دسته‌بندی نشده

سوختن پمپ آب

سوختن پمپ آب

در صورتی که پمپ آب به خوبی نصب نشود ممکن است مشکلات زیادی به وجود بیاید. همچنین در زمان خرید پمپ آب باید حواستان باشد که محصول انتخابی گارانتی و کیفیت لازم را داشته باشد تا با مشکلاتی مثل سوختن پمپ آب یا اختلالات مختلف در عملکرد آن مواجه نشوید. در واقع اینگونه می‌توانیم بگوییم که یکی از مشکلات رایج بعد از استفاده نادرست پمپ آب‌های امروزی، سوختگی به دلایل مختلف می‌باشد. در این مطلب از الین پمپ با توجه به بالا بودن قیمت پمپ آب، برای جلوگیری از سوختگی این دستگاه راهکارهایی را ارائه می‌کنیم.

نشانه‌های سوختن پمپ آب

کم شدن جریان آب

اولین دلیل نشان دهنده خرابی پمپ آب را می‌توان در کم شدن فشار آب جستجو کرد. توجه داشته باشید که این وضعیت می‌تواند به خاطر نشتی در لوله‌ها هم باشد. پس توصیه می‌کنیم اول از سالم بودن سیستم لوله کشی ساختمان مطمئن شوید و سپس به سوختن پمپ آب شک کنید.

صدای زیاد پمپ آب

نزدیک پمپ آب بروید و به صدای آن توجه کنید. اگر صدایی مثل تکان خوردن تیله‌ای در قوطی فلزی را شنیدید، به احتمال زیاد قسمت‌های درونی پمپ یا پره‌های آن سوراخ شده و به خاطر افتادن رینگ‌ها، مسدودیتی درون پمپ ایجاد شده است. حتی بهترین پمپ آب خانگی هم به خاطر عدم نصب صحیح و محکم نشدن در محل استقرار و خراب شدن بلبرینگ‌ها و پروانه‌ها، بعد از مدتی کار کردن با صدای زیاد در نهایت دچار سوختگی می‌شود.

داغ شدن بیش از حد پمپ آب

به جرات می‌توانیم بگوییم که اصلی‌ترین و همچنین مهم‌ترین علت داغ شدن پمپ آب عدم ورود سیالات به اندازه کافی به دستگاه است. نوسانات برق و خراب شدن مکانیکال سیل‌ها سبب فشار زیاد روی الکتروموتور پمپ و سوختن آن می‌شود.

خاموش روشن شدن‌های مداوم دستگاه

یکی از ساده‌ترین راه‌های شناسایی مشکل در پمپ آب، روشن خاموش شدن‌های بی دلیل دستگاه است. اگر کلید اتوماتیک پمپ به خوبی تنظیم نشده باشد، دستگاه بعد از روشن خاموش شدن‌های بسیار در نهایت می‌سوزد.

تعمیر پمپ آب سوخته

کم شدن سرعت بعد از شروع به کار

اگر در مقایسه با گذشته پمپ شما زمان بیشتری برای شروع فرآیند پمپاژ آب صرف می‌کند، یعنی قسمتی از قطعات داخلی آن خراب شده و باید برای تعویض آن اقدام کنید.

جلوگیری از سوختن پمپ آب

خوشبختانه امروزه راهکارهای زیادی برای جلوگیری از سوختن پمپ آب وجود دارد. همانطور که گفتیم یکی از دلایل اصلی این اتفاق، داغ شدن بیش از حد دستگاه است. پس همیشه به درجه حرارت پمپ توجه داشته باشید. به طور معمول مواردی مثل خراب شدن مکانیکال سیل، خرابی پروانه‌ها، نوسانات جریان برق و … باعث داغ شدن دستگاه شما می‌شود. از طرفی همه این موارد باعث ایجاد زمینه‌ای می‌شوند که پمپ آب شما بسوزد. پس هر زمان که حس کردید یکی از ۵ علائم قسمت قبلی در پمپ آب مشاهده می‌شود و یا به صورت کلی شاهد بلند شدن دود، صداهای مهیب و عدم کارکرد مناسب بودید، باید پمپ آب را برای بررسی‌های بیشتر از سیستم خارج کنید.

نیم سوز شدن پمپ آب

در حالت نیم سوز شدن، پمپ کار خود را انجام می‌دهد اما در این بین کم و کاستی‌هایی هم وجود دارد. با توجه به اینکه افراد آنقدر که باید پمپ آب را بررسی نمی‌کنند، بیشتر مواقع متوجه نیم سوز شدن آن نمی‌شوند و در نهایت این نیم سوز شدن باعث سوختن نهایی پمپ خواهد شد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های نیم سوز شدن پمپ آب، افزایش صدای پمپ و کم شدن فشار آب است. البته توجه داشته باشید که همیشه مشکلات به خود پمپ آب مربوط نمی‌شوند و مواردی مثل مشکل در منبع تحت فشار، نشتی لوله‌ها، تنظیم نبودن ست کنترل و … باعث ناکارآمدی دستگاه می‌شوند. در این شرایط حتماً از یک سرویس کار حرفه‌ای درخواست کنید تا پمپ آب را بررسی کرده و قسمت‌های مشکل‌دار آن را تعمیر کند تا از هزینه‌های اضافی سوختن پمپ آب جلوگیری شود.

قطعات داخل پمپ آب

نکات نگهداری پمپ آب

اگر می‌خواهید از بروز سوختگی پمپ آب جلوگیری کنید، باید از شرایط نگهداری این دستگاه آگاهی داشته باشید. به شما توصیه می‌کنیم سرویس پمپ آب را هر چهار ماه یک بار با درخواست از افراد حرفه‌ای به انجام برسانید. در صورت بروز خرابی در سریع‌ترین زمان ممکن برای تعمیر آن اقدام کنید. همچنین اگر نیاز به تعویض پمپ آب بود، حتماً از برندهای معتبر و با کیفیت استفاده کنید. همچنین می‌توانید از سرویس کار بخواهید تا نحوه عملکرد و کار کردن درست با پمپ آب را به شما آموزش دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب از الین پمپ همه اطلاعات لازم درباره سوختگی پمپ آب ارائه شد. در صورت بروز علائم اشاره شده، هرچه سریعتر برای تعویض قطعات اقدام کنید تا دستگاه بهترین عملکرد خود را داشته باشد. همچنین کارشناسان الین پمپ پاسخگوی همه مشکلات و ابهامات شما در این زمینه هستند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها