دسته‌بندی نشده

تعریف قطعات پمپ (معرفی اجزای پمپ آب)

مهم نیست چه وسیله ای در اختیار دارید، با شناختن اجزای آن کار شما خیلی راه میافتد. اجزای پمپ آب هم شامل این قضیه میشود. با شناختن اجزای پمپ آب حتی با شنیدن صداهای دستگاه هم میفهمید که مشکل از کدام قطعه است. در این مطلب قصد معرفی قطعات پمپ آب یا همان معرفی اجزای پمپ آب را داریم. در ادامه همراه ما باشید تا اجزای تشکیل دهنده در حین خرید پمپ آب را برسی کنیم تا بهتر بتوانید دستگاه خود را عیب یابی کنید.

 

اجزای تشکیل دهنده پمپ آب

در بعضی از نقاط روستایی و شهری فشار آب به اندازه ای نیست که توانایی تامین نیازهای ساکنین را داشته باشد. به همین علت به دستگاهی نیاز داریم که فشار آب را زیاد کرده و آن را تحت کنترل ببرد. در صورتی که شما هم نیاز به پمپ آب یا قطعات آن دارید اما نمیدانید در زمان خرید قطعات پمپ آب چه نکاتی را باید رعایت کنید، حتما در ادامه همراه ما باشید. دستگاه پمپ آب خانگی جز پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ است. پمپ آب خانگی فقط برای یک واحد مسکونی نبوده و میتوان آن را برای چند واحد یا حتی باغ های کوچک استفاده کرد.

پمپ آب خانگی دارای وظیفه سنگینی است، به همین علت از تجهیزات قوی مختلفی تشکیل شده که امکان انجام وظایفش را برایش فراهم میکند. پمپ آب دارای چندین قطعه است که هر کدام وظیفه مشخصی داشته و با همدیگر باعث بالا بردن فشار آب میشوند. در ادامه بیشتر به معرفی قطعات پمپ آب خانگی میپردازیم.

پیشنهاد مطالعه بیشتر : بهترین پمپ آب خانگی

معرفی قطعات پمپ آب خانگی

هر دستگاه پیچیده ای که در اطراف ما هست، چندین قطعه دارد که تشکیل دهنده اجزای داخلی آن هستند. این قضیه پمپ خانگی هم شامل میشود. همانطور که اشاره شد پمپ آب خانگی چندین قطعه دارد که با شناخت آنها و نحوه کارکردشان در واقع با نحوه کار خود دستگاه آشنا شده‌اید. در ادامه همه قطعات تعبیه شده در این دستگاه را اسم میبیریم. قطعات پمپ آب شامل فلوتر، پروانه پمپ آب، سیل مکانیکی، کلید اتوماتیک، کاسه نمد، شفت، دیفیوزر، پوسته پمپ، محفظه آب بندی، بلبرینگ پمپ آب و الکتروموتور میشود.

 

معرفی اجزای پمپ آب خانگی از الکتروموتور تا پوسته

کمی قبل اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی اسم برده شدند. این بخش برای برسی و معرفی قطعات پمپ آب خانگی است که شما را به صورت کامل با کارکرد این قطعات آشنا میکند. پس اگر میخواهید ویژگی قطعات نام برده شده را بدانید، تا آخر همراه ما باشید.

الکتروموتور مهمترین جز پمپ آب خانگی

یکی از مدل انواع موتورها الکتروموتور است (اگر دوست دارید در مورد الکتروموتور بیشتر بدانید بهتر است مقاله الکتروموتور چیست را مطالعه کنید) که نیروی مورد نیاز برای پمپاژ آب به وسیله این قطعه تامین میشود. بعد از اتصال برق به موتور، این قطعه فعال شده و انرژی الکتریکی در سیم پیچ جریان میابد. این قضیه سبب ایجاد یک میدان مغناطیسی شده که میتواند روتور را با ۱۸۰ درجه به حرکت دربیاورد. به خاطر چرخش روتور، پروانه هم به حرکت درآمده و توان و سرعت پمپ افزایش میابد.

در حالتی که الکتروموتور پمپ آسیب ببیند. دستگاه خیلی داغ میشود و اثرات مخربی را به بار می آورد. اگر این موضوع ادامه پیدا کند، پمپ با سرعت سابق نمیتواند کار کند و فشار جریان آب با این که پمپ فعال است، کم میشود. یعنی برخی مواقع  آسیب دیدن الکتروموتور علت این است که پمپ آب خانگی روشن نمیشود.

 

الکتروموتور پمپ آب

بلبرینگ برای حرکت راحت موتور و پروانه

بلبرینگ از دیگر اجزای پمپ آب خانگی میباشد که از فلز ساخته شده است. این قطعه وظیفه به حرکت درآوردن شافت را دارد که با این کار پروانه به چرخش درمی آید. در صورتی که این قطعه ایرادی داشته باشد، حرارت پمپ زیاد شده و دستگاه به مشکل برمیخورد. اگر این قطعه آسیب ببیند، صدای پمپ خیلی زیاد خواهد بود. برای این که از این مشکلات جلوگیری کنید باید برای تعویض بلبرینگ اقدام کنید.

محفظه آب بندی که جلوی نشتی آب به داخل را میگیرد

این محفظه در واقعه مجموعه ای با وظیفه جلوگیری از ایجاد نشتی در پمپ آب خانگی است. در صورتی که این قطعه آسیب ببیند و نشتی در پمپ به وجود بیاید، از فشار جریان آب کاسته شده و شروع فعالیت پمپ با تاخیر خواهد بود.

پروانه برای پرتاب آب به بیرون

پروانه قطعه ای دایره شکل بوده که دارای چند تیغه است. این قطعه مهم وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی را دارد. پروانه توانایی به حرکت درآوردن سیالات را داشته و فعالیت آنها را سریع میکند. اگر پروانه آسیبی ببیند یا از جای خود خارج شود، دمای پمپ افزایش زیادی خواهد داشت. همچنین در صورت ساییده شدن پروانه ها، فشار آب کاهش خیلی زیادی خواهد داشت. همچنین احتمال زیاد شدن صدای پمپ هم وجود دارد. البته برای تعویض پروانه برنجی پمپ آب و خرید قطعات پمپ آب خودتان میتوانید اقدام کرده و و قبل از این که آسیب بیشتری به بار آید، آن را عوض کنید.

دیفیوزر

پروانه پمپ در داخل قطعه ای به اسم دیفیوزر جا گرفته است. این قطعه برای تبدیل انرژی از حالت سرعت به فشار در پمپ تعبیه میشود.

 

دیفیوزر پنتاکس

شافت و کاسه نمد موتور پمپ آب

پروانه پمپ روی قطعه ای استوانه ای شکل به اسم شافت قرار دارد. همچنین در بین قطعات پمپ آب خانگی، جزئی به اسم کاسه نمد موجود است که کار آن به درزگیر شباهت دارد. این قطعه توانایی جلوگیری از نشتی پمپ آب را دارد.

مکانیکال سیل و کلید اتوماتیک

برای تنظیم فعالیت های پمپ یک ست کنترل وجود دارد که کلید اتوماتیک دستگاه است. این بخش توانایی روشن یا خاموش کردن دستگاه را دارد.مکانیکال سیل از اصلی ترین و مهمترین اجزای تشکیل دهنده پمپ آب خانگی است که وظیفه جلوگیری از نشت مایعات و گازهای درون دستگاه را دارد. در صورتی که این قطعه پمپ از کار بیفتد، همه قطعات دستگاه به مشکل خورده و فعالیتشان متوقف میشود.

فلوتر نشانگر میزان باقی مانده سیال

قطعه دیگر قرار گرفته در پمپ ها، فلوتر است که به عنوان یکی از اجزای مهم دستگاه، جهت اندازه گیری سطح مایعات و کنترل کردن میزان آن استفاده میشود. به همین دلیل میتوانید حدس بزنید که کارکردی مشابه با نوار آب بندی دارد. فلوتر میزان سیالی که در مخزن وجود دارد را اندازه گیری کرده و میتواند در حالت کاهش حجم آن تا مقدار مشخصی باعث جدا شدن خودکار موتور از جریان برق شود. در صورتی که این قطعه دچار آسیب جدی شود، سیال به مقدار کافی به پمپ وارد نشده و این قضیه باعث بالارفتن بیش از حد دمای پمپ میشود.

 

فلوتر ایتالیا

پوسته پمپ

یکی دیگر از قطعات تشکیل دهنده پمپ آب خانگی، پوششی میباشد که همه اجزای دستگاه را در خود جای میدهد و وظیفه نگهداری از آن را برعهده دارد. این پوشش پوسته پمپ نامیده میشود که میتواند به وسیله پروانه انرژی را به سیال انتقال دهد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها