دسته‌بندی نشده

گیرپاژ کردن پمپ

گیرپاژ کردن پمپ

گیرپاژ کردن یکی از بدترین مشکلات فنی پمپ آب است که به خاطر قفل شدن دو قطعه پروانه و شافت پمپ با بدنه ایجاد می‌شود. به این ترتیب اصطلاح گیرپاژ کردن در واقع به قفل کردن یا گیر کردن مکانیکی دو قطعه مربوط است. بیشترین آسیب و خسارت به قطعاتی وارد می‌شود که به صورت مستقیم با سیستم در حال گردش تماس دارند. برخلاف باور بسیاری از افراد که فکر می‌کنند گیرپاژ کردن پمپ ناگهانی اتفاق می‌افتد و نشانه خاصی قبل از اتفاق آن وجود ندارد، علائمی به همراه سر صدای عجیب در پمپ هستند که شما را از خطر گیرپاژ کردن پمپ آگاه می‌کند. در صورتی که شما هم به این مشکل برخورده‌اید، تا پایان این مطلب همراه الین پمپ باشید تا علائم، دلایل و راه حل‌های گیرپاژ کردن پمپ را بررسی کنیم.

علت گیرپاژ کردن پمپ آب

خرابی پمپ آب در گروه مشکلاتی قرار می‌گیرد که آسایش ساکنین ساختمان را بلافاصله به هم می‌ریزد. همانطور که گفتیم گیر پاش کردن زمانی توسط کارشناسان وقتی استفاده می‌شود که دو قطعه شفت و پروانه به بدنه اصلی پمپ قفل شوند. علائمی هستند که وقوع این اتفاق را هشدار می‌دهند و با آشنایی آنها می‌توانید از آسیب بیشتر پمپ آب جلوگیری کنید.

خراب شدن بلبرینگ‌ها

یکی از اصلی‌ترین دلایل گیرپاژ کردن پمپ آب، عدم کارکرد و خرابی بلبرینگ‌های موتور الکتریکی است. وقتی که این قطعه خراب شود، پره‌های موتور دیگر نمی‌توانند بچرخند. در صورتی که بلبرینگ‌ها دلیل گیرپاژ کردن دستگاه باشند، برای حل این مشکل باید بلبرینگ‌های عقب و جلوی موتور به وسیله کارشناس با تجربه و حرفه‌ای عوض شود.

زنگ زدگی و پوسیدگی قطعات دستگاه

جنس پروانه و محفظه پمپ فلزی بوده و احتمالاً بعد از مدتی زنگ زده یا دچار پوسیدگی می‌شود که همین موضوع یکی از دلایل اصلی گیرپاژ کردن پمپ‌های آب است. وقتی که بین پمپ و محفظه زنگاب جمع شود، پروانه فضایی کافی برای چرخش ندارد. البته برخی از پمپ‌های تصفیه آب استخری به خاطر متفاوت بودن ph یا بالا بودن دما ممکن است قطعاتی غیر فلزی داشته باشند که در هنگام نصب پمپ آب باید بررسی کنید. همچنین برای حل مشکل پوسیدگی و زنگ زدگی اول باید پروانه را از محل خود خارج کنید و سپس برای پاک شدن آن از زنگاب، پروانه را به خوبی شستشو دهید و سر جای خود بگذارید.

وجود شن و ماسه یا بالا بودن سختی آب

ذرات معلقی مثل شن و ماسه یا سایر ناخالصی‌ها همیشه در آب وجود دارند. عده‌ای از افراد جهت جلوگیری از ورود این گونه ذرات به درون پمپ، به سراغ دستگاه‌های سختی گیر رفته‌اند. همین ذرات شن و ماسه کم کم دور محفظه پروانه پمپ جمع می‌شوند و با کاهش سرعت پروانه، در نهایت بهترین پمپ آب خانگی هم ممکن است گیرپاژ کند.

پس اگر در منطقه زندگی شما سختی آب بالاست، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از این گونه مشکلات، در فواصل مشخص و با برنامه منظم پروانه را برای سرویس کردن خارج کنید.

نشانه‌های گیرپاژ کردن پمپ آب

در زمان قفل شدن پروانه و گیرپاژ کردن پمپ آب، یک سری علائم در پمپ وجود دارد که مهم‌ترین آنها می‌توان به داغ شدن سریع پمپ بعد از روشن شدن، پریدن فیوز کنترل به شکلی که بلافاصله بعد از روشن شدن پمپ بپرد، تولید سر صدای زیاد به گونه‌ای که چیزی درون پمپ دارد خرد می‌شود و از کار افتادن قسمت عقبی پروانه خنک کننده اشاره کرد.

نشانه های گیرپاژ کردن پمپ

جلوگیری از گیرپاژ کردن پمپ

حالا که با دلایل و نشانه‌های این مشکل آشنا شدید، در ادامه راهکاری برای جلوگیری از بروز گیرپاژ کردن پمپ بیان می‌کنیم. شما می‌توانید با رعایت نکاتی مثل بررسی دوره‌ای محل نصب پمپ برای وجود ارتعاش، خاموش کردن پمپ بعد از مشاهده نوسان شدید فشار پمپ آب، گریس کاری بلبرینگ‌های پمپ هر سه ماه یک بار و به صورت کلی سرویس کردن پمپ در مدت زمان‌های مشخص از دستگاه خود مراقبت کنید.

حرف آخر

همانطور که اشاره کردیم مهم‌ترین دلایل گیرپاژ کردن پمپ را می‌توانید در زنگ زدن قطعات فلزی، وجود رسوبات در آب و … جستجو کنید که سرویس منظم پمپ آب می‌تواند جلوی بسیاری از این موارد را بگیرد تا مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین نباشید. البته برای سرویس و تعمیر پمپ آب به هر کسی اعتماد نکنید، چرا که انجام این کار نیاز به متخصص حرفه‌ای با مهارت و تجربه بالا دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها