دسته‌بندی نشده

علت سوختن پمپ آب کولر

علت سوختن پمپ آب کولر

‌با توجه به اهمیت پمپ آب کولر آبی برای آبرسانی به پوشال‌ها، سوختن آن باعث می‌شود که دیگر پوشال‌ها خیس نشده و خنک شدن فضای خانه به خوبی انجام نشود. علت سوختن پمپ آب کولر را معمولاً در چند دلیل متداول می‌توان جستجو کرد که در صورت آشنایی با آنها و رعایت نکات مربوطه، به راحتی می‌توانید جلوی سوختن پمپ آب کولر را بگیرید تا دیگر نیازی به تعویض این قطعه نباشد. پس در ادامه این مطلب همراه الین پمپ باشید تا مهم‌ترین دلایل سوختن پمپ آب کولر و راه حل‌هایی برای جلوگیری از این مشکل را بررسی کنیم. در نهایت برای خرید پمپ آب کولر و سایر لوازم جانبی از جمله کلاچ موتور کولر، بوش و … می‌توانید روی ما حساب کنید.

مهمترین دلایل سوختن پمپ آب کولر

فعالیت کولر آبی به این شکل است که شناور آب کف کولر را تنظیم کرده تا همیشه مقدار آن برای عملکرد مناسب پمپ آب کولر مناسب باشد. در ادامه پمپ، آب‌های کف را کشیده و به وسیله سه مسیر تعبیه شده به پوشال‌های کولر ارسال می‌کند تا پوشال‌ها با این آب خیس شوند و بعد از روشن شدن کولر هوای مجاور پوشال‌ها خنک باشید تا پس از چرخیدن فولی کولر، هوای خنک از درون کانال‌ها به درون خانه هدایت شود. احتمالاً بعد از آشنایی با نحوه عملکرد کولر، اهمیت پمپ آب کولر را بهتر درک می‌کنید. حال اگر به هر دلیلی پمپ آب کولر آبی بسوزد، این فرایند ناقص شده و کولر شما عملکردی مشابه یک پنکه برای جابجایی هوا خواهد داشت. همانطور که اشاره کردیم این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که در ادامه مهمترین آنها را توضیح می‌دهیم تا با رفع مشکلات و عیب یابی آنها از این اتفاق جلوگیری کنید.

تعمیرکار در حال تعمیر کولر آبی

نبود آب در کف کولر

معمولاً شیر آب ورودی به کولر در فصل‌های سرد سال بسته می‌شود تا از هدر رفت آب جلوگیری شود. گاهی اتفاق می‌افتد که در فصل گرما فراموش می‌کنید که شیر را باز کنید و این مورد باعث سوختن پمپ آب کولر آبی می‌شود. با توجه به اینکه عملکرد پمپ آب کولر وابسته به وجود آب در کف کولر است، در صورتی که آبی در کف کولر وجود نداشته باشد، با خشک کار کردن پمپ سیم پیچی آن دچار سوختگی شده و دیگر امکان استفاده از پمپ آب وجود ندارد. البته بسته بودن شیر ورودی آب ساده‌ترین حالت ممكن است و دلایل دیگری هم می‌تواند باعث خشک کار کردن پمپ آب کولر شود.

وجود نشتی در شیلنگ آب

در بعضی موارد شلنگ آب نشتی دارد و این موضوع باعث نرسیدن آب کافی به کولر می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل مقدار آب ورودی به کولر را چک کنید تا در صورت نرسیدن آب برای بررسی کامل شیلنگ اقدام شود.

نشتی بدنه کولر آبی

مورد دیگری که باعث کمبود آب در کف کولر می‌شود، وجود سوراخ یا نشتی در بدنه است که کولر در اینصورت توانایی نگه داشتن آب را از دست می‌دهد. در این حالت با ترمیم بدنه کولر آبی می‌توانید جلوی سوختن پمپ آب را بگیرید.

خرابی شناور کولر

شناور قطعه‌ای است که در کف کولر نصب شده و وظیفه کنترل جریان آب ورودی به کولر را دارد. اگر در عملکرد شناور مشکلی وجود داشته باشد، جمع شدن آب در کف کولر به خوبی انجام نخواهد شد.

تنظیم نبودن شناور کولر

در مواردی شناور شما خراب نیست اما تنظیم نشدن آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود. در زمان تنظیم شناور باید سطح آب را به گونه‌ای تعیین کنید که پمپ خشک کار نکند و همیشه آب کافی برای کشیدن داشته باشد. به صورت کلی اهمیت جزییات و قطعات ساده‌ای مثل شناور یا بوش کولر را در عملکرد بهینه کولر آبی دست کم نگیرید.

پمپ کولر آبی

ورود آب به الکتروموتور پمپ کولر

گاهی علت خرابی پمپ کولر آبی به خاطر تنظیم نبودن لوله‌های آب کولر و ورود آن به الکتروموتور دستگاه است. همانطور که اشاره کردیم، پمپ کولر آب را به درون لوله‌ای منتقل می‌کند که به یک سراهی می‌رسد و آب در نهایت روی پوشال‌ها ریخته می‌شود. حال اگر پمپ قدرت کافی برای پمپاژ آب را نداشته باشد یا انتهای لوله‌ها روی پوشال تنظیم نشده باشند، احتمال ریختن آب روی پمپ بالا رفته و در صورت ادامه این شرایط الکتروموتور آن می‌سوزد. در این حالت توصیه می‌کنیم قبل از دست زدن به کولر حتماً برق آن را قطع کنید تا در صورت وجود اتصالی، دچار برق گرفتگی نشوید. به صورت کلی برای پیشگیری از این مشکل باید سرویس کولر آبی، رسیدگی به پمپ آب و تنظیم مسیرهای آن را بیشتر جدی بگیرید.

روغن کاری نادرست پمپ

پمپ کولر آبی هم مثل هر موتور دیگری با روغن کاری مناسب قوی‌تر و روان‌تر کار می‌کند؛ از سوی دیگر در صورت خشکی این قطعه، قدرت کافی برای کار کردن را از دست می‌دهد و شاهد سوختگی آن خواهیم بود. همچنین در صورت برخورد قطعات پمپ با یکدیگر در اثر خشکی آن، اتصال آنها به هم در کنار سوختن پمپ ممکن است باعث خطرات دیگری هم شود.

کثیفی پوشال‌های کولر

همانطور که در راهنمای خرید پمپ کولر آبی هم گفتیم، حتی اگر بهترین پمپ کولر آبی هم خریداری کنید، با کثیف بودن آب ورودی احتمال خرابی آن وجود دارد. رسوبات موجود در پوشال که در اثر شسته شدن آنها به آب کف کولر وارد می‌شوند، در پروانه گیر کرده و شاهد سوختن پمپ آب خواهیم بود. به همین علت حتماً در زمان سرویس پوشال را بررسی کنید و در صورت خرابی حتماً برای تعویض آن اقدام کنید تا احتمال بروز این مشکلات کاهش پیدا کند.

دو مدل پمپ آب کولر

ورود اشیا مختلف به پروانه پمپ

در کنار رسوبات روی پوشال‌ها، ممکن است خرده سنگ، آشغال یا موارد این چنینی از طریق آب به پمپ وارد شده و در حرکت پروانه آن اختلال ایجاد کنند که در نهایت باعث خرابی پمپ آب کولر می‌شود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید پمپ آب را درون یک توری نخی قرار دهید تا ورود مواد مختلف باعث سوختن آن نشود. البته حواستان باشد که توری کاملاً در جای خود محکم باشد چون در صورت کشیده شدن توری به درون پمپ، خودش می‌تواند باعث سوختن پمپ آب شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها