دسته‌بندی نشده

روغن کاری پمپ آب

تعمیر کار مشغول روغن کاری پمپ آب

پمپ آب مانند هر دستگاه دیگری نیاز به نگهداری اصولی و صحیح دارد. یکی از مواردی که تاثیر زیادی روی بهبود عملکرد و افزایش طول عمر دستگاه دارد، روغن کاری پمپ آب است. در چند سال گذشته به خاطر مشکلات کم آبی، تقریباً در همه خانه‌های شهری پمپ آب نصب شده است؛ به همین دلیل یکی از مواردی که برای افزایش طول عمر و جلوگیری از خرابی پمپ آب باید با آن آشنایی نسبی داشته باشید، روش‌های نگهداری صحیح و روغن کاری پمپ آب است. در این مطلب همراه الین پمپ باشید تا صفر تا صد روغن کاری پمپ آب خانگی را بررسی کنیم.

روغن کاری پمپ آب چه اهمیتی دارد؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که فرقی نمی‌کند از پمپ سانتریفیوژ استفاده می‌کنید یا پمپ کشاورزی، باید حتماً در برنامه سرویس پمپ شما، روغن کاری وجود داشته باشد. روغن کاری پمپ‌های آب فقط محدود به پمپ‌های کشاورزی و خانگی نشده و روغن کاری پمپ کولر هم اهمیت زیادی دارد. به صورت کلی روغن کاری پمپ آب، مخصوصاً پمپ‌های آب خانگی فرایند سخت و پیچیده‌ای نداشته و شما به آموزش حرفه‌ای برای این کار نیاز ندارید. البته وجود راهنمای روغن کاری پمپ آب به شما کمک می‌کند تا قسمت‌ها و محل روغن کاری پمپ را بهتر بشناسید. توجه داشته باشید که عدم روغن کاری این دستگاه باعث کاهش عمر مفید و عملکرد آن می‌شود. فرسوده شدن قطعات پمپ که یکی از مهم‌ترین دلایل آن عدم روغن کاری اصولی است سبب می‌شود تا برای تعمیر قطعات هزینه‌های سنگینی متحمل شوید.

روغن کاری پمپ آب

روغن مناسب برای روغن کاری پمپ آب

در صورتی که به دنبال روغن مناسب می‌گردید، در حالتی که دمای قطعات پایین است، استفاده از گریس برای این کار پیشنهاد می‌شود؛ اما اگر سیستم به خوبی آب بندی شده و دمای قطعات زیاد است، می‌توانید از روغن استفاده کنید. معمولا نکاتی در دفترچه راهنمای دستگاه در خصوص نوع روغن مورد استفاده گفته شده است. مثلاً برای پمپ‌هایی که در دمای بسیار بالا کار می‌کنند باید از روغن‌های مخصوص این دما استفاده کرد. در برخی موارد هم توصیه شده به جای روغن، گریس را در دماهای بسیار بالا برای روانکاری پمپ استفاده کنید. همچنین برای روغن کاری یاتاقان‌ها از روغن و روغن کاری بلبرینگ پمپ آب از گریس استفاده می‌شود. در نهایت اگر به دفترچه راهنمای دستگاه دسترسی ندارید، خوب است بدانید که معمولا در سیستم‌های با دمای بالای ۹۰ درجه از روغن استفاده می‌شود.

مراحل روغن کاری پمپ آب

اولین کاری که باید انجام دهید قطع کردن همه اتصالات دستگاه است. حتماً به این موضوع توجه کنید که پیش از روغن کاری پمپ، برق آن باید قطع شده باشد تا خطر برق گرفتگی و خسارات شدید کاهش پیدا کند. اگر خودتان شخصاً برای روغن کاری پمپ آب اقدام می‌کنید باید بعد از مشخص شدن محل روغن کاری، توجه داشته باشید که حجم گریس یا روغن مورد نیاز بر اساس دفترچه راهنمای پمپ تعیین می‌شود. چون که زیاد بودن مقدار روغن باعث سوختن دستگاه شما خواهد شد.

در ادامه بعد از رعایت نکات ایمنی اول پیچ نگهدارنده را شل کنید و بطری حاوی روغن را از مخزن ثابت خارج کنید. سرپوش قرار گرفته در قسمت بالایی استارتر یاتاقان را بردارید. حالا با روغن فضای بین استارتر یاتاقان را پر کنید تا پوشش یا مخزن سطح ثابت به سمت بالا حرکت کند. در مرحله بعدی باید بطری روغن را با همان مدل روغنی که در آن قرار داشت پر کنید و بعد آن را روی لوله مخزن یا پوشش سطح ثابت قرار دهید. کمی فشار وارد کنید تا روی پوشش مخزن ۱۰۰ حساب توقف کند. این کار را تا جایی انجام دهید که حدود دو سوم مخزن پر شده و بعد از آن پیچ نگهدارنده را محکم کنید.

پمپ آب باز شده

روغن کاری پمپ آب خانگی

حتی اگر از بهترین پمپ آب خانگی هم استفاده می‌کنید، روغن کاری آن باید به عنوان یک فعالیت نگهداری، به عمر مفید پمپ و بهبود عملکرد آن کمک کند. در ادامه مراحل روغن کاری پمپ آب خانگی را بررسی می‌کنیم.

شناسایی نوع پمپ آب

بعضی از پمپ‌ها به صورت خصوصی طراحی شده و به روغن کاری نیازی ندارند. پس با مطالعه دفترچه راهنمای دستگاه اطمینان حاصل کنید که پمپ مورد نظر نیازمند روغن کاری است. توضیحات مورد نیاز برای روش روغن کاری، نوع روغن مورد نیاز و فاصله زمانی بین هر دو روغن کاری در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. همچنین به راهنمایی‌های خاصی که در دفترچه اشاره می‌شود هم توجه داشته باشید.

خرید روغن مناسب

روغنی که برای پمپ آب تهیه می‌کنید باید با مشخصات سازنده پمپ سازگار باشد. معمولا روغن‌های خاص یا روغن‌های موتوری چند منظوره برای پمپ آب‌های خانگی استفاده می‌شود.

باز کردن نقطه روغن کاری

در پمپ آب خانگی یک نقطه روغن کاری وجود دارد که به شکل یک سوپاپ یا پیچ قرار گرفته است. این نقطه معمولاً در بالای دستگاه دیده می‌شود. قبل از باز کردن آن، کاسه‌ای زیر پمپ قرار دهید تا روغن قبلی در آن جاری شود.

تخلیه روغن قدیمی

بعد از باز کردن نقطه روغن کاری باید پیستون پمپ را به صورت دستی حرکت دهید تا روغن قدیمی کاملاً خارج شود. همچنین در این مرحله امکان تعویض فیلتر روغن وجود دارد.

تعمیر کار مشغول باز کردن پمپ آب

جایگزین کردن روغن جدید

بعد از اینکه روغن قبلی تخلیه شد، می‌توانید از نقطه روغن کاری روغن جدید را به پمپ آب اضافه کنید. مقدار مورد نیاز با توجه به دفترچه راهنمای دستگاه تعیین می‌شود. معمولاً به میزان مشخصی روغن را تا نقطه روغن کاری پر می‌کنند.

بستن نقطه روغن کاری و روشن کردن دستگاه

بعد از اینکه روغن جدید را اضافه کردید، به دقت نقطه روغن کاری را دوباره ببندید. بررسی کنید که هیچ نشتی یا خرابی در آنجا وجود نداشته باشد. حالا که مراحل روغن کاری پمپ آب به پایان رسیده، می‌توانید دستگاه را دوباره به برق وصل کنید. مدتی صبر کنید که از کارکرد درست پمپ مطمئن شوید تا در آینده مشکلی به وجود نیاید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها