای توان مکانیکی مشخصی است و اگر نیروی بیشتر از ظرفیت و توان موتور از آن درخواست شود، از سیم های آن جریان بیشتری عبور کرده و با در نظر گرفتن عدم تناسب جریان جدید با تعداد دور سیم و سطح مقطع، با افزایش درجه حرارت موتور، پمپ آب در معرض آسیب قرار می‌گیرد. برای حل این مشکل باید بار موتور را کاهش دهید و از فعالیت مداوم آن جلوگیری کنید.

 

سریع داغ شدن موتور بعد از زیر بار خوابیدن

این مشکل می تواند به علت عمل نکردن کلید گریز از مرکز موتور پمپ باشد. در کنار جریانی که سیم پیچ اصلی دریافت می کند، برای اینکه سیم پیچ کمکی از مدار خارج نشود، همچنان جریان را دریافت خواهد کرد. برای اینکه از درستی کلید گریز از مرکز مطمئن شوید، باید صدای کنتاکت آن را در دور گرفتن موتور و از دور افتادن آن بررسی کنید. و در صورتی که کلید مشکل داشت، نیاز است که آن را تعویض یا سرویس کنید.

 

صدای زیاد بعد از روشن شدن پمپ آب و کار نکردن آن

علت احتمالی این مشکل می‌تواند در سوختگی یا نیم سوز شدن موتور پمپ آب باشد. موتور در این حالت سریع داغ شده و جریان زیادی هم می کشد. در این شرایط بوی دود و سوختگی به مشام خواهد رسید که برای رفع عیب آن باید مجدد سیم پیچی انجام شود.

 

پریدن فیوز و قطع شدن مدار با روشن شدن پمپ

بیشتر مواقع این مورد به خاطر سوختن کامل موتور اتفاق می‌افتد. با بررسی استاتور و سیم پیچ های آن، می توانید از وجود مشکل گفته ‌شده مطمئن شوید. همچنین برای حل این مشکل باید سیم پیچی موتور انجام شود. توجه داشته باشید که اتومات های تقلبی چینی، باعث اختلال زیادی در کارکرد سیستم شده و به خاطر ناتوانی در تنظیم دقیق و اصولی این اتومات ها و یا چسباندن پلاتین، پمپ به صورت مداوم کار کرده که سبب داغ شدن پمپ آب و سوختگی کامل آن میشود.

 

داغ شدن پمپ به علت لوله کشی اشتباه

از جمله روش های اشتباه لوله کشی، شرایطی است که در آن به خاطر وجود آب تانکر در بالای پشت بام، پمپ پایینی باید طوری کار کند که به حداکثر فشار کاری رسیده و برای رسیدن به آن یکسره کار میکند و این موضوع باعث داغ شدن و سوختن پمپ آب میشود. در صورتی که لوله کشی توسط افراد غیر متخصص و خارج از اصول انجام شود، این خطر به وجود می‌آید که در زمان روشن کردن سیستم، به خاطر خالی بودن پمپ، سیستم کارکرد مناسبی نداشته باشد و بعد از گذشت چند ساعت و پر شدن تانکر، عملکرد کل سیستم به مشکل خورده و پس از یک سره کار کردن پمپ، بعد از گذشت مدتی خواهد سوخت.

لوله کشی درست به این صورت است که در مسیر، یک شیر یک طرفه قرار داشته باشد تا آب به سوی پایین برنگردد. در این شرایط با در نظر گرفتن اینکه کارکرد بد یا خرابی شیر یک طرفه محتمل است، باز هم ممکن است پمپ آب شما دچار سوختگی شود. و توصیه می‌کنیم که از همان اول لوله کشی خود را به دست افراد متخصص بسپارید تا به شکل اصولی انجام شوند.

 

علت داغ شدن منبع تحت فشار پمپ آب

یکی از اجزای مهم در سیستم های ساختمانی، مخزن یا منبع تحت فشار است. کار گذاشتن یک مخزن کم حجم یا قرار ندادن مخزن ذخیره آب پیش از پمپ، سبب می‌شود که در زمان قطع شدن آب، شاهد داغ شدن پمپ به خاطر کارکرد آن در حالت خشک باشیم. در موقعیت هایی که مخزن ذخیره کافی هم نصب شده است، باید در نظر داشت که به خاطر سوراخ شدن منبع تحت فشار و در نتیجه آن روشن و خاموش شدن مداوم دستگاه، احتمال سوختن پمپ آب وجود دارد. در نظر داشته باشید که تعداد دفعات سرویس پمپ، خیلی از دفعات تعویض کردن منبع فشار کمتر میباشد.

داغ شدن پمپ آب

کار کردن یکسره پمپ بدون باز شدن شیر آب

معمولاً این مورد زمانی اتفاق می افتد که در منبع تحت فشار و سیستم اتومات مکانیکی، پمپ دچار گرفتگی هوا شده یا آب قطع شود که به همین علت پمپ آب داغ شده و در نهایت می سوزد.

توجه داشته باشید که آب شهری به صورت مستقیم به پمپ متصل نمی شود و بعد از قطع شدن آب هم تانک پمپ به مرور زمان کم شده و در نهایت تمام می‌شود که در نتیجه آن پمپ هوا میگیرد؛ این مورد به صورتی است که حتی مشکل بعد از وصل شدن آب هم ادامه دارد. در صورتی که نصب اتومات دیجیتال را انجام نداده باشید و قطعی آب اتفاق بیفتد یا به هر دلیلی ورودی پمپ بسته شده باشد، فلوتر به کار افتاده و پمپ در حالت خشک کار می کند که این موضوع باعث داغ شدن پمپ آب و در نهایت سوختن آن می شود.

 

حرف آخر

در صورتی که شاهد داغی پمپ آب خانگی یا منبع خود هستید، توصیه می کنیم در کوتاه ترین زمان ممکن برای درخواست سرویس کار اقدام کرده و با آنها تماس بگیرید تا کارشناسان فنی در اسرع وقت با حضور در محل، مجموعه خدمات عیب یابی و تعمیر پمپ آب ساختمان را به شما ارائه دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها