دسته‌بندی نشده

علت روشن شدن چراغ قرمز failure پمپ آب

چراغ قرمز failure پمپ آب

در همه جا چراغ قرمز نشانه بروز یک خطر و در وسایل برقی و مکانیکی، روشن شدن این چراغ چندان خوشایند نیست؛ چون که نشان دهنده این است که به یک مشکل یا خطا برخورد کرده‌اید. کلید اتومات پمپ که در زمان باز کردن شیر، دستور روشن شدن پمپ و موقع بستن آن هم دستور خاموش شدن پمپ را صادر می‌کند دارای قطعات متعددی است که روی پمپ تعبیه می‌شود. یکی از این قطعات همین چراغ قرمزیست که در این مطلب از الین پمپ قصد داریم بیشتر آن را بررسی کنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا دلیل چراغ قرمز failure پمپ آب را بیشتر توضیح دهیم.

چراغ Failure یا همان چراغ قرمز پمپ آب چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از قسمت‌های مهم پمپ آب، ست کنترل است که برای کنترل خاموش روشن شدن دستگاه روی آن نصب می‌شود. سه چراغ روی بدنه کلیدهای اتومات پمپ آب وجود دارد که هر کدام با رنگی به خصوص یک پیام معین را به کاربر نشان می‌دهند.

چراغ قرمز ست کنترل پمپ آب

بعد از روشن شدن پمپ آب، دستگاه برای رسیدن به فشار لازم چند ثانیه شروع به کار می‌کند تا فشار مورد نیاز تامین آب درون لوله‌ها تامین شود. حالا اگر این عملیات با هر مشکلی روبرو شود یا به عبارتی پمپ آب قابلیت پمپاژ را نداشته باشد، چراغ failure یا همان چراغ قرمز روی ست کنترل روشن می‌شود.

چراغ قرمز پمپ آب

چراغ زرد ست کنترل پمپ آب

بعد از گذشتن ۲ ثانیه از ورود برق به درون سیستم پمپ آب، دستگاه روشن شدن پمپ را تشخیص داده و چراغ پاور زرد رنگ آن روی کلید اتومات پمپ روشن می‌شود.

چراغ سبز ست کنترل پمپ آب

یکی دیگر از سه چراغ موجود روی ست کنترل پمپ آب به رنگ سبز است. این چراغ سبز زمانی روشن خواهد شد که سیستم پمپ آب به شبکه برق متصل شده باشد

دلیل روشن ماندن چراغ قرمز پمپ آب

همانطور که گفتیم روشن شدن و روشن ماندن این چراغ قرمز اتفاق خوبی نبوده و یکی از نشانه‌های خرابی پمپ آب یا وجود یک ایراد در دستگاه است. اگر این مورد برای شما اتفاق افتاد باید دلایل موجود را بررسی کنید تا اتفاقات بدتری نیفتد. زمانی که یک ست کنترل روی پمپ نصب می‌کنید در واقع می‌خواهید که عملکرد پمپ را مدیریت و کنترل کرده و به نحوی آن را زیر نظر داشته باشید.

ست کنترل این مدیریت را انجام می‌دهد و در کنار تنظیم فشار، پمپ را اتومات می‌کند تا دستگاه همیشه روشن نباشد؛ با این کار استهلاک دستگاه کاهش پیدا می‌کند. خوب است بدانید یکی از علت‌های اصلی سوختن پمپ آب خانگی، خشک کار کردن دستگاه است که ست کنترل از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

پس اگر به هر علتی، آب داخل پمپ جریان نداشته و دستگاه نتواند آن را پمپاژ کند، ست کنترل برای جلوگیری از سوختن پمپ آب و آسیب‌های احتمالی بیشتر، دستگاه را خاموش خواهد کرد. بعد از این اتفاق چراغ قرمزی روشن می‌شود تا وضعیت پمپ را بررسی کنید. به این ترتیب یکی از دلایل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب، به علت عدم توانایی پمپ در انتقال آب یا نبودن آب درون دستگاه است.

چراغ failure ست کنترل

قطر غیرستاندارد لوله در دهانه ورودی پمپ

اگر می‌خواهید قطر لوله برای دهانه ورودی دستگاه شما کاملاً اندازه و استاندارد باشد، از یک لوله کش ماهر و متخصص کمک بخواهید. سپردن این کار به افراد تازه کار بدون تخصص باعث نصب غیر استاندارد دستگاه شما می‌شود؛ در این شرایط با وجود بهترین پمپ آب خانگی هم باید انتظار بروز برخی مشکلات را داشته باشید.

به کارگیری لوله‌های کم قطری که قطرشان از دهانه ورودی پمپ کمتر است، فشار آب ورودی را با کاهش شدیدی مواجه می‌کنند. در این شرایط ست کنترل با تشخیص کم بودن آب ورودی پمپ را خاموش کرده و چراغ قرمز پمپ روشن می‌شود.

مسدود شدن خروجی یا ورودی پمپ آب

املاح حتی در تصفیه شده‌ترین آب موجود هم وجود دارند که با گذشت زمان سبب رسوب گرفتگی می‌شوند. به همین دلیل باید سرویس دوره‌ای پمپ را جدی بگیرید. توصیه می‌کنیم برای این کار از یک متخصص ماهر کمک بگیرید و به تنهایی آن را انجام ندهید. در بعضی مناطق مقدار املاح بیشتر بوده و رسوب گرفتگی زودتر اتفاق می‌افتد. در این مناطق بهتر است پمپ آب را هر ۶ ماه یک بار و در حالت عادی پمپ را سالی یک بار سرویس کنید.

مسدود شدن مسیر آب

بسته بودن شیر ورودی آب پمپ

همانطور که گفتیم خشک کار کردن پمپ یکی از دلایل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب است. گاهی پیش آمده که افراد شیر اصلی ورودی به پمپ را بسته‌اند و در اثر فراموشی در زمان استفاده مجدد آن را باز نکردند، مسلماً در صورت نبود آب ست کنترل هم با اخطار چراغ قرمز پمپ را خاموش می‌کند.

رفع مشکل روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب

اگر به هر دلیلی با روشن شدن چراغ قرمز پمپ آب مواجه شدید به شما توصیه می‌کنیم که اول دکمه ریستارت روی ست کنترل را فشار دهید. توجه داشته باشید این روش برای زمانی است که دلیل روشن شدن چراغ قرمز به گرفتگی مسیر آب ورودی مربوط نباشد؛ وگرنه پمپ مدام روشن و خاموش شده تا برای رفع مشکل آب ورودی اقدام کنید.

در مرحله بعدی علت رخ دادن خطا را به صورت ریشه‌ای بررسی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. مثلاً اگر استاندارد نبودن قطر لوله ورودی دلیل روشن شدن چراغ قرمز است؛ با بازسازی لوله کشی پمپ و به کارگیری لوله‌ای با قطر بیشتر، مشکل را کاملاً برطرف کنید.

از طرفی ممکن است چراغ قرمز به دلیل تنظیم نبودن پیچ ست کنترل روشن شود و با شل کردن آن می‌توان فشار غیر طبیعی آب پمپ و روشن بودن چراغ قرمز آن را حل کرد. اگر دلیل اصلی بروز این مشکل خراب شدن برد باشد، باید عملیات تعویض آن را انجام دهید. یک راهکار موقتی در صورت روشن شدن چراغ قرمز به خاطر خرابی برد وجود دارد و آن استفاده از نیروی مغناطیسی موجود در آهنربا است. مثلاً شما می‌توانید تا زمان تعویض برد پمپ در کنار ست کنترل یک آهنربای کوچک قرار دهید تا دستگاه موقتاً کار کند. البته این کار کاملاً غیرحرفه‌ای و موقتی بوده و باید زودتر برای حل مشکل برد ست کنترل اقدام کنید

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها