دسته‌بندی نشده

درجه پمپ آب خانگی روی چند باید باشد؟

تنطیم درجه پمپ آب خانگی

تنظیم درجه پمپ آب یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید بعد از نصب آن انجام دهید؛ این کار در واقع فاصله بین روشن خاموش شدن پمپ را تعیین می‌کند. البته برای درجه پمپ آب خانگی نمی‌توان یک مقدار مشخص را برای همه افراد تعیین کرد و نیاز به بررسی شرایط داریم؛ به همین دلیل در ادامه مطلب ابتدا سوئیچ فشار پمپ آب را که برای تنظیم درجه پمپ آب خانگی استفاده می‌شود معرفی می‌کنیم و بعد از بررسی نشانه‌های تنظیم نبودن فشار در پمپ آب، در نهایت روش تنظیم فشار پمپ آب خانگی را به شما آموزش می‌دهیم.

سوئیچ فشار چیست؟

بدون فشارسنج و سوئیچ فشار پمپ آب به صورت یکسره کار کرده و بعد از باز شدن اولین شیر در ساختمان، در اثر کم شدن فشار در منبع یا مخزن آب، پمپ روشن می‌شود حتی بعد از بستن شیر هم به کار خود ادامه می‌دهد. در این حالت هیچ گونه دستوری برای افزایش یا کاهش فشار و خاموش شدن پمپ ارسال نمی‌شود. در بیشتر پمپ آب‌های خانگی فشار حداقل دو بار و حداکثر ۶ بار تنظیم می‌شود.

وقتی که فشار منبع یا مخزن پمپ آب به کمتر از دو بار می‌رسد، پمپ آب به وسیله ترموستات یا سوئیچ فشار روشن شده و آب را به داخل مخزن پمپاژ می‌کند تا با رسیدن درجه پمپ آب ۶ بار، سوئیچ فشار دستگاه را خاموش کند. این گونه از خاموش و روشن شدن‌های مداوم خرابی پمپ آب جلوگیری می‌شود.

به این ترتیب کلید اتومات یا سوئیچ فشار وسیله‌ای است که با آن می‌شود افزایش و کاهش فشار پمپ را تنظیم کرد و به این وسیله زمان روشن خاموش شدن دستگاه کنترل می‌شود‌.

تعمیر کار در حال بررسی پمپ

محل قرارگیری سوئیچ فشار

سوئیچ فشار با سیم پیچ داخلی به ست کنترل پمپ آب متصل شده و این جعبه معمولاً بین خط لوله اصلی آب ساختمان و پمپ آب تعبیه شده است. سوئیچ فشار درون سیستم به شکل غیر فعال وجود داشته و بعد از کم و زیاد شدن فشار آب در پمپ شروع به فعالیت می‌کند تا با رسیدن فشار به حالت مطلوب خاموش شود. بعضی از سوئیچ‌های فشار به وسیله فشار دیافراگمی فنر و پیستون فشار درون خط لوله پمپ خانگی قرار گرفته و تنظیم آنها با پیچ ست کنترل انجام می‌شود.

گروهی دیگر از ست‌های کنترل هستند که کاهش یا افزایش فشار پمپ با پیچ تنظیم آب انجام شده و در بعضی از مدل‌ها، دو پیچ وجود دارد که یکی برای میزان دلتای فشار و دیگری خود فشار را کم و زیاد می‌کند.

نشانه‌های تنظیم نبودن فشار پمپ آب

مهمترین علائم این مورد کار کردن دائمی پمپ آب بدون باز بودن شیر و روشن خاموش شدن مکرر پمپ است. در این شرایط حتی بهترین پمپ آب خانگی هم نمی‌تواند دوام بیاورد و در صورت مشاهده هر کدام از علائم گفته شده باید برای تنظیم درجه پمپ آب خانگی اقدام کنید.

روش تنظیم فشار پمپ آب خانگی

برداشتن درپوش ست

اول از همه برای امنیت باید برق پمپ آب را قطع کنید. بعد همه پیچ‌های روی بدنه سوئیچ کنترل فشار یا ست کنترل را با پیچ گوشتی باز کرده تا درپوش ست برداشته شود.

تنظیم درجه پمپ آب در منزل

تنظیم ست کنترل

در صورتی که رله پمپ آب یا ست کنترل دستگاه شما یک عدد پیچ تنظیم فشار داشته باشد، همانطور که گفتیم می‌توانید از همان پیچ برای تنظیم فشار قطع و وصل پمپ استفاده کنید. توجه داشته باشید که تغییر فشار به اندازه ۲ تا یک دوم بار بعد از هر دفعه پیچاندن پیچ تنظیم صورت می‌گیرد. برای تنظیم کردن پمپ آب باید در جهت عقربه‌های ساعت پیچ تنظیم را بچرخانید تا فشار برای حالت قطع و وصل پمپ افزایش پیدا کند.

اگر ست کنترل دو عدد پیچ تنظیم فشار داشت، پیچ تنظیم با فنر بزرگتر میزان فشار قطع و وصل را تنظیم کرده و پیچ تنظیم با فنر کوچکتر دلتای فشار یا اختلاف فشار را کنترل می‌کند و با پیچاندن آن در جهت عقربه‌های ساعت، میزان فشار قطع پمپ افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید هیچ وقت پیچ تنظیم با فنر کوچک را کمتر از فنر بزرگ تنظیم نکنید چون که پمپ وارد چرخه کار مداوم شده و به دستگاه آسیب خواهد رسید. به صورت کلی میزان فشار وصل نباید کمتر از دو بار و میزان فشار قد نباید بیشتر از ۶ بار باشد.

تست میزان فشار

در مرحله آخر شما باید با روشن کردن پمپ آب میزان فشار تنظیم شده را امتحان کنید. اما قبل از این مرحله حتماً در پوش ست کنترل را سر جای خود بگذارید بعد با باز کردن شیر آب ساختمان می‌توانید میزان فشار قطع و وصل شدن پمپ آب را بررسی کنید. حالا که از درستی آن مطمئن شدید، نصب پمپ آب با موفقیت به اتمام رسیده است.

نحوه تنظیم پمپ آب بادی

پمپ آب بادی نوعی از پمپ است که به مخزن باد یا مخزن تحت فشار برای راه‌اندازی دستگاه مجهز است. جهت تنظیم پمپ آب دارای مخزن تحت فشار باید به سراغ مخزن بروید. حال اگر استارت پمپ آب روی ۲.۵ بار باشد، فشار مخزن را باید روی ۲ بار تنظیم کنید.

تعمیر کار در حال بررسی درجه پمپ

جمع بندی

در این مطلب از الین پمپ اهمیت تنظیم فشار در پمپ آب خانگی بررسی شد و در ادامه روش تنظیم درجه پمپ آب خانگی با استفاده از سوئیچ فشار را به شما آموزش دادیم. اگر هنوز هم با وجود توضیحات ارائه شده نمی‌توانید فشار پمپ آب را تنظیم کنید، متخصصین الین پمپ برای حل مشکلات شما آماده پاسخگویی هستند. پس اگر برای تنظیم پمپ آب خانگی خود به کمک نیاز دارید، همین الان با استفاده از راه‌های ارتباطی قرار گرفته در سایت با ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها