دسته‌بندی نشده

نشتی پمپ آب

نشتی پمپ آب

نشتی و آب دادن پمپ آب یکی از مهمترین ایرادات این دستگاه است که بیشتر در بخش خارجی و داخلی کاسه نمد مشاهده می‌شود. وظیفه کاسه نمد آب بندی و آبرسانی بوده و باید از نفوذ آب به موتور پمپ جلوگیری کند. بروز نشتی در پمپ آب باعث وارد شدن خسارات مختلفی به ساختمان و دستگاه می‌شود؛ به همین علت در این مطلب از الین پمپ دلیل نشتی پمپ آب را بررسی می‌کنیم و راه حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل در اختیار شما قرار می‌دهیم.

قسمت‌های مختلف پمپ آب خانگی

اول از همه برای عیب یابی اصولی این خرابی پمپ آب، بهتر است اطلاعات کلی درباره اجزای تشکیل دهنده و نحوه کار این دستگاه داشته باشید. پمپ آب از دو بخش مختلف الکتروموتوری و مکانیکی ساخته شده که از جمله قطعات مکانیکی آن می‌توان به کاسه نمد، محور شافت، شفت پمپ آب، بلبرینگ‌ها و پروانه اشاره کرد؛ پخش الکتروموتور پمپ شامل سیم پیچی موتور می‌شود. پمپ آب به این شکل عمل می‌کند که بعد از اتصال به لوله مخزن تحت فشار، آب انباشته شده در منبع یا مخزن به وسیله حرکت چرخشی پروانه به درون سیستم لوله کشی ساختمان هدایت می‌شود.

علائم وجود نشتی پمپ آب

حتی اگر بهترین پمپ آب خانگی هم داشته باشید، امکان به وجود آمدن نشتی در دستگاه شما وجود دارد. در ادامه برای کمک به شناسایی آب دادن پمپ آب، شما را با علائم نشتی آشنا می‌کنیم.

کم شدن فشار آب

معمولا وقتی کاهش شدید فشار آب را احساس می‌کنید که میزان نشتی در لوله‌های ورودی، خروجی و اتصالات پمپ آب بیش از حد شده باشد.

روشن خاموش شدن‌های پمپ آب

همانطور که اطلاع دارید در صورتی پمپ آب خانگی روشن می‌شود که فشار درون لوله‌ها کم شده باشد یا شیر آبی را در ساختمان باز کرده باشید. به این ترتیب در صورت آب دادن پمپ آب، دستگاه بدون باز کردن شیری در ساختمان روشن خواهد شد.

وجود حباب در آب خروجی از شیر

اگر در پمپ آب خانگی نشتی وجود داشته باشد، در زمان باز شدن شیر آب، حباب‌های هوا همراه آب از آن خارج شده چون که در این شرایط هوا به سیستم پمپ آب خانگی وارد می‌شود.

زیاد شدن مصرف آب ساختمان

خاموش روشن شدن‌های بی‌رویه پمپ آب در کنار نشتی آن، مصرف آب و برق ساختمان را افزایش خواهد داد. پس در نتیجه زیاد شدن ناگهانی قبوض برق و آب، حتماً برای بررسی پمپ اقدام کنید.

برطرف کردن نشتی پمپ آب

به صورت کلی نشتی پمپ آب در دو حالت خارجی و داخلی اتفاق می‌افتد که در ادامه شما را با دلیل بروز نشتی در بخش‌های خارجی و داخلی پمپ به همراه روش حل این مشکل آشنا می‌کنیم.

خراب شدن کاسه نمد

به وجود آمدن نشتی در قسمت داخلی دستگاه ممکن است به خاطر خراب شدن نافی یا کاسه نمد پمپ باشد. قطعه آب بندی پمپ آب که جلوی ورود آب را به ‌قسمت‌های برقی آن می‌گیرد، همان کاسه نمد است که به خاطر دلایلی مثل جذب رسوبات، فرسودگی و خشکی ممکن است وظیفه خود را انجام ندهد و سیستم آب بندی پمپ به مشکل بخورد. در این حالت آب به قسمت الکتروموتوری پمپ نفوذ کرده و در صورت برطرف نشدن مشکل، پمپ آب می‌سوزد. در این شرایط باید برای تعویض کاسه نمد اقدام کنید.

نشتی در شافت پمپ آب خانگی

این مورد جزو نشتی خارجی پمپ آب بوده و شافت یا بدنه که یکی از قطعات اصلی دستگاه است و همه اجزای پمپ در آن قرار دارد، به مشکل خورده است. درپوش شافت با پیچ به بدنه متصل شده و همه قطعات مکانیکی پمپ که در مجاورت آب قرار دارند در آن قرار گرفته‌اند. به خاطر دلایلی مثل خوردگی، زنگ زدگی و جذب رسوبات، پیچ‌های اتصال شافت بعد از مدتی ممکن است دچار سستی شده و حالت آب بندی پمپ از دست برود. در این وضعیت آب در حال چرخش در بخش پروانه پمپ به بخش خارجی نشت می‌کند.

برای حل این مشکل باید اتصالات پیچ‌ها را با آچار مخصوص باز کرده و با محلول‌های ضد رسوب شستشو دهید و سپس روی بدنه شافت محکم ببندید. اما اگر پیچ‌ها آسیب دیده باشند باید برای جلوگیری از خسارات بیشتر آنها را تعویض کنید.

نشتی در اتصالات خارجی پمپ

منظور از این اتصال خارجی، لوله خروجی پمپ آب به سیستم لوله‌کشی و لوله اتصال مخزن به ورودی دستگاه است. وجود نشتی در هر یک از این اتصالات می‌تواند باعث اختلال در عملکرد پمپ آب خانگی شود. این نشتی معمولاً به دلایلی از جمله فرسوده شدن لوله به خاطر بالا بودن سختی آب، از بین رفتن آب بندی اتصالات، خراب شدن نوار چسب لوله اشاره کرد که صرفاً به خاطر گذشت زمان این اتفاقات می‌افتد.

برای حل این مورد، بعد از پیدا کردن محل دقیق نشتی؛ اول لوله آب را از مخزن یا محل خروجی پمپ جدا کرده و آنها را از رسوبات تمیز کنید. در نهایت بعد از برطرف کردن نشتی، لوله‌ها را دوباره به خروجی مخزن یا پمپ آب متصل کرده و بست را محکم ببندید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها